Na světě jsou v současné době 2,9 miliardy uživatelů internetu. Přestože se jedná o obrovský počet, firmy i vlády jednotlivých zemí mohou tento počet ještě rozšířit, pokud na internet přivedou i zbývajících 60 procent světové populace. Aby k tomu mohlo dojít, je třeba vědět, které země jsou na špici digitálního růstu. Proto MasterCard®, jednička v inteligentních, pohodlných a bezpečných platbách, a fakulta Fletcher School Tuftsovy univerzity společně vytvořily Index digitální evoluce. (TZ)
Aby mohli obchodníci a vlády lépe pochopit rozvíjející se digitální svět, odhalit vzory chování on-line zákazníků a porozumět současným i budoucím uživatelům internetu, vypracovali MasterCard a fakulta Fletcher School Tuftsovy univerzity Index digitální evoluce. Žebříček hodnotí státy z hlediska připravenosti přivést do světové sítě další miliardy budoucích uživatelů internetu a to podle toho, jak vyspělá je jejich digitální ekonomika a jaký má potenciál dalšího růstu. Hodnoceno bylo padesát zemí, na prvních třech místech se umístily Singapur, Švédsko a Hongkong, dále pak Velká Británie a Švýcarsko, Spojené státy obsadily šestou pozici. Čína, Malajsie a Thajsko jsou považovány za tři nejrychleji rostoucí digitální ekonomiky, a to díky rychlému šíření internetu a chytrých telefonů.
„Způsob, jakým se lidé zapojují do digitálního světa, se rychle mění, takže chceme-li doopravdy pochopit nabízející se příležitosti a zajistit, aby měly pro lidi smysl, musíme se pozorně dívat a naslouchat,“ prohlásila Ann Cairns, prezidentka divize mezinárodních trhů společnosti MasterCard. „Inovace v různých částech světa postupují různým tempem, před námi však leží stejné možnosti – jde o to propojit fungování ve světě on-line se světem off-line a budovat důvěru mezi uživateli, službami a platebními mechanismy,“ dodává Cairns.
Studie odhalila, že digitální rozvoj v každé zemi určují čtyři vzájemně propojené faktory – nabídka, poptávka, instituce a inovace. Tyto faktory lze také využít k hodnocení vývoje v budoucnosti a následně k vytvoření strategie.
„Z vývoje digitálního prostředí na Západě v minulosti i současnosti lze vyvodit jen málo o digitální přítomnosti a budoucnosti zbytku světa,“ prohlásil vedoucí studie Bhaskar Chakravorti, děkan katedry mezinárodního obchodu a financí Fletcher School. „Hybnost a směr vývoje jednotlivých zemí v průběhu času závisí na souhře čtyř faktorů – nabídky, poptávky, institucí a inovací. Zkušenosti ukazují, že na Západě jsou provázány těsněji. Na rozvíjejících se trzích, kde se právě nacházejí miliardy budoucích elektronických spotřebitelů, se některé z těchto faktorů vyvíjejí rychleji než jiné, jejich trajektorie není lineární a může docházet k překvapením, jako jsou například úspěšné internetové obchody Alibaba v Číně, Flipkart v Indii či M-Pesa v Keni. Konkrétně platí, že znalost institucí a inovací právě v těchto částech světa je zásadní, chceme-li se dozvědět, kterým směrem se bude digitální evoluce světa ubírat,“ doplňuje Chakravorti.
Přestože nejvyšší pozice obsadily rozvinuté trhy, při měření tempa přijímání digitálních technologií se ale situace mění. Studie analyzovala vývoj každého trhu v letech 2008 až 2013. Cílem bylo poznat výchozí parametry každé země, sledovat pokrok a určit možnosti ke zlepšování. Jednotlivé země pak byly z hlediska stádia vývoje zařazeny do čtyř kategorií:
-
„Break Out“ – tyto země jsou v současnosti málo připravené, avšak rychle se rozvíjejí. Příkladem může být Indie, Čína, Brazílie, Vietnam či Filipíny. Pokud si udrží tempo rozvoje, stanou se tyto státy silnými digitálními ekonomikami. Index však ukazuje, že dosažení následující fáze vývoje může být obtížné.
-
„Stall out“ – tyto země (většina západní a severní Evropy, Austrálie a Japonsko) mají sice za sebou výrazný růst, dosáhly však již stádia vyzrálosti. Pro pokračování růstu budou nezbytné inovace a vyhledávání trhů za hranicemi.
-
„Stand out“ – tyto země, mj. Singapur, Hongkong a USA, dosahovaly a nadále dosahují vysoké míry digitálních transakcí za podpory špičkové infrastruktury a náročných domácích spotřebitelů. Mají-li se v této fázi vývoje udržet, musejí nadále klást důraz na podporu inovací.
-
„Watch out“ – tyto země se potýkají s problémy, ale vzhledem k tomu, že dohromady mají 2,5 miliardy obyvatel, představují i významné investiční příležitosti. Příkladem mohou být země jako Indonésie, Rusko, Nigérie, Egypt a Keňa.
Další podrobnosti jsou k dispozici na webových stránkách Indexu digitální evoluce a studie Digital Planet Report, kde jsou popsány vlivy a důsledky pro každé stádium vývoje.
O Indexu digitální evoluce
Index digitální evoluce je jedním z výsledků studie, kterou uskutečnili výzkumní pracovníci fakulty Fletcher School s přispěním společnosti MasterCard. Analýzou datových souborů z veřejných zdrojů jako např. Světové banky, ale i soukromých zdrojů jako např. indexů EMPEA a Dow Jones VentureSource, získal výzkumný tým analytický rámec pro sledování vzorců a chápání globální digitální sféry, identifikaci trendů v jednotlivých zemích a vyhodnocování jejich relativních silných a slabých stránek.
Metodika tvorby Indexu digitální evoluce zkoumá stávající schopnost států dostát poptávce spotřebitelů a nabídce společností v kontextu s vládní politikou a klimatem pro inovace – což jsou podle hypotézy výzkumu čtyři faktory ovlivňující digitální připravenost. Kromě současné situace studie zkoumala i průběh vývoje těchto čtyř faktorů v každé zemi v letech 2008–2013. Na stránkách indexu si lze pro každou zemi zobrazit tabulku znázorňující vývojovou trajektorii dané země.
O společnosti MasterCard
MasterCard (NYSE: MA), www.mastercard.com, jednička v inteligentních, pohodlných a bezpečných platbách, je technologická společnost působící v odvětví celosvětových plateb. Provozujeme nejrychlejší síť pro zpracování plateb, která propojuje spotřebitele, finanční instituce, obchodníky, vlády a podniky ve více než 210 zemích a teritoriích celého světa. Produkty a řešení společnosti MasterCard ještě více usnadňují, zabezpečují a zefektivňují každodenní obchodní činnosti – například nakupování, cestování, podnikání a hospodaření s financemi. Sledujte nás na Twitteru @MasterCardNews, připojte se k diskusi na CashlessPioneers Blog a přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv v Engagement Bureau.