Podíl portugalského strategického partnera v automobilové divizi průmyslové skupiny Matador, Matador Automotive Vráble, vzroste na 60 %. Strategické partnerství přinese nové trhy a zakázky nejen pro provozy na Slovensku, ale i v českém Liberci a ruském Nižním Novgorodu. Sodecia Automotive zároveň přesune z Německa do slovenského města Vráble i svou evropskou centrálu.
Zvýšení podílu navazuje na vstup skupiny Sodecia Automotive Europe (SAE) na podzim 2017, kdy získala v Matador Automotive Vráble, významném středoevropském dodavateli pro automobilový průmysl, přibližně 30% podíl. „Pokračujeme v naší strategii rozšiřování zásahu Matador Automotive v dodávkách platformových dílů pro automobilky, což je již nějakou dobu hlavním trendem v automobilovém průmyslu. S globálním partnerem to samozřejmě jde rychleji,“ vysvětluje Štefan Rosina, prezident Matador Group. Finanční hodnotu transakce se dohodly zúčastněné strany nezveřejňovat.
Přístup k zakázkám na platformové úrovni podle Š. Rosiny znamená stabilitu a potenciál nových pracovních míst v provozech Matador Automotive ve slovenských závodech ve městech Vráble a Nitra a dále v českém Liberci či ruském Nižním Novgorodu. Automobilky totiž dnes hledají dodavatele schopné dodat komponenty pro modely na stejné platformě nejen v jednom regionu, ale ve více regionech, či dokonce po celém světě. „Bez Sodecie jsme do platformových zakázek nechodili, ačkoli automobilka hledala i dodavatele v našem regionu. Na druhé straně získala Sodecia vstupem do Matador Automotive kapacity v silném středoevropském regionu,“ vysvětluje Š. Rosina.
Strategický rozměr spolupráce potvrzuje podle Š. Rosiny i nejnovější strategický krok, kterým je přesun evropské centrály divize BIW skupiny Sodecia z Německa do provozu Matador Automotive ve Vráblech. Rozhodnutí portugalského partnera o přesunu evropské centrály podle Š. Rosiny potvrzuje vysokou úroveň vrábelské firmy a zároveň přináší další výrazné rozšíření její expertízy. Evropská centrála bude mít na starosti kompletní péči o projekty v dodávkách strukturních dílů karoserie, včetně obchodu a jednání se zákazníky. Zastřešovat bude výrobní závody Sodecia Automotive Europe v Německu, Španělsku, Itálii, Portugalsku, či Jižní Africe, jakož i provozy Matador Automotive na Slovensku, v České republice a Rusku. „Evropská centrála vytvoří nová pracovní místa, přičemž Sodecia chce dát prostor především zkušeným lidem z automotive sektoru jak ze Slovenska, tak i z České republiky, kde má automobilový průmysl dlouhou tradici a kde pracují šikovní a kvalitní lidé,“ dodává Š. Rosina.
Slovenská průmyslová skupina Matador je ale v České republice aktivní nejen prostřednictvím Matador Automotive, který v Liberci vyrábí strukturní díly karosérie zejména pro závod Škoda v Mladé Boleslavi. V Mladé Boleslavi letos v září otevřela nové designové studio své dceřiné společnosti Aufeer Design. V oblasti software engineeringu a designu zaměstnává Matador dohromady až 400 špičkových inženýrů a designérů z celého světa. Aufeer Design navrhoval například světla pro novou generaci Škody Superb, ale i design tramvají pro Škoda Transportation. Aktuálně designérské studio vyvíjí i interiér pro nový model Ferrari. V minulém roce založila skupina Matador společný podnik s českou rodinnou firmou Kovovýroba Hoffmann, která se zabývá výrobou karosářských dílů na prototypy.
Prodej dalšího podílu v Matador Automotive je v souladu s dlouhodobou strategií Matadoru, který se chce více zaměřit na oblasti s vyšší přidanou hodnotou. Prioritou jsou technologické služby a řešení související s Industry 4.0. Jde zejména o navrhování, vývoj a výrobu robotizovaných a automatizovaných linek, ale také vývoj a výrobu nástrojů pro průmyslové linky, nebo vývoj v oblasti materiálových a spojovacích technologií, ale i výrobu prototypů.
*****
O skupině Matador
Matador Automotive Vráble (MAV) je divize slovenské průmyslové skupiny Matador, zaměřená na výrobu dílů karoserie. Pod MAV spadají závody ve Vráblech, Nitře, v českém Liberci a v ruském Nižním Novgorodu, kde Matador vyrábí zejména pro skupinu Volkswagen v Rusku. V divizi automotive zaměstnává Matador přibližně 1700 lidí. Mezi její zákazníky patří Volkswagen, Audi, Porsche, Lamborghini či Jaguar Land Rover.
Skupina Matador se věnuje i výzkumu a vývoji, ať už je to v rámci dceřiné společnosti Aufeer Design, ale také v rámci Matador Industries a Matador Automation, které se zaměřují na strojírenství a průmyslovou automatizaci. V roce 2017 zaměstnávala skupina Matador přes 2500 lidí a dosáhla obratu spolu s divizí Automotive více než 200 mil. eur, čili více než 5 miliard českých korun.
O skupině Sodecia
Portugalská Sodecia je globální dodavatel pro automobilový průmysl, který má pobočky v přibližně 50 lokalitách v Evropě, Asii, Africe, jakož i v Severní a Jižní Americe. V současnosti zaměstnává po celém světě přibližně pět tisíc lidí. Kromě strukturních dílů karoserie se zabývá i výrobou podvozkových komponent a patří i k dodavatelům součástek pro motory. Skupina je aktivní také v oblasti R&D, aktuálně má tři technologická centra, v portugalském Portu, německém Hannoveru a americkém Detroitu. V minulém roce dosáhla obratu více než 750 mil. eur, což je více než 19 miliard českých korun.