Studie Český košík roku 2015: E-shopy nedostatečně řeší zabezpečení. Pouze necelých 16 % e-shopů chrání data zákazníků po celou dobu přítomnosti na webové stránce

Praha 23. září 2015 – Zabezpečení e-shopů, také tento parametr testovala studie Český košík roku pořádána platební metodou Twisto.cz. Studie testovala nákupní procesy na 120 největších českých e-shopech. Data, která byla v měsíci září zveřejněna na www.ceskykosikroku.cz, ukazují, že 71,7 % největších e-shopů nepoužívá bezpečností certifikát HTTPS, tedy ten, který zajišťuje bezpečné připojení mezi webovým prohlížečem zákazníka a webovým serverem provozovatele. (TZ)

Zákazníkům tak hrozí reálné riziko, že jim může někdo ukrást (takzvaně odposlechnout) přihlašovací údaje a další data, které zadává při nákupu. Tento problém se týká především veřejně dostupných wi-fi připojení, kde zákazník není nijak chráněný. Částečně zabezpečené košíky má 12,5% internetových obchodů. Plné zabezpečení má pak pouhá šestina (15,8%) největších e-shopů. Z HTTPS certifikáty se uživatelé internetu nejčastěji setkávají v platebních bránách a v internetových bankovnictvích (z pravidla zelené označení před webovou adresou).

„Představte si, že nakupujete v kavárně a chcete dokončit nákup. V první řadě může provozovatel této veřejné sítě odposlechout napříkad vaše přihlašovací údaje do e-shopu. V ohrožení jste také v případě, kdy se na veřejnou sít připojí “hacker”, který  vás může přesměrovat na vlastní platební bránu. Rizik je řada. Napadnout mohou hackeři také vaši domácí síť a následně odposlouchávat,“ říká Lukáš Hurych, Product Director Twisto a hlavní organizátor studie.

Ani částečné zabezpečení není dostatečné

Kromě naprosto nezabezpečených e-shopů jsou mezi 120 největšími online obchody  na trhu ty, které řeší zabezpečení pouze částečně, tedy především až ve fázi nákupního procesu a zadáván informací o dodacích údajích. Při nákupu v těchto obchodech hrozí také reálné nebezpečí odposlechnutí dat, kdy vám může hacker například nastrčit svoji falešnou verzi e-shopu. „Stejně jako v případě internetových bankovnictví je třeba, aby se zabezpečení HTTPS certifikáty rozšířilo mezi všechny e-shopy. Pouze tak se podaří dlouhodobě chránit zákazníky a rapidně snižovat internetovou kriminalitu,“ doplňuje Hurych.

Metodika studie v rukou 12 expertů

Studie Český košík roku se skládala z uživatelských testování a vyhodnocení nákupního procesu podle strukturované metodologie, kterou vytvořili přední specialisté na internetové nakupování. Více informací o studii naleznete v infografice „Studie ve 2 minutách“ nebo na webu www.ceskykosikroku.cz. Členy odborného panelu byli: Tomáš Braverman (Managing Director) z Heureky, Ondřej Klega (E-commerce Consulting Leader) z Acomware, Veronika Rojkovičová (Account Director) z H1.cz, Jan Vetyška (výkonný ředitel) z Asociace pro elektronickou komerci, David Beška (COO) ze Skrz.cz, UX designér Jan Kvasnička, Lukáš Hurych (Product Director) z Twisto.cz a Ondřej Raška, spoluzakladatel investiční skupiny Miton. Oproti loňskému ročníku se do odborného panelu přidali: Jan Řezáč, autor knihy Web ostrý jako břitva, Tomáš Čupr (zakladatel) rohlik.cz, damejidlo.cz a slevomat.cz, David Špinar (Head of Performance) z Googlu a Lubo Smid (COO) vývojářského studia STRV.

TOP 120 e-shopů dle Heureky a Socialbakers

Výběr hodnocených e-shopů proběhl stejně jako v loňském roce na základě dat největšího internetového srovnávače Heureka. Nově pořadatelé také vybírali z e-shopů, které se umístily vysoko v reportu Socialbakers. Nominováno bylo celkem 120 e-shopů, které v posledních 12 měsících obdržely nejvíce zákaznických hodnocení společně s výběrem těch, které mají nejvíce fanoušků na Facebooku a zároveň jsou dle dostupných dat významnými i počtem zákazníků a obratem. Kompletní seznam hodnocených e-shopů naleznete zde: www.ceskykosikroku.cz/eshop-list.html.

Více o ČeskýKošíkRoku.cz

Český košík roku již druhým rokem zkoumá kvalitu nákupních košíků a procesů, které zjednodušují a zpříjemňují nakupování on-line. Ocenění vychází z unikátní metriky, kterou sestavil pořadatel soutěže Twisto společně s odborným panelem expertů na český e-commerce trh. Do projektu Český košík roku bylo nominováno rovných 120 e-shopů, které mají nejvíce uživatelských recenzí na srovnávači Heureka, a další on-line prodejci z řad nákupních klubů a designových e-shopů, které srovnávače nesledují. Hodnoticí metodika vznikla na základě spolupráce s expertním panelem, jehož členy jsou Tomáš Braverman (Managing Director) z Heureky, Ondřej Klega (E-commerce Consulting Leader) z Acomware, Veronika Rojkovičová (Account Director) z H1.cz, Jan Vetyška (výkonný ředitel) z Asociace pro elektronickou komerci, David Beška (COO) ze Skrz.cz, UX designer Jan Kvasnička, Lukáš Hurych (Product Director) Twisto.cz a Ondřej Raška, spoluzakladatel investiční skupiny Miton.

Více o Twisto.cz

Twisto.cz je moderní financování on-line nákupů  jedním kliknutím i z mobilních zařízení, které přibližuje zážitek z on-line nakupování v kamenném obchodě. Zákazník platí, až když má v ruce zboží, které mu dělá radost a chce si ho nechat. Twisto.cz odděluje příjemný zážitek ze zkoušení a prohlížení zboží od méně příjemného zážitku platby, která přichází až v případě spokojenosti. Nově od června disponuje Twisto.cz licencí od České národní banky. V této souvislosti představilo produkt Nákupní účet, prostřednictvím něhož mohou zákazníci nakupovat celý měsíc až do limitu 20 tis. Kč přes Twisto.cz a následně zaplatit všechny své nákupy dohromady patnáctého příštího měsíce.

Více informací získáte na www.twisto.cz