Česká republika se může za několik málo dnů stát rájem cyklistů. Pomoci tomu může ojedinělý projekt Rekola, který se zabývá sdílením městských kol, neboli tzv. bikesharingem. Akce odstartuje v Praze už 16. dubna a brzy budou následovat i ostatní velká města. (TZ)
Ačkoliv akce Rekola startuje až 16. dubna, tak už mají za sebou několikaměsíční proces testování. „Díky nadšení a příspěvkům našich podporovatelů i darů partnerů jsme mohli na podzim 2013 rozjet testovací verzi projektu. Rozmístili jsme do centra Prahy a Dejvic téměř 50 kol a první odvážlivci začali jezdit. A my jsme podrobně sledovali, co se s koly děje. Jak mizí, rozbíjí se, jak se přemisťují a kde je lidé využívají,“ řekl Vít Ježek, jeden ze zakladatelů služby Rekola.
(Jak a kde se v Praze pohybovali lidé na kolech v rámci testování projektu Rekola)
Vše je založeno na jednoduchém principu. Při pohybu po městě může být nejrychlejší jízda hromadnou dopravou, ale poslední část cesty do práce nebo do školy jde člověk pěšky nebo použije právě kolo. Systémy sdílení kol všude na světě řeší právě takzvaný „last mile problem“. Jeho nejčastějším řešením jsou stanice se stojany, které se umisťují v blízkosti zastávek městské hromadné dopravy. Kola si na těchto místech můžete půjčit, a také je tam vrátit. Rekola však fungují trochu jinak. Pokud potencionální jezdec uvidí uzamčené kolo, má dvě možnosti, jak nasednout a vyrazit. Buď pomocí mobilní aplikace, která díky geolokaci určí polohu kola a zašle cyklistovi kód k odemčení, či jednorázové SMS.
A proč jsou kola růžová? Na to existuje jednoduchá odpověď. „Růžová kola se hůře prodávají, tudíž méně kradou,“ říká Ježek. Mají lidé o tento druh dopravy zájem? Podle prvních výsledků určitě ano. „Do 16. dubna prodáváme zlevněné členství, které si během pár dnů koupilo už několik desítek budoucích „Rekoláků“. Z toho máme radost. Zaprvé je vidět, že projekt má smysl a zadruhé jsme se díky velkému zájmu dostali i do Nadace Vodafone, která nám také přispěje,“ doplnil Ježek. Po ostrém startu projektu bude stát roční členství 1000 Kč. Vybrané prostředky putují hlavně na servis kol, podporu mobilní aplikace a marketing.
Kola projekt získává od nejrůznějších lidí, kterým potom nabízí členství v ceně věnovaného kola. Část kol pochází od společnosti Kola pro Afriku, která sbírá použitá kola a posílá je africkým dětem. Ti přenechávají projektu Rekola silniční kola, která jsou do Afriky nevhodná, a za každé z nich jim jedno vhodné pomohou pánové dostat do Afriky.
Rekola startují už od 16. dubna v Praze, 23. dubna v Brně a 1. května v Olomouci. Více informací se dozvíte na webových stránkách www.rekola.cz.