Spořiví Češi. Už 58 % má zkušenost s nákupem v zahraničním e-shopu, láká je nižší cena

Praha, 30. července 2020 – Už 58 % Čechů má osobní zkušenost s nákupem zboží v zahraničním e-shopu a 22 % z nich zde dokonce nakupuje pravidelně. Vyplývá to z průzkumu konzultační společnosti Acomware na vzorku 1 016 respondentů. Nejznámějšími zahraničními e-shopy jsou u nás shodně Amazon a AliExpress. S mírným odstupem třetí je eBay.

Důvodem, proč se Češi při svých nákupech stále častěji obracejí také do zahraničí, je nižší cena a širší nabídka zboží. „Pro 78 procent zákazníků je primárním motivem skutečnost, že zde zboží nakoupí často levněji než v tuzemských e-shopech. Vedle spořivosti nás pak dále motivují rovněž praktické důvody, například to, že dané zboží, nebo dokonce celou značku není možné v Česku vůbec koupit,“ vysvětluje David Vurma, CEO konzultační společnosti Acomware. Průzkumu, který pro Acomware zrealizovala výzkumná agentura Ipsos, se zúčastnilo 1 016 respondentů.

Vůbec nejznámější jsou u Čechů prodejci AliExpress a Amazon, které zná shodně 70 % populace. Následuje eBay s 63 %, čtvrtým v pořadí je Wish. „Umístění e-shopu Wish je výsledkem poměrně agresivní kampaně i systému slev, které u nás už nějakou dobu nabízí. Díky svému většímu zaměření na módu je Wish také mnohem populárnější u žen,“ vysvětluje Vurma, podle něhož naprostá většina objednávek z Česka připadá na uvedené čtyři hráče.

Do budoucna přitom počet nákupů ze zahraničních e-shopů ještě poroste. Tahounem růstu jsou totiž mladší generace mezi 15–34 lety. „Už čtvrtina lidí v této věkové kategorii přiznává, že v zahraničí nakupuje pravidelně. Naopak ani pouhou motivaci nákupy v zahraničí vyzkoušet nemá jen zhruba 20 procent z nich,“ upřesňuje Vurma. Pokud se Češi k nákupům v zahraničí staví chladně, je nejčastějším důvodem to, že si vystačí s nabídkou tuzemských prodejců. Třetina se obává zneužití platebních údajů nebo případné reklamace. U starších lidí je největší překážkou jazyková bariéra.

O společnosti Acomware

Acomware je specializovaná konzultační společnost pro e-commerce a digitální marketing. Od roku 2002 pomáhá firmám, aby v jeho prostředí dosahovaly co nejlepších výsledků. Zvyšuje prodeje, buduje nové značky nebo zlepšuje péči o zákazníky. Služby společnosti využívají obchodní řetězce, e-shopy i výrobní firmy.

Česká e-commerce scéna je pro Acomware domovem, který se snaží aktivně rozvíjet a kultivovat. Podílí se na vývoji a implementaci nových nástrojů a technologií, školí odborníky i nadšence. Na webu www.acomware.cz publikuje unikátní výzkumy a studie. Je pořadatelem konferencí Performance2020, Emailing2020 a cyklu diskuzí Eshopista.