Srovnání nabídky služeb leteckých společností

Pohodlný let v současné době již neznamená jen velký prostor pro nohy a mírné turbulence. Mnoho cestujících očekává od leteckých společností širokou škálu služeb, mezi které patří například možnost odbavit se přes mobilní telefon, přístup k zábavě na palubě letadla, či nabídku speciálních druhů jídel. Nabídky leteckých společností se přitom liší jak v množství nabízených služeb, tak i v jejich kvalitě. (TZ)

Internetový portál Aletenky.cz přináší přehledné srovnání čtyř hlavních služeb nabízených deseti leteckými společnostmi. Průzkum porovnává rozsah a kvalitu služeb nejčastěji využívaných aerolinek s nejvíce prodeji v ČR.

Speciální nabídka jídel na palubě

Když letadlo dosáhne požadované nadmořské výšky, začne personál rozdávat cestujícím menší občerstvení v podobě nápojů, v případě dlouhých letů také jídlo. Ne každý cestující jí vše, někteří mohou být vegetariáni, jiní alergici. Pouze některé letecké společnosti nabízí svým cestujícím výběr jídla dle jejich speciálních požadavků.

Air Berlin

Dálkové lety; cestující si musí jídlo objednat nejpozději 48 hodin před odletem. Dodatečné náklady nejsou účtovány.

Air France

Lety delší než 2 hodiny a 35 minut; cestující si musí jídlo objednat nejpozději 48 hodin před odletem. Dodatečné náklady nejsou účtovány.

British Airways

Dálkové lety či karty Club Europe a Euro Traveller;  cestující si musí jídlo objednat nejméně 24 hodin před odletem. Dodatečné náklady nejsou účtovány.

Easyjet

Není poskytována, cestující si ovšem mohou na palubu přinést vlastní jídlo a tam ho konzumovat (kromě alkoholických nápojů). Jídlo a nápoje jsou prodávány také na palubě letadla.

Emirates Airlines

Služba je k dispozici; cestující si musí objednat jídlo nejméně 24 hodin před odletem. Dodatečné náklady nejsou účtovány.

Germanwings

Služba není k dispozici; cestující si ovšem mohou zakoupit nápoje a občerstvení na palubě letadla. V rámci SMART tarifu je zdarma nabízen Smartbox, včetně občerstvení, nápoje a čokolády. V rámci BEST tarifu je k dispozici nabídka Sky Bistro a obchodů.

Lufthansa

Mezinárodní lety a vybrané evropské lety; cestující si musí objednat jídlo nejpozději 24 hodin před odletem, v případě skupinového letu 48 hodin před odletem. Dodatečné náklady nejsou účtovány.

Ryanair

Služba není k dispozici; jídlo a nápoje jsou prodávány také na palubě.

Wizz Air

Služba není k dispozici; cestující si mohou koupit jídlo a nápoje na palubě.

Czech Airlines

Služba není k dispozici; na kratších letech dostanou cestující zdarma malou svačinku, na delších si mohou koupit teplé jídlo.

 

Zábava na palubě

Jednou z nejoblíbenějších aktivit na palubě letadla je sledování filmů. Cestující je mohou sledovat na malých obrazovkách zabudovaných v sedadlech před sebou, či na několika centrálních obrazovkách nad hlavami. Ne každá letecká společnost ovšem tento typ zábavy nabízí.

 

Air Berlin

Dálkové i krátké lety. V případě dálkových letů mají cestující k dispozici obrazovku zabudovanou v sedadle před sebou, kde mohou sledovat nejnovější filmy i seriály, poslouchat hudbu, hrát hry a číst knihy. U dlouhých letů jsou sluchátka poskytována zdarma, v případě krátkých letů je účtovaná částka 3 euro.

Air France

Dálkové lety: široký výběr nejnovějších filmů, hudby a her, Air France Magazine

British Airways

Mezinárodní lety: široký výběr nejnovějších filmů, seriálů, audio knih, hudby a her, High Life Magazine a Business Life Magazine

Easyjet

Palubní časopis „Traveller“ zdarma

Emirates Airlines

Dálkové lety: široký výběr z nejnovějších filmů, seriálů, audio knih, hudby, her a televize; palubní kamery snímající venkovní okolí

Služby Emirates Airlines v oblasti zábavy byly již podeváté zvoleny společností Skytrax za nejlepší.

