V letošním roce zákazníci Datartu nejvíce kupovali malé a velké kuchyňské spotřebiče a produkty péče o tělo. O více než 100 % stoupl oproti předchozímu roku prodej nositelné elektroniky a zdvojnásobil se také počet prodaných dronů. Vánočním megahitem byly herní konzole. Zájem o chytré spotřebiče do domácnosti sice roste, ale v porovnání s jinými zeměmi mají Češi co dohánět. (TZ)
„Češi jsou, co se týče chytrých spotřebičů do domácnosti, zatím poměrně konzervativní. I proto výrobci řadu produktů pro český trh ani nedovážejí. Ve světě jsou již dostupné ledničky s obrovskými dotykovými panely, internetovým připojením a kamerami uvnitř, kdy se zákazník vzdáleně připojí například z obchodu ke své ledničce a zjistí, co má uvnitř. S těmito výdobytky techniky se u nás setkáte opravdu sporadicky. Češi sázejí na užitnou hodnotu a kvalitu,“ říká tisková mluvčí Datartu Iva Pavlousková.
Výjimkou, jež potvrzuje v poptávce po chytrých spotřebičích pravidlo, jsou chytré televize a domácí multimediální systémy. Lidé se naučili na televizích přehrávat obsah z flash disku, televizi propojují s mobilním telefonem kvůli prohlížení fotografií a využívají i jejich další chytré funkce.
Zájem rostl v letošním roce nejvíce u těchto kategorií:
- drony – nárůst prodejů oproti roku 2015 o 100 %
- nositelná elektronika – nárůst prodejů oproti roku 2015 o více než 100 %
- produkty související s virtuální realitou (brýle, hry, apod.)
- produkty pro chytrou domácnost
Pokles zájmů zaznamenal Datart pak hlavně u těchto kategorií:
- klasické tablety – prodeje se snížily o polovinu; ohrožují je zejména mobilní telefony s velkými displeji a lehké notebooky s dlouhou výdrží baterie a zařízení 2v1
- přehrávače optických disků (DVD, Blu-ray), které vytlačily videotéky jako Netflix, Voyo, apod.
- fotorámečky
Výrazně se za poslední roky změnil také pohled na elektrickou energii a energetickou náročnost spotřebičů. Zákazníci se o energetickou spotřebu velice zajímají, a to nejen u žárovek, ale zejména u velkých spotřebičů, jako jsou ledničky, mrazáky, myčky, pračky. Energetická náročnost je pro ně jedním z nejdůležitějších parametrů při výběru.
Trendy pro příští rok
„V příštím roce očekáváme výrazný růst zájmu o produkty související se zdravým životním stylem, od přípravy jídla přes produkty péče až po sledování stavu kondice. Po letošním útlumu věříme, že dojde také k růstu prodejů televizí, zejména ve spojitosti s novou digitalizací a vysíláním ve 4K rozlišení,“ uzavírá Iva Pavlousková.
O společnosti Datart
Datart je na trhu 25 let a je vlastněný českými akcionáři, kterým se daří držet společnost i na vysoce konkurenčním českém trhu v zisku a dál ji úspěšně rozvíjet. Své podnikání staví hlavně na co nejlepší péči o zákazníky. Nabízí jim například vynášku zboží až do bytu a odbornou instalaci, ekologickou likvidaci starých spotřebičů, bleskovou výměnu porouchaného výrobku, nebo expresní odběr na prodejnách do 60 minut od objednání.