Obliba nákupů online v předvánočním čase roste. Vidina úspory či zájem o takový sortiment, který není na domácím trhu dostupný, často vedou Čechy k nákupům v zahraničních e-shopech. Ne vždy se ale setkají s poctivým prodejcem. Jak se lze bránit, když obchodník nedodá zboží, odmítá reklamaci nebo nereaguje? Zákazníci mohou využít tzv. chargeback.
„Chargeback je služba, díky které lze u vaší banky požádat o vrácení peněz na vaši platební kartu, pokud vám obchodník poslal špatné zboží nebo jej nedodal vůbec a na reklamaci nereaguje,“ vysvětluje Jakub Ouhrabka, ředitel společnosti ComGate, která v Česku provozuje platební bránu pro několik tisíc e-shopů. Podobným způsobem je přitom možné reklamovat u banky také duplicitní platbu, podvodnou transakci nebo chybně zaúčtovanou částku.
Službu chargeback je možné využít tehdy, pokud:
- zboží z internetového obchodu nebylo dodáno,
- zboží bylo dodáno poškozené,
- zboží bylo dodáno v pořádku, ale neodpovídá inzerovanému druhu či typu,
- obchodník odmítá akceptovat odstoupení od kupní smlouvy spotřebitele.
Češi ovšem chargeback neznají. „Na každých 150 tisíc plateb připadne pouze jedno vrácení peněz, což je 800krát méně než v sousedním Německu,“ říká Jakub Ouhrabka. Na vině přitom může být nejen neznalost služby, ale mnohdy i nepříliš vstřícný přístup ze strany bank chargeback zprostředkovat.
Jak tedy chargeback funguje? Jedná se o poměrně složité a nákladné řešení. Banka, jež platební kartu vydala, musí kontaktovat platební bránu, kterou obchodník využívá, a ta zase daného obchodníka. Provozovatel e-shopu nyní musí dokázat, že své závazky splnil a zákazníkovi službu bezchybně dodal. Pokud to není schopen prokázat, získává zákazník své peníze zpět.
„Ze zkušenosti víme, že zákazník, který službu chargeback využije, zpravidla dostane své peníze zpět do 3 týdnů od podání žádosti u své banky,“ dodává Jakub Ouhrabka. Přesto by všem nakupujícím doporučil, aby si obchodníka, u kterého chtějí nakupovat, vždy prověřili. Podezřele nízká cena nebo chybějící kontakt či obchodní podmínky by měly být dostatečným varovným signálem, že je lepší se takovému e-shopu vyhnout.
O společnosti ComGate
Společnost ComGate působí v České republice a na Slovensku od roku 2002. Specializuje se na platební služby a provoz logistických služeb pro e-shopy, zajišťuje call centra pro firmy z oblasti utilit a finančního sektor i marketingové služby pro maloobchod a sektor FMCG. Společnost ComGate v současné době zaměstnává cca 500 zaměstnanců v 7 provozovnách.
KONTAKT
Kateřina Mikšovská
PR konzultant
GRUCON
tel. 728 540 294