Mladá česká společnost SprayVision dokázala během pouhých dvou let od založení prodat své technologie významným automobilkám i největším světovým firmám v oblasti barev a lakování. Díky investici od J&T Ventures nyní chce posílit pozici na americkém trhu a zamířit do Asie.
![](https://feeditczarchive.files.wordpress.com/2020/10/surface.jpg?w=1024)
SprayVision pomocí speciálních měřících zařízení a softwarové analýzy optimalizuje proces průmyslového lakování, čímž výrobcům šetří významnou část nákladů na materiál i obsluhu. Mezi své zákazníky SprayVision počítá automobilky jako jsou Porsche, Volkswagen či Fiat Chrysler Automotive. Výrobcům barev a lakovací techniky zase pomáhá dosáhnout co nejlepších vlastností jejich produktů a nástroje SprayVision za tímto účelem používají například společnosti BSF nebo Sames Kremlin.
„V roce 2018 jsme s jednoduchým prototypem vyrazili na veletrh do Německa, abychom si ověřili, zda je o náš nápad zájem. Dnes máme nasazené jednotky od Ameriky až po Turecko. Pracujeme pro velké automobilové koncerny i výrobce barev a ze šesti největších globálních hráčů v oblasti aplikační techniky už jsme naší technologii dodali třem,“ popisuje Petr Jahn, jeden ze zakladatelů firmy. Ta se do povědomí zapsala i jako absolutní vítěz letošního třináctého ročníku soutěže Vodafone Nápad roku, kde uspěla v konkurenci bezmála dvou stovek startupů.
SprayVision dokáže běžně uspořit 10-15 % použité barvy a současně zlepšit kvalitu výstupu a snížit procento zmetků. Přípravu na lakování nového produktu zároveň zkracuje ze dnů na hodiny. Návratnost počáteční investice je díky tomu v řádu měsíců, v některých případech to ale mohou být i pouhé týdny. I proto zájem velkých firem neupadá ani v době pandemie. Dlouhodobé příjmy SprayVision zajišťuje roční poplatek za software, jeho aktualizace a související podporu.
„Velikost tohoto trhu je v desítkách miliard dolarů a dané technologie lze využít i v dalších oblastech. Kromě jasné finanční úspory navíc SprayVision korporacím pomáhá s digitalizací a přechodem na průmysl 4.0. Vidíme zde velkou příležitost a s celým týmem jsme si skvěle porozuměli i po lidské stránce,“ komentuje investici Adam Kočík, Managing Director J&T Ventures.
Petr Jahn se spoluzakladatelem Vojtěchem Roulem do firmy nejprve investovali několik milionů korun z vlastních úspor. Jedním z prvních partnerů se stal také Jaroslav Gergič, někdejší CTO společnosti GoodData a nynější vedoucí vývoje v Ciscu. SprayVision poměrně brzy dosáhla zisku, investice od J&T Ventures jí však má pomoci posílit tým o zkušené profesionály z oboru, stabilizovat pozici v Evropě, více penetrovat americký trh a uskutečnit plány na expanzi do Asie.
O Vodafone Nápad roku
Soutěž Vodafone Nápad roku každoročně hledá mladé a nadějné podnikatele v České republice a na Slovensku, přičemž zúčastnit se mohou jakékoliv firmy mladší než dva roky. Byla založena roku 2007, což z ní činí nejstarší soutěž svého typu u nás. Kromě finančních a věcných cen (celkem za téměř 13 milionů korun) účastníci získávají také mentoring v oblasti byznysu, financí či práva ze strany zkušených podnikatelů a odborníků, možnost zaujmout potenciální investory či partnery a v neposlední řadě i pozornost médií.
Titulárním partnerem soutěže je letos již podesáté v řadě společnost Vodafone. Hlavními partnery jsou J&T Banka, Kooperativa, Huawei. Partnery jsou společnosti Profinit, Microsoft, Peterka Partners, Stable.cz. Hlavní mediální partneři jsou Hospodářské noviny, týdeník Ekonom, Český rozhlas Radiožurnál, CzechCrunch, Monitora. Soutěž dále podporují CzechInvest, IPR Praha, startup disrupt, xPORT VŠE.