Praha, 29. července 2015 – Aplikace Překladač Google umožňuje v reálném čase vizuálně přeložit tištěné texty v cizím jazyce. Společnost Google dnes představila její vylepšení – k původně překládaným sedmi jazykům přibylo dalších dvacet, včetně češtiny. Pomocí fotoaparátu aplikace zobrazí a identifikuje text, který chcete přeložit. Ten na displeji okamžitě nahradí stejným obrazem s překladem v požadovaném jazyce. Vše funguje zdarma a bez připojení k internetu. Při této příležitosti dnes Google také poprvé zveřejnil žebříčky nejčastěji překládaných slov. (TZ)
Každému se asi někdy stalo, že se v zahraničí v restauraci díval do jídelního lístku a netušil, jaké jídlo si vlastně objednává. Přesně pro takové situace je určená aplikace Překladač Google a její okamžitý vizuální překlad (známý jako Word Lens). Pokud je překládaný text v jednom z podporovaných jazyků, stačí spustit aplikaci a nastavit požadované jazyky. Poté se klikne na fotoaparát, který se namíří na překládaný text. Tím může být třeba menu v restauraci, cedule na ulici, seznam surovin, návod k použití nebo tlačítko na pračce. Přímo před očima se text na obrazovce telefonu změní v jiný jazyk.
Aplikace Překladač Google k původním sedmi jazykům nově umožňuje vizuální překlad dalších 20 řečí. Z a do angličtiny je možné překládat také slovenštinu, maďarštinu, rumunštinu a další. Vše navíc funguje bez připojení k internetu a mobilních dat, stačí si pro vybrané jazyky stáhnout malé, asi 2MB, jazykové balíčky. Proto se tato funkce může stát pomocníkem při cestování do zahraničí, ale jistě ji ocení i turisté přijíždějící do ČR. Novinka funguje na zařízeních se systémy Android a iOS a bude dostupná během několika dní.
Konverzační režim (Android a iOS)
Druhým zlepšením, které Google uvedl, je rychlejší a plynulejší konverzační režim Překladače, a to i na pomalých mobilních sítích. Ten umožňuje snadnější a přirozenější tlumočení rozhovoru mezi dvěma nebo více účastníky ve dvou různých jazycích. Frázi v jednom jazyce stačí namluvit do mikrofonu mobilního zařízení. Aplikace řeč identifikuje, automaticky ji přeloží do požadovaného jazyka a nahlas přečte. Následně druhá osoba namluví odpověď ve své mateřštině a Překladač ji opět vysloví v druhém jazyce.
Překladač Google však nabízí mnoho dalších praktických funkcí, které se hodí nejen při cestování během dovolených.
Režim fotoaparátu (Android a iOS)
Pokud není pro překládaný jazyk ještě dostupná funkce okamžitého vizuálního překladu, je možné využít druhý nejjednodušší způsob tzv. režim fotoaparátu. Ten je k dispozici pro 37 řečí a navíc je možné takto překládat mezi všemi těmito jazyky navzájem. V aplikaci pro Android i iOS stačí vyfotit slovo nebo celý text, ten zvýraznit prstem a na displeji se zobrazí jeho překlad.
Režim ručního psaní (Android and iOS)
Jazyky jako čínština a thajština používají neobvyklá písma, která často mohou působit potíže, pokud se snažíme vyslovit nebo napsat slovo, které potřebujeme přeložit. Proto existuje v Překladači režim ručního psaní. Jednoduše se prstem na display nakreslí slovo nebo písmeno a aplikace okamžitě zobrazí jeho překlad.
Cizí jazyky i bez přístupu k internetu – Offline jazyky (Android)
Majitelé telefonu nebo tabletu se systémem Android si mohou stáhnout potřebné jazykové balíčky do svého přístroje ještě před tím, než vycestují. Mohou tak potom slovník využívat i bez připojení k internetu a nemusí se děsit poplatků za datový roaming.
