Společnost Ericsson nedávno zveřejnila již 24. výroční Zprávu o udržitelnosti a společenské odpovědnosti, ve které uvádí podrobnosti o pokroku směrem k propojení podnikání a udržitelnosti. Zpráva, která jako rámec vlivu podnikání Ericssonu na společnost používá Cíle udržitelného rozvoje (Sustainable Development Goals – SDGs), shrnuje výsledky společnosti ve třech oblastech: odpovědné podnikání; energie, životní prostředí a klimatické změny; a internet pro všechny. (TZ)
Börje Ekholm, prezident a výkonný ředitel společnosti Ericsson, říká: „Poskytnout světové populaci přístup k internetu je skvělá obchodní příležitost a účinný způsob, jak přispět ke splnění Cílů udržitelného rozvoje. Spojováním našeho portfolia, našich zákazníků a udržitelnosti chceme budovat silnou a ziskovou společnost v rámci dnešních dní i do budoucna.“
Energie, životní prostředí a klimatické změny
Závazek společnosti Ericsson dosáhnout optimální energetickou efektivitu zahrnuje silný důraz na 5G, současně má za cíl výrazně snížit používání nafty ve výrobním procesu a distribuci, a také to, že platforma Ericsson Radio System zůstane energeticky nejúčinnější na trhu. Součástí projektu Pure Solar, dokončeného ve spolupráci se společností Telenor v Myanmaru, je vybudování první 500-wattové solární základnové stanice na světě. Během jediného roku se provoz na solární pohon ukázal být úspornější než naftová alternativa.
Rámcová úmluva Organizace spojených národů (OSN) o klimatických změnách ocenila působení společnosti Ericsson v rámci projektu Connected Mangroves, věnovanému odolnosti vůči klimatickým změnám v Malajsii. Za posledních pět let se podařilo snížit emise CO2 na zaměstnance o 45 % zaměřením se na obchodní cesty, přepravu produktů a spotřebu energie.
Projekt Connected Magroves
Internet pro všechny
Elaine Weidman-Grunewald, viceprezidentka a ředitelka pro udržitelnost ve společnosti Ericsson, uvedla: „Víme, že v případě poskytnutí připojení k internetu pro další 4 miliardy lidí, se klíčovým stane mobilní širokopásmové připojení. Nejrychlejší a nejefektivnější způsob, jak to udělat, je umožnit nákladově efektivní transformaci z 2G na 3G a na 4G. V Ericssonu se zaměřujeme na poskytování řešení pro naše zákazníky, kteří se věnují zlepšování dostupnosti a odstraňování překážek v přístupu k internetu.“
V roce 2016 Ericsson spustil novou řadu mobilních širokopásmových řešení, u kterých byly celkové náklady sníženy až o 40 %. To umožňuje investice do mobilního širokopásmového připojení na trzích s nízkým průměrným výnosem na uživatele a pomáhá rozšiřování 3G a 4G, a tím zlepšuje dostupnost internetu pro větší množství lidí.
Iniciativa Technologie pro dobro od společnosti Ericsson v současnosti pozitivně ovlivňuje životy 89 milionů lidí prostřednictvím programů jako Connect To Learn a Ericsson Response. Iniciativa pro globální vzdělávání Connect To Learn byla spuštěna ve 23 zemích a přináší užitek více než 80 000 studentům.
V říjnu 2016 na následek hurikánu Matthew na Haiti dobrovolníci z řad zaměstnanců společnosti Ericsson v rámci iniciativy Ericsson Response pomáhali jako zástupce našeho partnera, Světového potravinového programu. Dobrovolníci nasadili a provozovali nouzové telekomunikační zařízení a poskytovali odbornou technickou pomoc při zřízení 16 zařízení na podporu humanitárních organizací.
Odpovědné podnikání
Firma Ericsson si uvědomuje, že odpovědné podnikání patří mezi základní hodnoty naší společnosti a klade důraz na neustálé posilování našich programů a procesů. V roce 2016 Ericsson Group vydal první stanovisko k modernímu otroctví a obchodování s lidmi. Společnost praktikuje přístup nulové tolerance vůči korupci a v roce 2016 také významně posílila svůj protikorupční program.
Už třetí rok Ericsson podává hlášení v souladu s rámcovými zásadami OSN pro podnikání a lidská práva (United Nations Guiding Principles on Business and Human Rights) – a zůstává jedinou společností v segmentu informačních a komunikačních technologií, která tak zatím učinila. Ericsson spolu s nadací World Foundation Childhood spustili mobilní vzdělávací aplikaci pro rodiče, učitele a opatrovníky na prevenci a odhalování sexuálního zneužívání dětí.
