Praha 26. listopadu 2015 – Black Friday a Cyber Monday, svátky předvánočních nákupů importované z USA, jsou tu! A startují tak poslední část nákupní horečky, která letos zase o něco více nasměřuje dárkůchtivé zákazníky do e-shopů. Internetové obchody čekají během Vánoc rekordní tržby ve výši přesahující 25 miliard korun. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) tak letošní online Vánoce překonají loňské minimálně o 20 %. (TZ)
Především značka Black Friday útočí na české zákazníky již nějakou dobu. Co se však za černým pátkem skrývá a co přináší? V první řadě je to neoficiální svátek nákupů, který pochází z USA, kde se zažil pro začátek prvních předvánočních slevových akcí. Ty ve Spojených státech startují v pátek po Dni díkuvzdání, což v letošním roce připadá na 27. listopad. Hned následující pondělí v roce 2015, tedy 30. listopadu, patří tzv. Cyber Monday. To je den, který si pro své výprodeje vyhradily americké, ale i britské a další zahraniční e-shopy.
„V České republice nejsou Black Friday ani Cyber Monday tak zavedenou značkou jako v západní Evropě. Přesto vnímáme snahu českých e-shopů, na rozdíl od lokálních kamenných obchodů, se k této původně americké tradici přidat. Letos se tak slev na Black Friday zúčastní rekordní počet našich internetových prodejců. Rozdíl tu však stále je – v porovnání s USA zůstává „internetové“ Cyber Monday u nás ve stínu právě černého pátku. Z našeho českého pohledu je tak Cyber Monday důležité především jako milník pro začátek období největších vánočních útrat,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Očekáváme, že od prvního prosincového týdne dosáhnou obraty e-shopů nárůstu více než 200 % oproti běžným měsícům. Celkem si spotřebitelé nakoupí dárky online v hodnotě přesahující 25 miliard korun,“ dodává Vetyška.
Cyber Monday nemá mezi českými e-obchodníky takovou tradici, vyplatí se tedy nakupovat v amerických e-shopech? „Nákup v zahraničí může být jistě v první fázi zajímavý, ale je třeba zohledňovat veškerá fakta, která s ním souvisí. Při nákupu mimo EU nesmí spotřebitelé zapomínat na povinnost doplatit clo a DPH. Navíc české internetové obchody samozřejmě poskytují dvouletou zákonnou záruku nebo odstoupení od kupní smlouvy do čtrnácti dnů. V neposlední řadě již nyní existuje významné riziko, že dárky ze zahraničních e-shopů, především z Číny a USA, nedorazí do 24. prosince. Já osobně tak budu nakupovat v domácích internetových obchodech,“ upozorňuje Jan Vetyška.
V pondělí 30. listopadu tak začne vrcholit vánoční sezona, od které si prodejci hodně slibují. Mezi letošní hlavní trendy bude patřit chytrá elektronika v čele se smartphony. Na internetu se očekává také úspěšný prodej černé elektroniky, oblečení, hraček či parfémů a kosmetiky obecně.
O APEKu
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je sdružením více než 330 firem, podnikatelů a odborníků v oboru elektronického obchodu. Cílem Asociace je soustavně podporovat rozvoj elektronického obchodování v České republice. Více informací na www.apek.cz.