Za zboží z e-shopů platí Češi nejčastěji kartou předem. Od 500,- Kč ho chtějí doručit zdarma

Cena za doručení je kritériem při výběru doručovací služby pro téměř 4 respondenty z 5

V posledním měsíci si nechalo poslat zásilku z e-shopu 9 z 10 Čechů (89 %), kteří jsou on-line a doručovací služby běžně využívají. Většina z nich pak za poslední měsíc obdržela balíček jednou (32 %) nebo dvakrát (31 %). Data vyplývají z průzkumu KPMG Česká republika.

„Češi jsou jednoznačně přeborníci v on-line nakupování. V roce 2017 se podle dat Asociace pro elektronickou komerci v e-shopech protočí na 115 miliard Kč. Tomu odpovídá i vysoké číslo doručovaných zásilek. Zásilku si podle našich dat nechala v posledním měsíci poslat drtivá většina obyvatel, kteří zásilkové služby běžně využívají,“ říká Martin Kocík, který v KPMG Česká republika odpovídá za služby pro sektor dopravy a logistiky.

Od 500,- korun chtějí Češi dopravu zdarma

Největší část respondentů si myslí, že cena nákupu v internetovém obchodě, od které by mělo být doručení již zdarma, je 500 Kč. Uvedlo to 38 % z nich. Zároveň je však poměrně vysoký podíl (28 %) těch, kteří se domnívají, že tato částka by měla být dvojnásobná, tedy 1 000 Kč.

Cena za doručení je důležitým kritériem při výběru doručovací služby pro téměř 4 z 5 respondentů (78 %).

Tři čtvrtiny upřednostní doručení do ruky

Doručení do ruky soukromou přepravní společností rozhodně preferují 4 respondenti z 10. Další třetina tuto variantu spíše upřednostní. Druhou favorizovanou možností je vyzvednutí si zboží v kamenné prodejně. Na třetím místě lidé upřednostnili výdejní místa typu Uloženka a Zásilkovna. Naopak nejméně preferovanou variantou je samoobslužný výdejní box, u kterého se téměř 6 respondentů z 10 (58 %) přiklání k tomu, že je to spíše krajní varianta. Podprůměrně respondenti hodnotili také službu Balík na poštu od České pošty, které se rádo vyvaruje 41 % respondentů.

Ve znalosti vedou soukromé zásilkové služby

Českou poštu si lidé vybaví až na třetím místě (36 %) mezi zásilkovými službami, které znají alespoň podle jména. Tři čtvrtiny respondentů uvedly PPL. Na druhém místě bylo DPD se 41 %. Kolem čtvrtiny respondentů si vzpomnělo na Geis (28 %) a DHL (24 %).

Nejčastěji platíme kartou předem

Dva ze tří nakupujících v e-shopech (67 %) platí za zboží nejčastěji předem. Největší část z nich, třetina z nich, kartou. Druhou nejvyužívanější formou platby předem je převod z účtu, ke které se přiklání 29 %. Více než čtvrtina (27 %) pak platí převážně hotově na dobírku. Rozdíly ve formách platby jsou i mezi muži a ženami. Muži při platbě předem častěji sáhnout po kartě (39 % vs. ženy 26 %), ženy raději peníze převádějí z účtu (36 % vs. 22 % mezi muži). Platbu kartou předem upřednostňují především mladí lidé: ve věku 18 až 24 let to uvedlo 41 % a v kategorii 25 až 34 let 42 % nakupujících v e-shopech.

Kompletní průzkum naleznete zde: https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/cz/pdf/KPMG-Zasilkove-sluzby-2017.pdf

O průzkumu

Průzkum KPMG Česká republika Zásilková služby 2017 provedla nezávislá výzkumná agentura Data Collect. Sběr dat probíhal on-line formou ve dnech 22.–25. srpna 2017 mezi 1 000 respondenty, kteří využívají zásilkových služeb (ať už jako odesílatelé nebo adresáti, případně obojí). Respondenti byli zastoupeni reprezentativně podle věku a kraje.

O KPMG Česká republika

KPMG Česká republika zahájila svou činnost v roce 1990, v současné době má více než 900 zaměstnanců a kanceláře v Praze, Brně, Českých Budějovicích a Ostravě. Společnost poskytuje služby v oblasti auditu, daní, poradenství a práva. Jako součást celosvětové sítě poradenských společností může KPMG Česká republika využít znalosti a zkušenosti více než 174 tisíc odborníků, kteří působí ve 155 státech světa.

Nezávislé členské společnosti sítě KPMG jsou přidružené ke KPMG International Cooperative („KPMG International“), švýcarské organizační jednotce. Každá členská společnost celosvětové sítě KPMG je právně samostatná a oddělená jednotka a tak se označuje.