V zájmu našeho životního stylu, ve kterém hrají digitální technologie stále větší roli, se vlády a poskytovatelé internetových služeb (ISP) v celé Evropě zaměřují na zajištění rychlého a neomezeného přístupu k vysokorychlostním širokopásmovým službám pro všechny. Díky tomu má dnes k rychlejšímu širokopásmovému připojení přístup mnohem více lidí než před deseti lety. Cena a kvalita těchto služeb se bude nejspíše lišit podle toho, kde žijete – a to vede k otázkám ohledně rovnosti ekonomických a sociálních příležitostí v Evropě. Chtěli jsme zjistit, nakolik jsou spotřebitelé v různých zemích Evropy skutečně spokojeni se širokopásmovým připojením ve své domácnosti a se společností, která je poskytuje. Dokáží ISP držet krok s neustále se měnícími očekáváními spotřebitelů? (TZ)
Pro zodpovězení těchto otázek si ZyXEL objednal výzkumnou studii v pěti evropských zemích. Na základě jejích výsledků pak sestavil svůj žebříček spokojenosti s domácím širokopásmovým připojením. Doufáme, že poskytovatelům pomůže identifikovat oblasti, na něž by se měli zaměřit, chtějí-li dále zvyšovat spokojenost zákazníků se širokopásmovým připojením. Míru spokojenosti spotřebitelů s jejich domácími širokopásmovými službami jsme zkoumali ve 3 zásadních oblastech. Rychlost a kvalita připojení – jsou lidé spokojeni s rychlostí širokopásmového internetu? Wi-Fi přístup – jak jsou lidé spokojeni se zařízeními, která jim poskytuje jejich ISP? Služby ISP zákazníkům – zde jsme zkoumali, jak jsou lidé spokojeni se službami a podporou, které jim poskytuje jejich ISP.
Vytvořili jsme soubor kritérií pro každou oblast a každému ukazateli jsme přiřadili hodnotu tak, aby bylo možné každému regionu přidělit bodové hodnocení. Uspořádáním těchto hodnocení vznikla tabulka s žebříčkem spokojenosti. Náš průzkum ukázal, že i když je většina evropských spotřebitelů se svým širokopásmovým připojením vcelku spokojena, stále existuje značný prostor pro zlepšení.
17 % Evropanů říká, že jejich domácí širokopásmové připojení je často pomalé.
19 % má pravidelně problémy s bezdrátovým internetem v domácnosti.
10 % říká, že jejich mobilní internet funguje lépe než širokopásmové připojení.
23% spotřebitelů se domnívá, že mu jeho poskytovatel internetu poskytuje veškerou potřebnou pomoc pro řešení problémů s připojením.
Téměř každý desátý uvádí, že mu poskytovatel internetu doporučuje, jak v domácí síti implementovat pokročilejší funkce.
Faktory ovlivňující rozvoj širokopásmových sítí, jako jsou geografické podmínky, počet a hustota obyvatelstva či stávající infrastruktura, jsou v různých částech Evropy významně odlišné. Proto není překvapením, že byly zjištěny rozdíly ve vnímání spotřebitelů mezi pěti zkoumanými zeměmi. Zajímavé je, že vítězové z hlediska rychlosti připojení nebyli vždy na nejvyšších příčkách žebříčku z pohledu služeb zákazníkům.
Na prvním místě žebříčku spokojenosti s domácím širokopásmovým připojením se umístila Česká republika, která se může pochlubit nadprůměrnou mírou spokojenosti s rychlostí připojení a extrémně vysokou úrovní spokojenosti se službami ISP. Druhé Nizozemsko mělo nejvyšší míru spokojenosti s rychlostí širokopásmového internetu a druhou nejnižší míru problémů s Wi-Fi. Ovšem jen 8 % tamějších respondentů uvedlo, že jim jejich poskytovatel internetu doporučuje, jak implementovat pokročilejší funkce domácí sítě.
V Německu, které spolu se Spojeným královstvím skončilo třetí, byla zaznamenána nejmenší spokojenost s rychlostí domácího širokopásmového připojení, ale zdaleka největší spokojenost s poskytovateli internetových služeb; 31 % německých respondentů uvedlo, že jim poskytovatel internetu poskytuje „veškerou potřebnou pomoc pro řešení problémů s připojením“. Ve Spojeném království 20 % spotřebitelů konstatovalo, že je jejich domácí širokopásmové připojení často pomalé. Britští spotřebitelé ovšem zaznamenali nejméně problémů s domácím Wi-Fi. Uživatelé v Británii jsou také méně spokojeni se službami zákazníkům, které poskytuje jejich ISP, než uživatelé v ostatních zkoumaných zemích.
Švédsko obsadilo poslední příčku žebříčku v důsledku kombinace neuspokojivých výsledků: Téměř každý pátý tamní spotřebitel konstatoval, že je jeho domácí širokopásmové připojení často pomalé, a 16 % má pravidelně problémy s Wi-Fi. Pouze 5 % švédských respondentů uvedlo, že jim poskytovatel internetu doporučuje, jak v domácí síti implementovat pokročilejší funkce.
O společnosti ZyXEL Communications
Společnost ZyXEL Communications Corp., založená v roce 1989, je přední světová společnost v oboru síťových technologií, která nabízí inovativní a spolehlivá internetová řešení. Jako jeden z prvních výrobců modemů prošel ZyXEL řadou transformací v rychle se vyvíjejícím odvětví sítí. V současnosti je ZyXEL jednou z mála společností na světě, které dokáží nabídnout kompletní síťová řešení telekomunikačním operátorům, malým až středním podnikům
i uživatelům v digitální domácnosti, a to v široké škále implementačních scénářů. K řešením pro telekomunikační společnosti patří zařízení pro ústředny (COE), zařízení v objektu zákazníka (CPE), síťová zařízení pro drátový i bezdrátový přístup či páteřní switche. Řešení pro malé a střední podniky i pro velké společnosti zahrnují unifikované bezpečnostní brány, LAN switche, WLAN a IP telefonii. K řešením pro digitální domácnost patří zařízení pro připojení k síti a multimediální řešení.