Unikátní studie analyzovala sledovanost olympiády napříč médii

Letošní zimní olympijské hry v Soči přinesly mimo sportovních zážitků také zajímavá fakta o mediální sledovanosti. Společnost MEDIARESEARCH zrealizovala unikátní crossmediální výzkum, jehož výsledkem jsou data o sledovanosti napříč médii. Studie vznikala za podpory mnoha partnerů, nejvýznamněji výzkum podpořily Česká televize a Asociace televizních organizací. (TZ)

Crossmediální studie zjišťovala, jak lidé konzumují dění z olympiády na různých obrazovkách a v různých mediatypech. MEDIARESEARCH za tímto účelem spojila data z několika zdrojů – analyzovala data televizní sledovanosti a návštěvnosti internetu společně s odpověďmi z online panelu respondentů. Nad to agentura v rámci peoplemetrového panelu realizovala kvalitativní projekt měření sledovanosti mimo domov pomocí přenosných měřidel vyvinutých v MEDIARESEARCH a alternativně pomocí měřící aplikace instalované do chytrého telefonu respondenta. Do výzkumu se zapojil i monitoring sociálních sítí a monitoring reklamy Admosphere.

„Unikátní součástí projektu bylo zapojení mobilních měřidel na vybraném vzorku v rámci peoplemetrového panelu. Získaná data tak bylo možné porovnat s výsledky TV metrů v domácnostech,“ komentovala výsledky průzkumu předsedkyně představenstva společnosti MEDIARESEARCH Tereza Šimečková.

Přenosné měřidlo SimAir vyvinuté společností MEDIARESEARCH

„Členy ATO potenciál mobilního měření velmi zajímá. O sledovanosti mimo domov diskutujeme již delší dobu a zmíněná studie potvrdila, že náš zájem je opodstatněný. Výsledky jsou překvapivé zejména u mladších cílových skupin“ uvedla jednatelka ATO Vlasta Roškotová.

Z výzkumu vyplynulo, že televize byla pro diváky olympiády médiem číslo jedna – její celková sledovanost v domácnostech dokonce díky sportovnímu svátku stoupla v daném období o 10 %. Druhým nejsledovanějším médiem byl z hlediska ZOH internet, který kromě zpravodajského servisu o aktuálních výsledcích jednotlivých disciplín nabízel i sledování sportovních přenosů v reálném čase. Zvýšení sledovanosti se tak dočkaly například online videokanály České televize: objem času, který lidé věnovali sledování jejich videí, vzrostl během olympiády zhruba dva a půl krát.

Do projektu se zapojili kromě České televize a Asociace televizních organizací (ATO) i další partneři, například Admosphere, iDnes, Seznam, Social Insider, Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), Ringier a další.

Společnost MEDIARESEARCH (www.mediaresearch.cz) je významnou výzkumnou agenturou s širokým portfoliem služeb v oblasti realizace marketingových a mediálních výzkumů, zpracování a analýz dat, marketingového poradenství a vývoje software. Je realizátorem tří z nejrozsáhlejších mediálních výzkumů v České a Slovenské republice – Elektronického měření sledovanosti televize (TV metry) v ČR, Výzkumu návštěvnosti a sociodemografie internetu v ČR (NetMonitor) a SR (AIMmonitor) a Monitoringu reklamních výdajů v médiích (Admosphere) a na internetu (AdMonitoring) v ČR. MEDIARESEARCH je členem profesních organizací ESOMAR, SIMAR, ČMS, BCC, TUESDAY Business Network. Televizní sledovanost v České republice měří od roku 2002.

Asociace televizních organizací (ATO) (www.ato.cz) je zájmové sdružení, které od roku 1997 zajišťuje realizaci a koordinaci společného výzkumu elektronického měření televizního vysílání v České republice metodou TV metrů – čili tzv. Projekt elektronického měření. Cílem ATO je rovněž chránit společné zájmy členů sdružení související s provozováním televizního vysílání. ATO provádí i samoregulační činnost, v roce 2010 ji zařadila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání do Seznamu spolupracujících samoregulačních orgánů. Členy asociace jsou Česká televize, FTV Prima spol. s r.o., Asociace komunikačních agentur České republiky, která sdružuje přední agentury působící v oblasti televizní reklamy, mediální zastupitelství atmedia sp. z o.o. a Stanice O, a.s.. Přidruženými členy ATO jsou společnost Barrandov Televizní Studio, a.s. a Asociace producentů v audiovizi. Společnost CET21 spol. s r.o je obchodním partnerem.