Cookies budou zahrnuty pod osobní údaje – ovlivní to cílenou reklamu i provozovatele webových stránek

Praha 20. července 2015 – Jak se nakupuje na internetu přes mobilní telefony, druhý ročník ocenění Český košík roku se zaměřuje m-commerce. „Po jednoduchosti nákupu ve webovém košíku se letos zaměříme na nákupy přes mobilní telefon. Dle našich dat i analýz partnerů by mělo mobilní nakupování v letošním roce růst až dvojnásobně a pohodlí nákupu přes mobil je tak žhavým tématem pro české e-shopy,“ říká k druhému ročníku Lukáš Hurych, Product Director pořadatele ocenění – platební metody Twisto.cz. Stejně jako v loňském roce i letos bude probíhat hodnocení nákupních procesů na TOP 120 největších českých e-shopech. Do odborného panelu v letošním roce zasedlo 12 osobností českého internetu, mezi nimi například David Špinar z Googlu, Tomáš Čupr z rohlik.cz nebo Jan Řezáč, autor knihy Web ostrý jako břitva. Testování e-shopů bude probíhat podle metodiky vytvořené expertním panelem během července a srpna. Výsledky budou oznámeny v druhé polovině září. (TZ)

Nakupování přes mobily roste

„Česká republika v posledních letech zažívá boom mobilního nakupování. Především uživatelé smartphonů využívají nabídek e-shopů, ale nákupy následně finalizují na počítačích, protož nákup přes mobily je stručně řečeno nyní velmi nepohodlný. Světový trend ale ukazuje, že se zákazníci postupně učí dokončovat nákupy v mobilních zařízeních, což přichází i na český trh,“ doplňuje Hurych. Růst mobilních nákupů předvídají také další odborníci:

Jaký vidíte potenciál v mobilním e-commerce? Mohou se stát mobilní telefony důležitým nákupním kanálem pro e-shopy?

„O tom vůbec nepochybuji. Vždyť m-commerce roste každý rok o 100 % a nezdá se, že by se růst zastavil. V USA už e-commerce weby mají více návštěvníků z mobilu než z desktopu a přesně tam také míříme a zanedlouho tam budeme.“ Tomáš Braverman, Managing Director Heureka.cz

„Postupně vidíme výrazný přesun e-commerce směrem k mobilním přístrojům. Ať už jde o nativni aplikace nebo mobilní weby, je zde obrovsky potenciál. Tento přesun uživatelů na mobilní platformy bude dle všech indicií dále postupovat a pro většinu e-commerce obchodníků to bude nutnost, pokud nebudou chtít ztrácet obchodní příležitosti. V České republice toto zaznamenáváme s časovým odstupem, ale není pochyb, že mobilní nákupy budou pro obchodníky důležitým kanálem.“ Lubo Smid, COO a spoluzakladatel vývojářského studia STRV

„Trendy a analýzy mluví jednoznačně, mobilní návštěvnost roste a je důležité se na ni zaměřit. Stačí, když se majitelé e-shopů sami podívají na meziroční růst. Otázkou ale zůstává, zda se návštěvníci chodí na mobilu jen dívat a poté nakupují na pc, proč tomu tak je nebo zda na mobilu budou také více nakupovat? Ať je to tak nebo tak, je vždy obrovskou výhodou, když máte svůj e-shop optimalizovaný pro mobilní zařízení, aby si návštěvník mohl pohodlně procházet nabídku a co nejrychleji se dostal k takovému produktu, o který má zájem. Tedy určitě mobily budou důležitým nákupním kanálem, ať zde budou návštěvníci dokončovat nákupy nebo nikoli.“ Jan Kvasnička, UX designér

„Můj odhad je, že do desítek let půjde v ČR většina transakcí přes mobil. Plno uživatelů přeskočí desktop a smarphone bude jejich první počítač. Mobilní web není menší desktopový ani responzivní. Dobré příklady bych hledal v Číně, Japonsku. Mobilní web je vlastní platforma, jiné použití, v jiný čas, jiným způsobem s jinými možnostmi.“ Ondřej Raška, spoluzakladatel investiční skupiny Mito

„Mobilné telefóny sú dôležitým nákupných kanálom už v súčasnej dobe. Sú obory, kde sa mobil podieľa významným percentom na celkovom počte objednávok. Pre ostatné obory stále mobil zostáva dôležitý kanál, kde si ľudia vyhľadávajú informáciu a utvárajú rozhodnutie o tom, čo a kde kúpiť. Ak vás na mobile človek nenájde, alebo informácie na ňom sú neprehľadné, tak s veľkou pravdepodobnosťou o zákazníka prídete.“ Veronika Rojkovičová, Account Director H1.cz

Loňský ročník poukázal na nutnost uživatelského testování

Výsledky Český košík roku 2014 upozornily na řadu problémů, které e-shopy nedostatečně řeší. Jednalo se například o absenci mobilní verze stránek (u 75 % testovaných e-shopů), tlak na nutnost odběru reklamních sdělení (u 43 % testovaných e-shopů), nepřehlednost nákupních tlačítek (u 29 % testovaných e-shopů) nebo nejasné možnosti dopravy a platby (u 18 % testovaných e-shopů).

