Podle nejnovějšího celoevropského průzkumu společnosti DPDgroup je nakupování v zahraničních e-shopech stále oblíbenější, zkušenost s ním má již 51 % Čechů. Hlavními důvody jsou především lepší nabídky a možnost nakoupit značky a produkty, které nejsou dostupné na lokálním trhu.
Největší zájem je o módu (22 %), zboží pro volný čas (20 %) a elektroniku (17 %). Následuje obuv (10 %), péče o zdraví a krásu (6 %) a knihy (5 %). Nejraději pak nakupujeme z Číny (60 %), Velké Británie (28 %) a Německa (27 %). Čína je na prvním místě také u Chorvatů, Estonců, Lotyšů, Litevců, Maďarů a Španělů.
Nejčastěji nakupují online v zahraničí Lotyši (82 %), Portugalci (81 %) a Švýcaři (79 %). Nejoblíbenější jsou pro Evropany e-shopy v Číně (40 %), USA (34 %) a Velké Británii (33 %). Celých 69 % respondentů navštěvuje evropské e-shopy a 39 % ty v sousedních zemích.
Ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi je Česko pod průměrem, má však jeden z nejvyšších potenciálů růstu zahraničních nákupů v budoucnu – obsadilo třetí místo po Polsku a Rumunsku.
“Těší nás, že se Češi už tolik neobávají nakoupit online za hranicemi. Samozřejmě by si stejně jako u lokálních e-shopů měl každý prověřit, zda je ten, ze kterého si chce zboží objednat, známý, jaké má referenční hodnocení, jestli cena není podezřele nízká nebo už v něm například někdo blízký bez problémů nakoupil. Dobré také je podívat se, zda se například na sociálních sítích nemnoží diskuze o nedoručeném nebo nekvalitním zboží – jednoduše pak poznáte, zda nakupujete u důvěryhodného zdroje či nikoliv,” říká Miloš Malaník, generální ředitel DPD CZ.
Pokud jsou Češi nespokojeni s nákupem v zahraničním e-shopu, je to zejména proto, že nebyli spokojeni s produkty (48 %), byli nemile překvapeni dodatečnými poplatky po dokončení nákupu (39 %) nebo jim vadí příliš složitý a zdlouhavý proces doručování (28 %). Někteří nakupující pak pochybují o bezpečnosti nákupu (25 %), zákaznický servis shledávají jako nekvalitní (18 %) nebo jim vadí komplikace či nemožnost vrácení zboží (18 %).
Problémy mohou nastat také na straně logistiky. Pokud je to možné, zákazníci by si měli vybírat spolehlivé, prověřené přepravce. DPD poskytuje celoevropskou síť, která nabízí stejné standardy služeb doručení ve všech zemích bez rozdílu. V rámci EU mohou zákazníci se službu DPD EXPRESS mít zásilku dokonce do druhého dne. Standardně potom do dvou až tří dnů.
V roce 2016 doručila DPD CZ do ČR 3 mil. zásilek, do zahraničí pak 1,5 mil. V roce 2017 společnost očekává, že objem balíků do zahraničí vzroste o 20 %. V nakupování na zahraničních e-shopech vidí slibnou budoucnost, proto dlouhodobě podporuje české podnikatele v rozšiřování jejich byznysu v jiných zemích.
O DPD
DPD CZ je součástí DPDgroup, druhé největší mezinárodní přepravní sítě v Evropě a třetí celosvětově. V České republice je společnost DPD přední poskytovatel přepravních služeb, který s 330 zaměstnanci a 650 kurýry doručí každoročně kolem 16 milionů zásilek. Díky inovativním technologiím, expertním znalostem a výborné péči o zákazníky poskytuje DPD nejlepší zkušenost s doručením všem svým zákazníkům. Inovativní službou Predict nastavuje společnost DPD nové standardy v doručování. Zákazník předem ví, kdy mu bude zásilka doručena s přesností na jednu hodinu. Zároveň si může doručení změnit tak, jak mu vyhovuje. Jako součást DPDgroup může DPD CZ využít více než 28 000 výdejních míst Pickup napříč celou Evropou a doručovat do 230 zemí po celém světě. DPDgroup je přepravní síť společnosti GeoPost, která s pomocí více než 60 000 zaměstnanců doručuje denně až 4 miliony zásilek. GeoPost je mateřská společnost DPD vlastněná Le Groupe La Poste, která v roce 2016 vykázala tržby ve výši 23 miliard EUR.