Zákazníci vyžadují od prodejců stále více inovací. Nechtějí být jen dalším nakupujícím (a platícím) jedincem z masy. Proto ocení, když dostanou nabídku jim přímo šitou na míru. A také chtějí řešení, která zvyšují pohodlí a efektivitu při nakupování. Studie Cisco Consulting Services ukazuje, že využití možností Internet of Everything může obchodníkům přinést růst tržeb až o 15,6 procent. (TZ)
Praha 29. dubna 2015 – Moderní technologie mají v obchodech již své nezastupitelné místo. Rostoucí počet zákazníků si neumí představit nákup bez svého chytrého telefonu. Doba, kdy nám bude na nákup stačit jen taška a smartphone není skutečně daleko. Pro obchodníky tento trend znamená obrovskou šanci lépe své zákazníky poznat. Právě využití potenciálu skrytého v technologiích éry Internet of Everything pro lepší predikce potřeb a přání zákazníků, budování jejich loajality nebo například zvýšení efektivity jejich nákupů, může přinést významný růst tržeb. Studie Cisco Consulting Services, zahrnující zákazníky ve Spojených státech a Velké Británii, jej odhaduje až na 15,6 procenta.
Drtivá většina prodejen je dnes vybavena kamerovým systémem. Pokud budou ale kamery připojeny k internetu, nemusí tento systém sloužit jen na ochranu před zloději. Automatická analýza obrazu, kombinovaná například se NFC nebo lokalizačními službami může obchodníkovi napovědět, kde se zákazníci nejvíce zastavují, jaké zboží upoutá jejich pozornost a naopak, které sekce by se měly přeorganizovat. Z výsledků výzkumu vyplývá, že chytré mobilní telefony a tablety se již staly nezbytnou součástí nakupování stejně jako nákupní taška.
Přibližně čtvrtina zákazníků z Británie a třetina z USA používá nezávislé aplikace určené pro nakupování na svých chytrých telefonech nebo tabletech alespoň jednou týdně. Studie jednoznačně ukazuje, že Internet of Everything má v marketingu a prodeji velký potenciál, který se obchodníci teprve učí využívat. Společnost Cisco testovala ve svém průzkumu 19 různých obchodních konceptů. Výsledky mají pomoci maloobchodníkům v otázce, kam přesně směřovat investice při inovování. Výzkum odhaluje, jak zákazníci vnímají vylepšení během nakupování, které mohou nabídnout technologie založené na Internet of Everything.
Obchodníci by se měli zaměřit na vylepšení způsobu, jakým zákazníkům poskytují informace o svých produktech. Nepersonalizované letáky a nabídky současné „digitální“ zákazníky brzy už vůbec nezaujmou. 39 procent zákazníků vnímá nejvíce prostoru pro zlepšení při výběru a finálním nákupu zboží, konkrétně zaručení dostupnosti požadovaného zboží na skladě a efektivnější placení u pokladny. Celkem 13 procent zákazníků by ocenilo osobnější přístup. Dnešní zákazníci vyžadují personalizované nabídky; má-li obchodník uspět, musí zákazníkovi nabídnout přesně to, co v konkrétním okamžiku potřebuje nebo hledá. Pokud se mu to nepodaří, zákazník může i přímo v obchodě reagovat na nabídku konkurence na svém mobilním telefonu.
Rozšířená realita už není sci-fi
Takzvaná augmented reality (nebo česky rozšířená realita) rychle proniká do našich každodenních životů. Podle zjištění studie využívají téměř tři čtvrtiny zákazníků v obchodech své chytré telefony ke skenování produktů a získávání přizpůsobených nabídek a informací o propagačních akcích. Stejně tak jako 63 procent nakupujících, kteří pomocí telefonu zjišťují, kde přesně v obchodě mají požadované produkty hledat.
Nikdo nemá rád čekání u pokladen. Proto si 60 procent dotázaných během nakupování skenuje svými telefony čárové kódy a u samoobslužné pokladny tak stráví minimum času. A ještě více času ušetří téměř polovina nakupujících, kterým pro zaplacení nákupu stačí jen mávnout smartphonem nebo chytrými hodinkami. Zákazníkům by mohly pomoci zefektivnit nakupování i digitální tabule nad každou pokladnou nebo například mobilní aplikace zobrazující odhadovaný čas, který zákazníci ve frontě stráví. Takovéto řešení by ocenily dvě třetiny nakupujících.
Nákup přímo do auta
Snaha zákazníků co nejvíce zefektivnit nakupování se projevuje i ve světě nákupů na internetu. Výsledky studie Cisco Consulting Services dokládají, že i on-line nakoupené zboží chtějí mít zákazníci doma co nejdříve a nechtějí dlouho čekat na jeho doručení. Možnost vyzvednout si objednané produkty u drive-through okénka očekává 57 procent zákazníků. Více jak polovina (53 procent) zákazníků považuje podle studie za samozřejmost doručení zboží objednaného on-line ještě v ten samý den až domů.
Ani prodejní doba by kupující neměla omezovat. Značí to i růst popularity různých non-stop výdejních boxů, uzamykatelných skříněk (většinou na číselný kód), ze kterých si lze v jakoukoli denní či noční dobu svou objednávku vyzvednout. Tento způsob doručení zboží využívá podle studie 40 procent zákazníků.
O Cisco Systems
Cisco, (NASDAQ: CSCO) je celosvětovým lídrem v oblasti síťových služeb, které mění způsob, jakým se lidé připojují, komunikují mezi sebou a spolupracují.
Informace o společnosti Cisco jsou k dispozici na http://www.cisco.com. Další zprávy lze nalézt na http://newsroom.cisco.com.