Rostoucí vliv generace Y určuje nové trendy na poli kongresového průmyslu

Praha, 20. března 2015 – Přes 120 profesionálů z oblasti kongresového cestovního ruchu si ve středu 18. března 2015 v pražském hotelu Corinthia vyslechlo prezentace sedmi renomovaných zahraničních i českých řečníků v rámci dalšího mezinárodního vzdělávacího semináře s názvem „Jak udržet krok v MICE – od znalostí k dovednostem“, který uspořádalo Prague Convention Bureau.  Seminář, který se pomalu stává tradicí, se v Praze letos konal již počtvrté. Tentokrát se zaměřil především na Prahu jako hostitelskou destinaci 56. kongresu  ICCA a současné trendy v oblasti kongresů a konferencí.   (TZ)

Seminář zahájila prof. MUDr. Jana Hercogová, CSc., bývalá prezidentka Evropské akademie dermatologie a venerologie (EADV), která byla v minulosti oceněna za své aktivity v oblasti pořádání mezinárodních odborných kongresů a konferencí a je rovněž patronkou Ambassador programu Prague Convention Bureau. Ve své prezentaci se zaměřila především na klíčové faktory, které rozhodují o výběru hostitelské destinace. Na základě svým mnohaletých zkušeností s organizací kongresů pak definovala hlavní podmínky pro úspěch těchto akcí, zejména výběr zajímavého tématu a sehraný organizační tým.

O rostoucím významu strategických partnerství v kongresovém průmyslu jako reakci na měnící se potřeby a požadavky ze strany klientů hovořil Miloš Milovanovićze společnosti Gaining Edge. Vytváření strategických aliancí je jedním ze současných trendů v oblasti kongresů a konferencí, který je pro úspěch destinace v dnešním vysoce konkurenčním prostředí zcela zásadní. Zdůraznil však, že nelze jen slepě následovat trend, aniž bychom předem věděli, čeho a jak chceme dosáhnout. Úspěšná spolupráce, která přinese všem zúčastněným stranám očekávané výsledky a pomůže jim splnit stanovené cíle, závisí zejména na výběru vhodných partnerských subjektů.

Bývalá ředitelka Prague Convention Bureau Lenka Žlebková představila případovou studii kandidatury Prahy na kongres ICCA v roce 2017. Praha na tento kongres kandidovala dvakrát, podruhé již úspěšně. Ve své prezentaci zmínila důvody, které vedly Prague Convention Bureau k rozhodnutí připravit ve spolupráci s místními subjekty a partnery z řad členů PCB a veřejných institucí kandidaturu Prahy na tento „kongres kongresů“ a představila tři pilíře, na nichž byla postavena prezentace úspěšné kandidatury. Uvedla, že hlavní motivací Prague Convention Bureau byla snaha zvýšit povědomí o významu kongresového cestovního ruchu a zviditelnění Prahy na kongresovém trhu. Úspěch Praze přineslo především inspirativní téma kongresu, networking a atraktivní doprovodný program a perfektní infrastruktura.

O své zkušenosti s organizací kongresu ICCA v roce 2011 se s účastníky semináře podělil André Kaldenhoff, ředitel Kongresového centra v Lipsku. Stejně jako v případě Prahy i zde bylo hlavní motivací a přínosem tohoto kongresu zviditelnění a upevnění pozice Lipska na kongresové mapě. Kromě přínosu pro destinaci také zmínil výzvy související s dodržením tohoto závazku. Kongresu se zúčastnilo přes 1000 delegátů z celého světa různých národností a vyznání, což s sebou mimo jiné přineslo nutnost vyhovět mnoha kulturním i stravovacím požadavkům. Důkladná příprava na akci takového rozsahu a významu, je tedy pro úspěch kongresu zcela zásadní.

Druhou část semináře, která byla zaměřena na současné trendy v kongresovém průmyslu, zahájil Rob Davidson ze společnosti MICE Knowledge, který zároveň celou akci moderoval. Kromě aktuální ekonomické situace, která potvrzuje rostoucí význam nových destinací, zejména rozvojových a asijských zemí, zmínil především trendy související s demografickým vývojem a novými technologiemi. Zdůraznil rostoucí vliv nastupující generace Y, která bude do roku 2025 tvořit zhruba 75% pracovní síly ve světě, a nutnost přizpůsobit nabídku destinací jejím požadavkům, očekáváním, hodnotám a zájmům.

Pierre Fernandez, ředitel evropské centrály Meeting Professionals International, představil výsledky nejnovější studie a průzkumů MPI o kongresovém průmyslu a jeho dalším vývoji, na jejichž základě lze v oblasti kongresů a konferencí do budoucna očekávat oživení a nárůst poptávek. Průzkumy zaměřené na typy akcí vedly ke zjištění, že společnosti v poslední době více investují do svých zaměstnanců, protože zcela jasně převládají vzdělávací akce. Potvrdil také současné trendy, o kterých již hovořil Rob Davidson, zejména využití nových technologií v oblasti kongresů a konferencí. V souvislosti s technologickým vývojem rovněž zmínil, že navzdory růstu počtu hybridních mítinků není třeba se obávat poklesu osobní účasti na kongresech a konferencích.

Seminář uzavřel prezentací Petr Bříza, dlouholetý hokejový profesionál a předseda pražského organizačního výboru Mistrovství světa v ledním hokeji 2015, který se zaměřil na Prahu jako místo konání velkých sportovních akcí a specifika jejich organizace. Sportovní akce se v současnosti těší velké oblibě a stejně jako velké kongresy přilákají do destinace tisíce účastníků. Co konkrétně obnáší jejich organizace, přiblížil na konkrétním příkladu nadcházejícího Mistrovství světa v ledním hokeji, které proběhne v květnu tohoto roku v Praze a Ostravě.

Partnery semináře byli Czech Convention Bureau, Prague City Tourism, Letiště Praha, Corinthia Hotel Prague a společnost Artlingua, technologickým partnerem společnost Computer System Group. Mediálními partnery byla vydavatelství C.O.T. Media, Event & Promotion, The Prague Post a deník E15. Záštitu nad seminářem převzal radní hl. m. Prahy pro oblast kultury, památkové péče, výstavnictví a cestovního ruchu Jan Wolf.