Zázraky na počkání – Nula ukázala státu cestu, jak pomocí digitalizace dostat krizi pod kontrolu. Spustili jsme CoVpoint.

 

  • Company builder nula advisory vytvořilo pro MPO a CzechInvest digitální tržiště CoVpoint.org
  • Cílem byl vznik jednotného kontaktního místa, aby se předešlo situaci, kdy stovky nabídek pomoci denně chodí skrze množství různých kanálů a neexistuje možnost je účinně řídit.
  • CoVpoint je technologické řešení spojující nabídku pomoci s poptávkou po ní, aby byl naplno využit potenciál probíhající vlny solidarity.
  • Přes 100 vyškolených operátorů z řad MPO umí najít využití pro nabízený zdravotnický materiál, právní pomoc, či know-how ve zpracování dat.

 

V Praze dne 14. dubna

Když byl před měsícem vyhlášen nouzový stav a vláda začala vydávat různá opatření, zvedla se v Česku vlna solidarity. E-mailové schránky úředníků, veřejné linky ministerstev, stejně jako soukromé profily na sociálních sítích okamžitě zaplavila vlna zpráv od občanů, kteří pomoc buď nabízeli, nebo poptávali. V ten moment nula advisory sebralo odvahu a vneslo do vzniklého chaosu tolik potřebný pořádek.

„Věděli jsme, že práve teď musíme naše know-how a zkušenosti s digitalizací podnikových procesů využít naplno. Rozhodli jsme se pomoci státní správě a pro Ministerstvo průmyslu a obchodu jsme v rámci platformy Spojujeme Česko vytvořili digitální tržiště CoVpoint, které efektivně spojuje nabídku s poptávkou. Pokud teď firma přes CoVpoint nabídne 2000 metrů čtverečních látky k výrobě roušek, je otázkou hodin než najdeme dobrovolníka, který roušky šije a pro další výrobu další materiál nutně potřebuje,” vysvětluje fungování platformy Strategy & Innovation manager v nula advisory Jan Černošek.

Kromě byznysového know-how nula advisory mohl projekt CoVpoint vzniknout i díky licencím na software firem Pipedrive, Integromat a mluvii.com. Ty bezplatně poskytli 3 měsíční licence pro software v hodnotě přesahující statisíce korun, na kterých digitální tržiště stojí. Konkrétně jde o customizovatelný CRM systém Pipedrive, nástroj Integromat pro automatizaci a integraci procesů napříč různými aplikacemi a platformu mluvii.com pro správu všech komunikačních kanálů. 

„Od 25. března, kdy jsme platformu spustili, se do ní registrovalo nebo zapojilo na tisíc firem. A toto číslo každým dnem roste, zájem je obrovský. Náš tým funguje tak, že jednotlivé subjekty propojuje případ od případu. Je to v současné době efektivnější způsob než otevřené tržiště, které plánujeme ale brzy spustit. Individuální přístup nám však umožňuje odhalit případné duplicity nebo podvodné nabídky, které se zde bohužel objevují,“ řekl čerstvě po spuštění generální ředitel CzechInvestu Patrik Reichl.

Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar po 48 hodinovém maratonu, kdy celý tým nula advisory za podpory CzechInvestu a MPO v hackathonovém tempu přivedl CoVpoint k životu, stručně napsal: „Konečně je to hotové. Už nemusíme řešit stovky e-mailů a telefonních hovorů.“ 

V současné době přechází platforma na model digitálního tržiště, kdy b inzeráty spojovány automaticky a operátor tak celý proces především monitoruje. 

Jedním z prvních úspěchů tržiště CoVpoint bylo propojení firmy DVL, která nabízela 300 kusů jednorázových rukavic, a Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých, která jich měla akutní nedostatek. Od té doby přibylo na 1500 nabídek a poptávek, na 50 z nich se podařilo spojit a úspěšně uzavřít spolupráci. Jako příklady můžeme uvést: 

  • dodání filamentu pro 3D tiskárny Prusa Research
  • pomoc s výrobou dýchacích masek CIIRC firmě Sigma
  • propojení výrobce padáků s firmou vyrábějící z padákoviny nanoroušky
  • skrze CoVpoint pomohl Fundlift s investičním crowdfundingem 3 organizacím v těžké situaci (divadlo, cestovní kancelář a vzdělávací platforma) 

CoVpoint 2 týdny po spuštění využívá přes 100 vyškolených státních pracovníků, kteří potvrzují autenticitu jednotlivých nabídek a poptávek. Od spuštění na tržišti vznikají stovky nových inzerátů každý den. Jde především o zdravotnický materiál jako roušky, ochranné štíty, teploměry či dezinfekční přípravky. Stále rychleji rostou i nabídky týkající se bezplatné dopravy a logistiky, pronájmu skladových prostor či různé formy poradenství a asistenčních služeb.

„Způsob, jakým projekt CoVpoint vznikl, perfektně ilustruje sílu mladých technologických společností, které mají zkušenosti s digitalizací byznysových procesů. Zadání v současné krizi nebylo ničím výjimečné, největší výzvou tak byla extrémní rychlost vývoje a on-boarding desítek státních úředníků, kteří s podobnými nástroji nikdy nepracovali. Ověřili jsme si, že pro státní instituce jako ministerstva, nemocnice nebo třeba radnice máme nedocenitelné řešení a je jen otázkou času, než naplno vypukne digitalizace státní správy,” dodává Jan Černošek z nula advisory.

Na stránce Covid-19 Solutions: https://nulasro.cz/cs/connectpoint/ nabízí nula advisory nasazení vývoj podobného řešení za 24 hodin zdarma pro další zájemce. Pro aktuální informace sledujte LinkedIn profil nula advisory: linkedin.com/company/nula-s-r-o/.

O nula advisory

Company builder nula advisory od roku 2016 realizoval inovace byznysových procesů pro firmy jako Bolt (dříve Taxify), O2 či Pilsner Urquell. K tomu spustil své vlastní služby Auto na klik, Daně na klik či moderní úklidovou službu Andulka. V této chvíli již běží i čerstvě spuštěný projekt Virtuální kliniky pro EUC, která je jako první obdobný projekt hrazena zdravotními pojišťovnami.

O platformě Spojujeme Česko

Platforma Spojujeme Česko vybírá zajímavé projekty, které se podařilo rozjet díky spolupráci státu, firem a podnikatelů. Firmy na ní mohou mimo jiné nabídnout své produkty a služby státu nebo dalším společnostem. Zároveň mohou poptávat pomoc od ostatních firem. Platformu na pomoc v boji s koronavirem spustila agentura CzechInvest ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu, Ministerstvem zdravotnictví a Svazem průmyslu a dopravy ČR. Jejím cílem je pomoci především po ekonomické a podnikatelské stránce.