Germanwings

Palubní časopis Germanwings magazine zdarma

Lufthansa

Dálkové lety: velký výběr z nejnovějších filmů, audio knih a hudby, palubní časopis

Ryanair

Služba není k dispozici

Wizz Air

Palubní časopis zdarma

Czech Airlines

Na všech letech je k dispozici palubní časopis zdarma. Na palubě A330-300 (létá na trase Praha – Soul ve spolupráci s Korean Air) je v nabídce široký výběr filmů, seriálů, hudby a pořadů pro děti.

 

Použití mobilního telefonu na palubě

Možnost používat mobilní telefon v rámci hovorů na palubě letadel je spíše ojedinělá. Moc leteckých společností tuto službu nenabízí, a pokud ano, účtují si za ni vysoké finanční částky.

 

Air Berlin

Mobilní telefon: služba není k dispozici

Internet: služba není k dispozici

Air France

Mobilní telefon: služba je k dispozici pouze v rámci tarifu La Premiere či v business třídě prostřednictvím SatCom

Internet: služba je ve fázi testování na dvou linkách Boeings 777-300. Cena: 10,95 euro/hod. nebo 19.95 euro/celá doba letu

British Airways

Mobilní telefon: služba je k dispozici pouze v rámci business letu mezi London City a New York JFK

Internet: služba je k dispozici pouze v rámci business letu mezi London City a New York JFK. Cena závisí na mobilním operátorovi cestujícího.

Easyjet

Mobilní telefon: služba není k dispozici

Internet: služba není k dispozici

Emirates Airlines

Mobilní telefon: služba je k dispozici denně na 300 linkách a ve stále větší míře také na letech A380. Vybrané lety A380 a Boeingu B777 rovněž poskytují služby GPRS/EDGE.

Internet: služba je k dispozici na většině letů A380 a některých letech Boeingu B777 pomocí techniky Wi-Fi OnAir. Cestující se mohou připojit na internet přes GPRS nebo EDGE.

Germanwings

Mobilní telefon: služba není k dispozici

Internet: služba není k dispozici

Lufthansa

Mobilní telefon: služba je k dispozici v rámci dálkových letů a při použití SKY Phone. Cena: 9,95 dolarů/min.

Internet: Většina dálkových letů je vybavena FlyNet se širokopásmovým přístupem k Internetu. Letadla typu A380 a Boeing 747-8 se jím budou postupně vybavovat. Cena: HotSpot Pass Sky/1 hod. = 10,95 euro nebo 3500 uletěných mil, HotSpot Pass Sky/24 hodin 19,95 euro nebo 7000 uletěných mil

Ryanair

Mobilní telefon: služba není k dispozici

Internet: služba není k dispozici

Wizz Air

Mobilní telefon: služba není k dispozici

Internet: služba není k dispozici

Czech Airlines

Mobilní telefon: služba není k dispozici

Internet: služba není k dispozici

 

Check-in

Klasický způsob odbavení se na letištní přepážce je v dnešní době technologií již poměrně zastaralý. Čím dál více lidí volí pohodlnější způsob odbavení se prostřednictvím počítače či mobilního telefonu. Navíc jsou na většině letišť zřízeny samoobslužné automaty některých leteckých společností, které umožňují cestujícím rychlé odbavení přímo na místě.

 

Air Berlin

Online Check-In: k dispozici od 30 hodin před odletem do 45 minut před odletem

Mobilní Check-In: k dispozici do 2 hodin před odletem

Check-In den předem: služba k dispozici téměř na 30 evropských letištích (kromě českých); cena 5 euro na osobu; děti mladší dvanácti let, cestující v rámci Business Class a držitelé topbonus Card Gold / Silver / Platinum (včetně jedné doprovodné osoby) mají Check-In zdarma

Check-In prostřednictvím automatu: služba je k dispozici na mnoha evropských letištích; od 30 hodin před odletem do 45 minut před odletem. Check-In probíhá na základě čísla rezervace, kreditní karty, topbonus Card či občanského průkazu/cestovního pasu.

