- Sedm z deseti šéfů automobilek se obává souběžného provozu autonomních vozidel a běžných aut.
- Do roku 2025 zanikne až polovina dealerů. Mohou uspět jako servisy nebo autobazary.
V budoucnu nebudeme rozlišovat mezi osobní a nákladní dopravou, domnívá se 6 z 10 automobilových manažerek a manažerů. Je tedy podle nich zásadní soustředit se na infrastrukturu a vyvinout nový „ekosystém“. 8 z 10 šéfů automobilek uznává, že kvůli tomu budou muset upravit svůj byznys model. Jsou přesvědčeni, že nastane posun od tradičních prodejů směrem k poskytování mobility jako služby. Lídrem se stane ten, kdo nabídne nejlepší zákaznickou zkušenost a podaří se mu skloubit lokalizační faktory, potřebnou infrastrukturu a technologie. Ostatním zbude role subdodavatele. Vyplývá to z 20. ročníku průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey.
Tradiční hromadná doprava se bude muset přizpůsobit
Šéfové automobilek jsou optimističtí, pokud jde o schopnost řídit nové služby mobility. Podle Jana Linharta z české kanceláře KPMG bude ovšem pro tradiční hráče velmi náročné soupeřit s technologickými giganty v oblasti softwaru: „V roce 2018 byla tržní kapitalizace 15 největších technologických společností 5x větší než u padesátky nejvýznamnějších hráčů automobilového trhu. Automobilky budou muset v budoucnu s IT společnostmi spolupracovat. Podle průzkumu v to věří i jejich šéfové – dva ze tří nechtějí soutěžit, ale jsou pro vzájemnou spolupráci. Ostatně již dnes jsme svědky soupeření o multimediální panely nových automobilů.“
Změny se mohou dotknout i veřejné hromadné dopravy – 77 % dotazovaných předvídá, že tradiční veřejná hromadná doprava během deseti let ustoupí individuálním, multimodálním formám přepravy. Šéfové automobilek mají obavy ze souběžného provozu autonomních aut s vozidly řízenými člověkem: sedm z deseti z nich se domnívá, že by autonomní vozy měly kvůli bezpečnostním rizikům jezdit jen v zónách jim určených.
Největší šance uspět v nových podmínkách na trhu má podle šéfů automobilek Toyota, podle 60 % dotazovaných její podíl na světovém trhu v příštích pěti letech poroste. Následují ji BMW a Tesla, kterým se bude dařit podle 57 %, resp. 52 % respondentů. Zajímavé je, že Tesle příliš nevěří samotní Američané, u nichž se umístila až na 10. místě s 45 %.
Počet dealerství prudce klesne
Ačkoliv signály z trhu naznačují, že automobilový sektor v Číně i Evropě čeká ochlazení, šéfové se o své zisky neobávají. 7 z 10 z nich se domnívá, že počet transakcí v následujících letech výrazně poroste, optimismus panuje zejména v Číně, která si ukrojí největší podíl.
„Zisky automobilek budu mít spíše klesající tendenci, globální trhy se ochlazují a podmínky na trhu budou stále těžší. Obzvláště pro ty, co nebudou rychle reagovat a připravovat se na technologické změny,“ doplňuje Jan Linhart.
Výsledky průzkumu potvrzují složitou situaci, ve které se nacházejí koncoví prodejci. Do roku 2025 by se měl počet dealerství snížit o 30–50 %. Osm z deseti dotazovaných vidí šanci pro prodejce v jejich proměně na servisy, autobazary nebo místa, kde se zákazníkům dostane kvalitní zákaznické zkušenosti.
O průzkumu
Dvacátého ročníku průzkumu KPMG Global Automotive Executive Survey se zúčastnilo na tisíc respondentek a respondentů z řad vrcholných představitelů automobilového průmyslu. Vybíráni byli tak, aby vzorek zahrnoval nejen tradiční výrobce automobilů, ale také zástupce ICT společností. Více než třetina respondentů zastupuje evropské společnosti, 14 % pochází ze severní Ameriky, desetina reprezentuje čínské společnosti. Po 10 % dotazovaných pochází také z jižní Ameriky, Indie a přilehlých zemí jihovýchodní Asie a zbytku Asie včetně Japonska a Jižní Koreje. Bezmála dvě třetiny společností z průzkumu mají obrat vyšší než miliardu dolarů, čtvrtina pak vyšší než 10 miliard dolarů. Druhá část průzkumu zahrnuje 2 000 zákazníků z celého světa, všech věkových kategorií a úrovní vzdělání. Kompletní výsledky průzkumu a interaktivní verzi najdete na webu automotive-institute.kpmg.de. Můžete si také stáhnout hlavní závěry v prezentaci.
O KPMG Česká republika
KPMG Česká republika zahájila svou činnost v roce 1990, v současné době má více než 1 100 zaměstnanců a kanceláře v Praze, Brně, Ostravě a Českých Budějovicích. Společnost poskytuje služby v oblasti auditu, daní, poradenství a práva. Jako součást celosvětové sítě poradenských společností může KPMG Česká republika využít znalosti a zkušenosti více než 207 tisíc odborníků, kteří působí ve 153 státech světa. Nezávislé členské společnosti sítě KPMG jsou přidružené ke KPMG International Cooperative („KPMG International“), švýcarské organizační jednotce. Každá členská společnost celosvětové sítě KPMG je právně samostatná a oddělená jednotka a tak se označuje.