Mediální trh debatuje o společném měření mediatypů

Sdružení pro internetový rozvoj dnes ve spolupráci s Unií vydavatelů a Asociací televizních organizací uspořádalo diskusi o budoucnosti mediálních měření v České republice. Smyslem setkání bylo otevřít debatu o konceptu jednotného crossmediálního výzkumu pokrývajícího chování uživatele napříč médiatypy. Zúčastnili se ho zástupci mediálních asociací, mediálních a výzkumných agentur i významných zadavatelů inzerce. (TZ)

Záměr tzv. crossmediálního měření vychází z potřeby reagovat na měnící se chování uživatelů a integraci vydavatelských domů. Lidé čím dál častěji konzumují mediální obsah na různých platformách (televize, tištěná média, rádia, počítače, tablety, mobilní telefony aj.) a vydavatelé začínají svůj obsah distribuovat pomocí různých mediálních kanálů. Na důležitosti tak nabývají otázky celkového zásahu reklamních sdělení a spolehlivé informace pro plánování komunikace nad více médiatypy. Ján Simkanič, předseda výkonné rady SPIR, při představování tématu zdůraznil, že budoucí měření by mělo změnit pohled z úrovně jednotlivých médiatypů na úroveň samotných uživatelů (čtenářů, diváků) a snažit se zachytit jejich mediální konzumaci v průběhu dne.

Hlavní motivací setkání bylo představit téma širokému plénu reprezentantů mediálního trhu, vyjasnit ve vzájemné diskusi potřeby a zájmy různých zainteresovaných stran včetně zadavatelů inzerce a iniciovat vznik pracovní skupiny pro definování priorit komplexního řešení mediálního výzkumu v budoucnosti. Crossmediální měření se na různé úrovni detailu a pokročilosti diskutuje i v dalších evropských zemích, v žádné ale zatím nefunguje akceptované a funkční řešení zachycující změny uživatelského chování. Účastníci dnešní debaty odhadovali časový horizont příprav v Česku na cca 2-5 let. Pracovní skupina složená ze zástupců asociací, agentur a zadavatelů by měla od příštího roku diskutovat o koncepci crossmediálního měření v ČR a připravit obrysy zadání přesahující nebo spojující jednotlivé v současnosti oddělené mediální projekty. SPIR vyzývá další zástupce médií, agentur a zejména zadavatelů, aby v případě zájmu o zapojení se do pracovní skupiny kontaktovali výkonné pracoviště SPIR.

SPIR je profesní sdružení působící v oblasti internetu od roku 2000. V současné době tvoří členská základna sdružení 60 členů. Kromě provozování jednotného, široce respektovaného výzkumu návštěvnosti a sociodemografického profilu návštěvníků internetu NetMonitor, realizuje projekt monitoringu internetové reklamy AdMonitoring, analýzy zásahu reklamních kampaní AdAudit, odbornou konferenci o internetovém marketingu IAC. Ve svých aktivitách nezohledňuje jen reklamní a marketingové služby, ale ve stále větší míře zasahuje do dalších, neinzertních oblastí, jako jsou právní aspekty internetového podnikání, komunikace se státní správou atd. Poskytuje také expertní analýzy vývoje internetového trhu u nás. V neposlední řadě je SPIR samoregulátorem audiovizuálního a autorsky chráněného obsahu na internetu a garantem samoregulačního rámce pro online behaviorální reklamu (OBA) v ČR.