České peoplemetry dosáhly dospělosti. Od založení Asociace televizních organizací (ATO) a zahájení prvního peoplemetrového projektu už uplynulo 18 let. O tom, jak se začala psát historie měření televizního vysílání, jak se vyvíjela asociace a televizní trh, informuje ATO a Nielsen Admosphere v připraveném výročním materiálu s názvem Proměny televizního světa za 18 let. (TZ)
Pamatujete na pořady jako Život na zámku, Kolotoč nebo Carusošou? Ty všechny se datují ke konci devadesátých let. Televizní vysílání tehdy reprezentovaly 4 hlavní televizní kanály – ČT1, ČT2, Nova a Prima a koláč sledovanosti nebyl ani zdaleka tak pestrý a rozdrobený jako jej známe dnes. Úspěšné filmové tituly dosahovaly sledovanosti kolem 3 milionu televizních diváků. Byl to právě rok 1997, kdy běžel nejsledovanější pořad v historii měření sledovanosti televize vůbec – Miss desetiletí, kterou sledovalo přes 4,7 milionu diváků starších 15 let.
Zatímco v roce 1997 táhla diváky k televizorům hlavně zahraniční produkce a filmy jako Old Shatterhand, Nová kniha džunglí nebo Bohové musí být šílení I. sledovalo přes 3,3 milionu diváků 15+, v současnosti české publikum oceňuje domácí tvorbu, zejména pohádky vysílané o Vánocích, kdy k televizním obrazovkám zasedají celé rodiny. Díky širokému spektru nabídky pořadů už ale jednotlivé pořady nedosahují tak vysoké sledovanosti jako dříve – ty nejsledovanější dosahují počtů 1,8-2 milionu diváků 15+.
Mezi pořady vysílanými v roce 1997 se pak najdou i stálice, které si své divácké obecenstvo nacházejí úspěšně dodnes. Zajímavostí je například televizní soutěž České televize AZ kvíz, jež v roce 1997 sledovalo průměrně 442 tisíc diváků 15+ a obdobně velké publikum si drží i v současnosti. Stejně tak je na tom magazín zahraničních zajímavostí Objektiv, jehož publikum dosahuje stabilně přes 640 tisíc diváků starších 15 let.
Mimo pohledu zpátky do roku 1997 a jeho srovnání se současnou televizní scénou, se dokument věnuje i tomu, jak šel čas s Asociací televizních organizací a jak se změny televizní scény promítly v projektu měření sledovanosti televize. Počet domácností, na kterých sledovanost měří, byl navýšen z původních 660 na dnešních 1 850. Stejně tak kvalita dodávaných dat se postupně zlepšovala. Od roku 2002 jsou data o sledovanosti reportovaná se sekundovou přesností a od roku 2007 jsou uživatelům dodávána každý den včetně nedělí. Stávající projekt započatý v roce 2013 přinesl trhu další rozšíření a vylepšení: měření odložené sledovanosti TV vysílání na televizorech a měření živé i odložené sledovanosti na počítačích v domácnosti a online přístup k datům téměř v reálném čase.
Doplňující informace:
Společnost Nielsen Admosphere (www.nielsen-admosphere.cz) je výzkumnou agenturou s širokým portfoliem produktů a služeb v oblasti marketingových a mediálních výzkumů, analýz a zpracování dat. Zaměřuje se především na metodologicky a technologicky náročné projekty, jako je elektronické měření sledovanosti televize metodou TV metrů. Spolupracuje na výzkumu návštěvnosti internetu a sociodemografie uživatelů internetu (NetMonitor). Pro elektronické měření médií vyvíjí vlastní technologie pod značkou SimMetry™. Věnuje se i marketingovému výzkumu (online průzkumy, CAWI, CATI průzkumy…) a analýze dat a nabízí komplexní servis spolehlivé výzkumné agentury se zázemím mezinárodní výzkumné společnosti Nielsen.
Součástí skupiny Nielsen Admosphere je i společnost Admosphere, která se zabývá monitoringem reklamy AIS, a společnost Adwind Software, která vyvíjí software pro práci s daty z výzkumů sledovanosti a monitoringu reklamy.
Asociace televizních organizací (ATO) (www.ato.cz) je zájmové sdružení, které od roku 1997 zajišťuje realizaci a koordinaci společného výzkumu elektronického měření televizního vysílání v České republice metodou TV metrů – čili tzv. Projekt elektronického měření. Cílem ATO je rovněž chránit společné zájmy členů sdružení související s provozováním televizního vysílání. ATO provádí i samoregulační činnost, v roce 2010 ji zařadila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání do Seznamu spolupracujících samoregulačních orgánů. Členy asociace jsou Česká televize, FTV Prima spol. s r.o., Asociace komunikačních agentur České republiky, která sdružuje přední agentury působící v oblasti televizní reklamy, mediální zastupitelství Atmedia CZ a Stanice O, a.s.. Dne 26. 5. 2009 se přidruženým členem ATO stala společnost Barrandov Televizní Studio, od 2013 je CET21 spol s r.o. obchodním partnerem.