Proč jste se rozhodli podpořit Český košík roku 2015? A myslíte si, že první ročník měl nějaký vliv na českou e-commerce scénu? Jaký?

„Rádi podporujeme projekty, které se snaží posunout českou e-commerce dopředu. To se minulý rok povedlo, když Český košík roku upozornil na nedostatky v nákupním procesu u největších e-shopů. Za přínosné považujeme, že se na výsledcích podílejí také samotní zákaznici v rámci uživatelských testování.“ Ondřej Klega, E-commerce Consulting Leader Acomware

„Český košík je první krůček k tomu, aby si provozovatelé a tvůrci e-shopů uvědomili důležitost uživatelského testování. Zmatené tváře lidí a poukázání na konkrétní příklady jsou za mě to jediné, co může skutečně prorazit skrz hradbu ignorace reprezentované poptávkami na „pěkné návrhy hlavních stran“. Jan Řezáč, autor knihy Web ostrý jako břitva

„Přizpůsobenost českých e-shopů pro mobilní nakupování je opravdu bídná a já jsem přesvědčen, že Český košík roku 2015 by s tímto stavem mohl pomoct. Předchozí ročník byl velmi vyvedený a jsem přesvědčen, že kvalita košíků českých e-shopů se díky němu zvedla, a právě to si slibuji i od tohoto ročníku.“ Tomáš Braverman, Managing Director Heureka.cz

„Český košík roku 2015 jsem se rozhodl podpořit za účelem ,evangelizovat‘ trh v nových možnostech v e-commerce a důležitosti mobilních strategií pro obchodníky, s čímž máme velkou zkušenost z naší společnosti STRV působící na americkém trhu.“ Lubo Smid, COO a spoluzakladatel vývojářského studia STRV

12 osobností českého internetu v odborném panelu

Oproti loňskému roku se rozrostl odborný panel, který v posledních dvou měsících vytvářel a připomínkoval hodnoticí metodiku. V odborném panelu stejně jako v loňském roce zůstávají Tomáš Braverman (Managing Director) z Heureky, Ondřej Klega (E-commerce Consulting Leader) z Acomware, Veronika Rojkovičová (Account Director) z H1.cz, Jan Vetyška (výkonný ředitel) z Asociace pro elektronickou komerci, David Beška (COO) ze Skrz.cz, UX designér Jan Kvasnička, Lukáš Hurych (Product Director) z Twisto.cz a Ondřej Raška, spoluzakladatel investiční skupiny Miton. Nově mezi experty je Jan Řezáč, autor knihy Web ostrý jako břitva, Tomáš Čupr (spoluzakladatel) rohlik.cz, David Špinar (Head of Performance) z Googlu a Lubo Smid (COO) vývojářského studia STRV.

Výběr hodnocených e-shopů proběhl stejně jako v loňském roce na základě dat největšího internetového srovnávače Heureka. Nominováno bylo 120 e-shopů, které v posledních 12 měsících obdržely nejvíce zákaznických hodnocení společně s výběrem těch, které na Heureka nejsou, ale jsou svou velikostí relevantní pro českou e-commerce. Komplatní seznam hodnocených e-shopů naleznete zde: www.ceskykosikroku.cz/eshop-list.html.

Více o ČeskýKošíkRoku.cz

Český košík roku již druhým rokem zkoumá kvalitu nákupních košíků a procesů, které zjednodušují a zpříjemňují nakupování on-line. Ocenění vychází z unikátní metriky, kterou sestavil pořadatel soutěže Twisto společně s odborným panelem expertů na český e-commerce trh. Do projektu Český košík roku bylo nominováno rovných 120 e-shopů, které mají nejvíce uživatelských recenzí na srovnávači Heureka, a další on-line prodejci z řad nákupních klubů a designových e-shopů, které srovnávače nesledují. Hodnoticí metodika vznikla na základě spolupráce s expertním panelem, jehož členy jsou Tomáš Braverman (Managing Director) z Heureky, Ondřej Klega (E-commerce Consulting Leader) z Acomware, Veronika Rojkovičová (Account Director) z H1.cz, Jan Vetyška (výkonný ředitel) z Asociace pro elektronickou komerci, David Beška (COO) ze Skrz.cz, UX designer Jan Kvasnička, Lukáš Hurych (Product Director) Twisto.cz a Ondřej Raška, spoluzakladatel investiční skupiny Miton.

Více o Twisto.cz

Twisto.cz je platba jedním kliknutím i z mobilních zařízení, která přibližuje zážitek z on-line nakupování v kamenném obchodě. Zákazník platí, až když má v ruce zboží, které mu dělá radost a chce si ho nechat. Twisto.cz odděluje příjemný zážitek ze zkoušení a prohlížení zboží od méně příjemného zážitku platby, která přichází až v případě spokojenosti. Za cenu od 0 do 39 Kč umožňuje zákazníkovi zaplatit zboží na fakturu do 14 dnů po doručení zboží. Nově od června disponuje Twisto.cz licencí od České národní banky. V této souvislosti představilo produkt Nákupní účet, prostřednictvím kterého mohou zákazníci nakupovat celý měsíc přes Twisto.cz a následně zaplatit všechny své nákupy dohromady patnáctého příštího měsíce.

Více informací získáte na www.twisto.cz