Po zrušení změny času volá 64 % Čechů

Praha, 24. 10. 2017 – 17 %, jen tolik Čechů má změnu času v oblibě. Ostatním vadí zejména přechod ze zimního času na letní. U nadpoloviční většiny (55 %) respondentů má změna navíc i špatný vliv na docházení na schůzky. Téměř dvě třetiny respondentů se i proto shodují na úplném zrušení každoročního hodinového posunu. Vyplývá to z průzkumu agentury NMS Market Research.  

Změna času v České republice moc zastánců nemá. Zatímco jasné „Ano, vadí mi“ odpověděly dvě pětiny respondentů, rádo ji má jen 17 %. Populární je zejména mezi mladými od 18 – 24 let. Největší problém vzniká zejména při přechodu ze zimního času na letní, který často lidem naruší nejen celou neděli (32 %), ale i několik následujících dní (39 %). Posunem trpí výrazně častěji ženy, než muži, celých 34 % zástupců mužského pohlaví totiž změnu vůbec nezaznamená.

Zachovat nebo zrušit

„Téměř dvě třetiny dotázaných (64 %) se shodují na zrušení změny času. Převažuje totiž názor, že v Česku je přecházení z letního času na zimní a naopak k ničemu,“ říká Kamil Kunc, Client Service Manager NMS Market Research. Za tímto názorem si stojí zejména lidi nad 45 let, kde stejně odpovídá přes ¾ dotázaných, naopak mladí pod 34 let s nimi tolik názor nesdílí.

Mnohým Čechům změna času nabourává program. Někdo chodí na schůzky o hodinu dřív (6 %), někdo zase o hodinu později (7 %). Téměř polovina dotázaných uvádí, že chodí sice včas, ale necítí se ve své kůži. To je opět častější případ u žen (46 %) než u mužů (38 %).

Nejčastěji informují média a technologie

O přicházející změně času se 69 % Čechů dozvídá nejčastěji z médií. Toto číslo pak roste s přibývajícím věkem. U lidí nad 65 let je to až 84 %. „Jedním z důvodů jsou i moderní technologie, které se přenastaví sami. Téměř ¾ mladých se tedy o změnu času nemusí vůbec starat,“ doplňuje Kunc.

NMS Market Research

Již od roku 1999 pomáháme svým klientům – zpravidla největším hráčům na trhu – zlepšovat zákaznický servis, nabízet lepší produkty a získávat nové zákazníky. Kromě centrály v Praze máme pobočku i na Slovensku, průzkumy však poskytujeme také v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. Jsme členem organizací SIMAR (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění) a ESOMAR (světová organizace pro výzkum veřejného mínění a marketingový výzkum).