Komunita nadšenců
V roce 2015 spustil Google komunitu pro vícejazyčné mluvčí, kteří pomáhají korekturami zlepšit kvalitu překladů. Mohou si zobrazit frázi a přeložit ji, opravit existující nebo překlad ohodnotit. Od spuštění již bylo díky nim upraveno více než 100 milionů slov a frází ve více než 90 jazykových kombinacích. Do této komunity se může zapojit každý, kdo má zájem vylepšovat překlady jazyků, které ovládá.
Jak aplikace funguje v praxi, se můžete podívat zde.
Překládané jazyky (abecedně)
- původně:
angličtina, francouzština, italština, němčina, portugalština, ruština, španělština
- přidané:
bulharština, čeština, dánština, filipínština, finština, chorvatština, indonézština, katalánština, litevština, maďarština, nizozemština, norština, polština, rumunština, slovenština, švédština, turečtina, ukrajinština
+ z angličtiny do hindštiny a thajštiny
Statistiky
- Překladač Google přeloží 100 miliard slov denně do 90 jazyků
- 95 % aktivit se uskuteční mimo USA
- 1 ze 6 lidí s přístupem na internet používá Překladač každý měsíc
Nejčastěji překládaná slova v Překladači Google
- Z češtiny do všech ostatních jazyků
- ahoj
- dobrý den
- děkuji
- ano
- ne
- dobrou noc
- na shledanou
- tak
- miluji tě
- jak se máš
- Z ostatních jazyků do češtiny
- hello
- thank you
- hola
- how are you
- I love you
- awesome
- no
- te amo
- hallo
- good morning
Překladač Google
Překladač Google je služba, která zdarma a okamžitě přeloží text do jednoho z 90 dostupných jazyků. Vyhledává podobné texty ve stovkách miliónů dokumentů a určuje nejvhodnější překlad. Tento proces je označován jako statistický strojový překlad.
Služba také nabízí poslechnutí přeloženého i překládaného textu, jeho kopírování či sdílení. Do slovníčku frází si můžete ukládat již přeložené texty. Překlad je integrován do ostatních služeb Googlu, může tak překládat celé zahraniční weby.
Překladač Google je dostupný jako aplikace pro mobilní telefony s operačními systémy Android a iOS nebo online na translate.google.com.
O společnosti Google Inc.
Společnost Google, jakožto globální technologický lídr, se snaží neustále vylepšovat způsob propojování lidí a informací. Inovace Googlu v oblasti vyhledávání a reklamy umožnily společnosti získat vedoucí pozici na internetu a vytvořit jednu z nejznámějších světových značek.
Google Česká republika
Česká pobočka Googlu byla založena v říjnu 2006. Google od otevření pobočky uvedl na český trh zhruba sto třicet lokalizovaných služeb, kromě Vyhledávače Google, který se pro české uživatele stal jedničkou, přinesl také služby jako Mapy Google, prohlížeč Chrome, video portál YouTube nebo operační systém Android a multimediální platformu Google Play. Malé, střední i velké firmy v Čechách mají možnost využít online reklamu v rámci vyhledávání a obsahové sítě (Google AdWords) nebo monetizovat svůj vlastní obsah v rámci služby Google AdSense. Využít též mohou analytické nástroje pro plánování a měření kampaní: Google Analytics, Google Trends, Google Ad Planner, případně nástroj pro tvorbu grafických kampaní (Display Ad Builder). Společnost Google Česká republika uzavřela desítky lokálních partnerství s klíčovými hráči na trhu v různých oblastech (média, korporátní sektor, enterprise, neziskový sektor atd.). V obchodní oblasti (prodej reklamy ve vyhledávání i v obsahové síti) Google úzce spolupracuje s celou řadou mediálních i internetových agentur v České republice. Více informací na www.googleblog.cz nebo media centru pro české novináře www.google.cz/press.
Technická podpora pro české uživatele
Pro více informací o službách Google mohou čeští uživatelé kontaktovat komunitu laiků, vývojářů a IT pracovníků na portálu GUG.cz. Jde o externí projekt, který kromě technické podpory ve spolupráci s inženýry z Googlu, nabízí i širokou škálu novinek, workshopů a odborných přednášek.