Registr umožní lidem získávat výhody za včasné hrazení účtů za služby, nájem či při placení za zboží fakturou
Praha, 1. června 2017 – Společnost CRIF – Czech Credit Bureau, která organizuje Bankovní a Nebankovní registr klientských informací (BRKI a NRKI), spustila v polovině května nový Registr platebních informací (REPI, www.repi.cz). Nový registr bude sloužit ke sdílení údajů o platební morálce klientů například u poskytovatelů mikropůjček, telekomunikačních služeb, energií, nájemců nemovitostí, provozovatelů e-shopů, splátkových a dalších společností.
Informace z registru ovlivní podmínky pořizovaných půjček, zboží a služeb
Nový registr bude přínosem jednak pro celou řadu společností, které dosud nesdílely informace o platební morálce svých zákazníků a nepředcházely tak potenciálně rizikovým smlouvám, ale také pro jejich zákazníky. „Stejně jako u Bankovního a Nebankovního registru klientských informací, budou i v REPI vedena negativní i pozitivní data o splácení závazků klientů. Znamená to, že lidé, kteří splácí své závazky včas, získají oproti současnému stavu výhody v podobě lepších podmínek za poskytované půjčky či služby. Pokud člen registru uvidí, že zákazník platí vše včas, může mu nabídnout výhodnější smlouvu, nežádat nějakou formu záruky či nebude vyžadovat různá zdlouhavá potvrzení. Naopak lidé, kteří si s platební morálkou hlavu nelámou a z jakéhokoli důvodu neplatí své závazky, budou posuzováni přísněji,“ říká Petr Kučera, výkonný ředitel společnosti CRIF – Czech Credit Bureau.
Prvními členy registru REPI se staly společnosti sdružené v Asociaci poskytovatelů nebankovních úvěrů (APNÚ). Jsou to poskytovatelé mikropůjček, které aktuálně procházejí licenčním řízením pro poskytování spotřebitelských úvěrů u České národní banky: CreditON, s.r.o., CreditPortal, a.s., Friendly Finance s.r.o., Kontex Trade International s.r.o., Kreditech Česká republika s.r.o., Via SMS s.r.o., a Zaplo Finance s.r.o. Člen představenstva APNÚ David Bouda ke vstupu členských společností do REPI uvedl: „Novela zákona o spotřebitelském úvěru zpřísnila podmínky, za kterých jsou poskytovatelé nebankovních úvěrů oprávnění poskytovat zákazníkům finanční výpomoc. Jedním z klíčových požadavků je nutnost posoudit u potenciálních zákazníků jejich schopnost dostát svým závazkům, v čemž nám registr REPI bude napomáhat. Spolupráce členů asociace APNÚ s registrem REPI je všestranně výhodná proto, že nesplácené úvěry jsou společným problémem celého odvětví i společnosti, a zároveň jsou nepřítelem i poctivých klientů, protože zdražují jejich cenu pro všechny.“
Registr napříč několika sektory
Registr platebních informací REPI bude v blízké době rozšířen o další společnosti z řad poskytovatelů mikropůjček, i dalších sektorů. Jeho členy se tak mohou stát všechny společnosti, které poskytují svým klientům nějaký druh služby založené na pravidelných splátkách či s odloženou splatností. Ať už jde o e-shopy, společnosti pronajímající nemovitosti, společnosti poskytující telekomunikační či datové služby, nebo společnosti umožňující firmám nákup služeb či zboží na fakturu. REPI totiž bude evidovat informace o fyzických i právnických osobách. „Jedním ze zásadních problémů, které společnosti v současnosti řeší, je schopnost rozšiřovat své služby pro firmy a spotřebitele a přitom se vyhnout jejich poskytování klientům, kteří již mají nebo se dá očekávat na základě jejich platební historie, že by mohli mít problémy se splácením pořizovaných půjček či služeb. Informace o platební morálce lidí i firem jsou pro ně proto zásadní. Firmy začlenené v REPI si navíc tímto způsobem splní svoji zákonnou povinnost prověřovat identitu či bonitu svých klientů,“ doplňuje Petr Kučera s tím, že technický, společenský i technologický vývoj jednoznačně směřuje ke vzniku komplexních registrů platební morálky jednotlivců i firem.
Ve vyspělých zemích to již funguje
Podle průzkumu Asociace poskytovatelů kreditních informací ACCIS (Association of Consumer Credit Information Suppliers) jsou v různých Evropských zemích do registrů zahrnuty informace z mnoha různých sektorů, tedy nejen z oblasti bank a poskytovatelů úvěrů. Dle poslední studie ACCIS do Evropských registrů například přispívají v 55 % případů i inkasní agentury, ve 30% případů poskytovatelé internetového připojení a ve 25% případů také pojišťovny či energetické společnosti. Velmi dobré zkušenosti s fungováním těchto multisektorových registrů, které jsou užitečné pro poskytovatele služeb i jejich zákazníky, mají například v Německu, ve Velké Británii a ve Skandinávii.
Profil společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, a. s.
Společnost CRIF – Czech Credit Bureau je organizátorem největších českých úvěrových registrů, Bankovního a Nebankovního registru klientských informací (BRKI a NRKI). Jejich prostřednictvím si zejména banky, stavební spořitelny a leasingové a splátkové společnosti ověřují schopnost svých klientů splácet budoucí závazky. Oběma registrům CRIF – Czech Credit Bureau zajišťuje i technický servis. Široké veřejnosti nabízí možnost získat úvěrovou zprávu na klientských centrech obou registrů a nově také prostřednictvím bezpečného on-line přístupu do webového portálu www.kolikmam.cz, díky kterému získá uživatel aktuální přehled o svých závazcích z pohodlí domova nebo kanceláře.
Od roku 2012 také provozuje registr finančních poradců ELIXIR, který nabízí komplexní data o profesní historii finančních poradců.
Vedle toho poskytuje CRIF – Czech Credit Bureau i řadu dalších služeb, a to jak bankám a finančním institucím, tak i ostatním komerčním subjektům nebo veřejné správě. Jde o nástroje pro řízení úvěrových rizik, řešení proti podvodům, nástroje pro hodnocení ekonomické situace společností, podnikatelů, municipalit, bytových družstev či neziskových organizací pod značkou iRating. Prostřednictvím aplikace Cribis poskytuje komplexní ekonomické informace o českých a slovenských firmách, detailní údaje o jejich vlastnických vazbách a data z katastru nemovitostí ČR.
CRIF – Czech Credit Bureau, a. s., byla založena v roce 2000 pod původním názvem CCB – Czech Credit Bureau. V únoru roku 2013 přijala jméno mateřské skupiny, která je od roku 2005 jejím jediným akcionářem. Na Slovensku působí prostřednictvím své sesterské společnosti CRIF – Slovak Credit Bureau, s. r. o.
Webový odkaz: www.repi.cz; www.crif.cz