Koledujeme si: Do mobilu ukládáme PIN i další citlivé údaje

V době, kdy nás neustále bombardují zprávy o zneužití osobních informací a krádežích identit je trošku s podivem, jak lehkovážně Češi přistupují k nakládání s osobními údaji. V mobilním telefonu tak lidé mají uloženo nejen číslo bankovního účtu, ale také PINy k platebním kartám, rodné číslo, různá hesla, nebo citlivé fotografie a videozáznamy. Nedomýšlejí přitom potenciálně katastrofální důsledky zneužití. (TZ)

Naše údaje mohou totiž ostatní snadno zneužít k vlastnímu obohacení i k diskreditaci naší osoby. Zajímavé jsou z tohoto hlediska výsledky průzkumu, který pro SAZKAmobil zrealizovala firma NMS Market Research. Průzkum se zaměřuje na to, jakým způsobem Češi využívají své mobilní telefony, jedna část je přitom věnovaná také bezpečnosti.

Vše totiž začíná už liknavým přístupem Čechů k zabezpečení telefonu. „Celých 23 % dotazovaných v našem průzkumu nevyužívá žádnou z možností zabezpečení mobilního telefonu, tedy ani základní bezpečnostní opatření jako je zamykání displeje. Pouze necelá třetina respondentů má v telefonu nainstalovaný antivirový program, který dokáže odhalit škodlivý kód, a jen 9 % lidí má mobil zabezpečený pomocí biometrických prvků – záznamu hlasu, funkce rozpoznání obličeje nebo otisků prstů,“ konstatuje Jan Schmiedhammer, ředitel SAZKAmobilu.

Mobil kontrolujeme častěji než peněženku

Na druhou stranu je třeba říci, že většina z nás má mobil na očích takřka neustále. Téměř třetina (27 %) dotazovaných přiznává, že mobil kontroluje „pořád“. Více jak třetina respondentů (35 %) se na něj dívá pravidelně pro případ, že by někdo psal či volal, 32 % lidí pak mobil kontroluje několikrát denně. Zbylých 6 % tak činí jen zřídka. To peněženku několikrát denně kontroluje polovina respondentů (51 %), ostatní tak ovšem činí jen jednou denně, občas nebo vůbec.

O sledovací služby je zájem

V rámci průzkumu mobilní operátor SAZKAmobil zjišťoval také to, zda by lidé v praxi využili služby, které by jim pomohly sledovat jiné osoby. Nejvíce lidí by je uvítalo ke sledování dětí (39 %), seniorů (24 %) či domácích mazlíčků (18 %).

„Poměrně překvapivá je skutečnost, že celých 13 % dotazovaných by využilo službu určenou ke sledování partnera,“ dodává Schmiedhammer.

Další zajímavosti z průzkumu SAZKAmobilu:

  • Z citlivých dat mají lidé v mobilním telefonu nejčastěji mobilní bankovnictví (20 %), PINy k platebním kartám (15 %), čísla bankovního účtu (14 %), hesla a jiné přístupové kódy (13 %) či různé citlivé fotografie (11 %).
  • 58 % respondentů do mobilu žádné citlivé informace a data neukládá.
  • Zhruba polovina Čechů (47 %) se obává zneužití osobních fotografií ze svého mobilního telefonu.
  • Asi 6 % dotazovaných už má zkušenost se zneužitím mobilního telefonu.
  • 70 % lidí v průzkumu k zabezpečení telefonu využívá bezpečnostní zámek/kód/PIN.

O společnosti SAZKA a.s.

SAZKA a.s. je největší a nejstarší loterijní společnost v České republice s cca 95% tržním podílem na trhu loterií a jiných podobných her. Hlavními loterijními produkty společnosti jsou číselné loterie s nejznámější hrou Sportka. Kromě číselných loterií jsou v produktové nabídce stírací losy, sportovní kurzové sázky a rychloobrátkové hry. Druhým pilířem jsou neloterní produkty, kde stěžejní postavení zaujímají služby mobilního operátora SAZKAmobil, prodej vstupenek, dobíjení mobilních telefonů a zprostředkování plateb za služby a zboží. Své produkty poskytuje SAZKA a.s. hlavně prostřednictvím unikátní prodejní sítě skoro 6 900 prodejních míst rozmístěných po celé České republice. SAZKA a.s. je členem nadnárodní investiční skupiny KKCG, působící v 11 zemích na 4 kontinentech. Více na www.sazka.cz a www.kkcg.eu.