Zveřejnění Zprávy o udržitelnosti na Mobile World Congressu v Barceloně
Report o udržitelném rozvoji a společenské odpovědnosti byl zveřejněn na Mobile World Congressu v Barceloně, kde Ericsson předvedl, jak využívá Technologii pro dobro. Ukázky zahrnovaly demonstraci programu Connect To Learn ve virtuální realitě v třídě v Myanmaru a zaměstnanecký dobrovolnický program Ericsson Response se Světovým potravinovým programem na podporu humanitární pomoci. Společnost prezentovala i řešení v oblasti energie, Internetu věcí a cloudu, a způsob, jakým přispívá k naplnění Cílů udržitelného rozvoje.
Udržitelnost a společenská odpovědnost v České republice
Jiří Rynt ze společnosti Ericsson se k situaci v České republice vyjadřuje: „Pomoc při katastrofách je řízena centrálně z mateřské firmy a týká se většinou velkých přírodních nebo humanitárních katastrof. Na území České republiky jsme poskytovali pomoc a spolupracovali při obnově telekomunikační infrastruktury v oblasti Olomouce či Troubky v roce 1997, ale to je již „dávná“ historie, na kterou ale nelze zapomenout zejména z pohledu lidí, kteří si tuto katastrofu prožili.“
CSR (Corporate Social Responsibility) aktivity se řeší ve společnosti Ericsson také na lokální úrovni. Zaměřuje se především na témata z oblasti byznysu, která spadají do sféry “responsible business“. Je to hlavně z toho důvodu, že lidé v České republice žijí v již rozvinuté společnosti. Konkrétně se jedná o témata Anti-corruption, Occupational health and safety, Sales Compliance proces and adherence a People strategy.
- V rámci sekce Anti-corruption má firma absolutně nulovou toleranci k jakémukoliv chování a jednání, které by bylo korupční nebo v rozporu s etikou.
- Díky Occupational health and safety (OHS) firma klade velký důraz na bezpečnost a zdraví svých zákazníků i zaměstnanců. Tyto aktivity jsou reprezentovány směrnicemi, školeními a kontrolami.
- V rámci sféry Sales Compliance proces and adherence je společnost kotovaná na světových burzách včetně té americké, musí dodržovat všechny business standardy požadované od těchto firem (např. SOX, …).
- Oblast People strategy je zaměřena na lidský faktor. Ericsson se snaží najímat nejlepší talentované zaměstnance na trhu práce bez ohledu na rasu, pohlaví, věk, národnost či sexuální orientaci. Také chce docílit, aby v roce 2020 pracovalo ve firmě 30 % žen, a to na všech úrovních.
„Samozřejmě prostřednictvím našich produktů s ohledem na jejich úspornost energií přispíváme k ochraně životního prostředí, ale to je spíše zásluha mateřské firmy. Nicméně s ohledem na typy systémů, které v České republice dodáváme, nejdou úspory do velkých objemů, ale každý Watt se „počítá“. Globálně samozřejmě omezujeme používání materiálů na výrobu, které nejsou odbouratelné. V minulosti se například používaly některé nebezpečné látky v elektrických a elektronických zařízeních označovaných jako ROHS, které již samozřejmě nejsou použity v našich produktech a ani při výrobě. A netýká se to jen ROHS, jsou i další materiály, jejichž použití omezujeme či vynecháváme. Jsme inovativní v oblasti obalových materiálů, snažíme se optimalizovat dopravu, logistiku a tak podobně.“ dodává k situaci v České republice Jiří Rynt.
Prezident a CEO Ericssonu Börje Ekholm Elaine Weidman-Grunewald, viceprezidentka a ředitelka pro udržitelnost
O společnosti Ericsson
Ericsson je předním mezinárodním dodavatelem telekomunikačních technologií a služeb. Prostřednictvím řešení fungujících v reálném čase vytváří propojenou společnost (Networked Society), která umožňuje studovat, pracovat a svobodněji žít v trvale udržitelných společnostech po celém světě. Nabídku společnosti Ericsson tvoří služby, software a infrastruktura informačních a komunikačních technologií, určených telekomunikačním operátorům a jiným odvětvím. V současnosti se v sítích od společnosti Ericsson uskutečňuje více než 40 % celosvětové mobilní komunikace, společnost zajišťuje servis sítí s více 2,5 miliardami uživatelů.