Air France

Online Check-In: k dispozici od 30 hodin před odletem

Mobilní Check-In: služba je k dispozici

Check-In den předem: služba není k dispozici

Check-In prostřednictvím automatu: služba je k dispozici v den letu; probíhá na základě rezervačního čísla, kreditní karty, Flying Blue Card nebo cestovního pasu

British Airways

Online Check-In: k dispozici od 24 hodin před odletem do 60 minut před odletem

Mobilní Check-In: k dispozici 24 hodin před odletem

Check-In den předem: služba není k dispozici

Check-In prostřednictvím automatu: probíhá na základě rezervačního čísla, kreditní karty/debetní karty, Executive Club Card či cestovního pasu a čísla letu

Easyjet

Online Check-In: všichni cestující se musí odbavit online a vytisknout si palubní vstupenku. Odbavení je k dispozici od 30 dnů před odletem do dvou hodin před odletem.

Mobilní Check-In: služba je ve fázi testování na vybraných letech

Check-In den předem: služba není k dispozici

Check-In prostřednictvím automatu: služba není k dispozici

Emirates Airlines

Online Check-In: k dispozici od 24 hodin před odletem do 90 minut před odletem

Mobilní Chcek-In: služba je k dispozici

Check-In den předem: služba není k dispozici

Check-In prostřednictvím automatu: služba je k dispozici pouze v Dubaji

Germanwings

Online Check-In: k dispozici od 72 hodin před odletem do 3 hodin před odletem

Mobilní Check-In: k dispozici od 72 hodin před odletem do 3 hodin před odletem (na některých evropských letištích dokonce i 30 minut před odletem)

Check-In den předem: služba není k dispozici

Check-In prostřednictvím automatu: služba není v České republice k dispozici

Lufthansa

Online Check-In: k dispozici od 23 hodin před odletem

Mobilní Check-In: k dispozici od 23 hodin před odletem

Check-In den předem: maximálně 23 hodin před odletem

Check-In prostřednictvím automatu: probíhá na základě Miles & More Card, zákaznické karty nebo kreditní karty

Ryanair

Online Check-In: všichni cestující se musí odbavit online a vytisknout si palubní vstupenku. Odbavení je k dispozici od 30 dnů do 8 dnů před odletem v případě rezervace sedadla v letadle; od 7 dnů do 2 hodin před odletem bez rezervace sedadla. Všechny on-line rezervace jsou zpoplatněny částkou od 5 euro/osoba a let.

Mobilní Check-In: služba není k dispozici

Check-In den předem: služba není k dispozici

Check-In prostřednictvím automatu: služba není k dispozici

Poplatek za vydání nové palubní vstupenky na letišti činí 15 euro.

Wizz Air

Online Check-In: k dispozici od 30 hodin do 3 hodin před odletem

Mobilní Check-In: služba k dispozici od 30 hodin do 3 hodin před odletem v aplikaci Wizz Air pro iOS a Android

Check-In den předem: služba není k dispozici

Check-In prostřednictvím automatu: služba není k dispozici; poplatek za odbavení na letišti činí 10 euro, pokud se zarezervuje předem, nebo 20 euro přímo na místě

Czech Airlines

Online Check-In: k dispozici od 30 hodin do 60 minut před odletem

Mobilní Check-In: k dispozici od 30 hodin do 60/90 minut před odletem v závislosti na destinaci (není k dispozici pro všechny destinace)

Check-In den předem: služba není k dispozici

Check-In prostřednictvím automatu: služba je dostupná pouze na letišti v Praze (PRG)

Informace o webu Aletenky.cz

Web Aletenky.cz je inovativní vyhledávač letenek, který uživatelům pomáhá díky svému intuitivnímu a vizuálnímu rozhraní najít letenky rychle a jednoduše. Web vyhledává mezi více než sto tisíci trasami a přináší výsledky nejen klasických leteckých společností, ale také všech oblíbených nízkonákladových aerolinek včetně společností Ryanair, easyJet či Wizz Air.

Web Aletenky.cz spadá do skupiny letenkových webů, které vlastní brněnský start-up SkyPicker.com.