- Listopad přinesl masivní nárůst (o 440 %) phishingových e-mailů souvisejících s přepravou
- Celosvětově nejvíce napodobovanou značku v přepravním phishingu je DHL (56 % všech phishingových e-mailů souvisejících s přepravou), následuje Amazon (37 %) a FedEx (7 %)
PRAHA – 11. prosince 2020 — Check Point Research, výzkumný tým společnosti Check Point® Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP), předního světového poskytovatele kyberbezpečnostních řešení, varuje před novou vlnou kyberpodvodů. Hackeři se znovu zaměřují na slevové akce a nákupy dárků přes internet, ale také maskují své podvody jako zprávy od přepravních společností a snaží se nachytat uživatele čekající na zásilky.
„Od konce léta sledujeme celkový nárůst kyberútoků, ale také vzestup phishingových hrozeb, který souvisí s nákupní sezónou. Doba koronavirová kyberzločincům ještě nahrává, roste objem online transakcí a dárky na internetu vyhledávají i méně zkušení uživatelé. Hackeři hledají cesty, jak zneužít všechny fáze nákupu, od vyhledávání dárků přes jejich nákup až po doručení a případné dotazníky spokojenosti. Uživatelé si tedy musí dávat pozor na speciální slevové akce i podvody s doručením. Hackeři zkouší plošně rozesílat zprávy napodobující Amazon, DHL nebo Českou poštu. E-maily jako ‚Sledování zásilky‘ nebo ‚Zásilka čeká na doručení‘ mají oklamat uživatele a vylákat z něj osobní údaje, které lze následně zneužít při finančních podvodech. V České republice se navíc šíří i řada lokalizovaných podvodných e-mailů napodobujících DHL nebo třeba Českou poštu. Pokud chcete sledovat zásilku nebo zjistit podrobnosti o balíčku, vždy si vyhledejte přímo stránky přepravní společnosti a nikdy neklikejte na odkazy v podobných e-mailech. I když na první pohled může zpráva vypadat důvěryhodně, odkaz často vede na jinou adresu. Všichni uživatelé by měli mít alespoň obecné povědomí o hrozbách a měli by dodržovat základní bezpečnostní rady a tipy,“ říká Pavel Krejčí, Security Engineer v kyberbezpečnostní společnosti Check Point.
Přepravní phishing v češtině není nic neobvyklého
Další ukázky přepravních phishingových kampaní:
440% nárůst
Check Point v listopadu zaznamenal 440% nárůst phishingových e-mailů souvisejících s přepravou. Celosvětově nejvíce napodobovanou značku v přepravním phishingu je DHL (56 % všech phishingových e-mailů souvisejících s přepravou), následuje Amazon (37 %) a FedEx (7 %). Vůbec největší objem přepravního phishingu je v Evropě, kde je nejvíce zneužívanou značkou v těchto podvodech jednoznačně DHL (77 %).
Nárůst phishingových e-mailů souvisejících s přepravou
Jak se před phishingem chránit? Přinášíme několik základních bezpečnostních tipů:
- Nikdy nesdílejte své přihlašovací údaje a nepoužívejte stejná hesla. Krádeže přihlašovacích údajů jsou oblíbeným cílem kybernetických útoků. Řada lidí používá stejná uživatelská jména a hesla napříč různými účty, takže krádež přihlašovacích údajů k jednomu účtu pravděpodobně poskytne útočníkům přístup k dalším online službám.
- Opatrně s e-maily obsahujícími žádost o resetování hesla. Pokud obdržíte nevyžádaný e-mail s žádostí o resetování hesla, vždy navštivte přímo web (neklikejte na odkazy ve zprávě) a změňte své heslo napřímo. Kliknutím na odkaz se totiž můžete dostat na phishingové stránky, které sice budou připomínat originální web, ale své přihlašovací údaje poskytnete kyberzločincům.
- Nenechte se zmanipulovat tónem e-mailu. Techniky sociálního inženýrství se snaží zneužívat lidskou přirozenost. Lidé častěji udělají chybu, když spěchají nebo se snaží plnit zdánlivě důležité příkazy. Phishingové útoky běžně používají tyto techniky k přesvědčení obětí, aby ignorovaly jakékoli podezření a klikly na odkaz nebo otevřely přílohu.
- Všímejte si detailů. Pokud budete pozorní, můžete odhalit řadu věcí, které signalizují phishing. Jedná se například o špatné formátování, pravopisné a gramatické chyby, včetně názvů domén, a obecné pozdravy jako „vážený uživateli“ nebo „drahý zákazníku“. Ujistěte se také, že odkazy začínají https:// a nikoli http://. A nikdy nedůvěřujte podezřelým zprávám.
- Obecně platí, že nesdílejte více, než je nezbytně nutné, a to bez ohledu na web. Společnosti nepotřebují vaše rodné číslo, abyste u nich mohli nakoupit. Nikdy neposkytujte své přihlašovací údaje třetím stranám.
- Smažte podezřelé zprávy. Pokud máte podezření, že něco není v pořádku, důvěřujte svým instinktům a podezřelou zprávu smažte bez otevírání a klikání na odkazy.
- Neklikejte na přílohy. Neotvírejte přílohy v podezřelých nebo podivných zprávách – zejména přílohy Word, Excel, PowerPoint nebo PDF.
- Ověřte odesílatele. U každé zprávy zkontrolujte, kdo jej posílá. Kdo nebo co je zdrojem zprávy? Dávejte pozor na překlepy nebo rozdíly v e-mailové adrese odesílatele. A neváhejte blokovat podezřelé odesílatele.
- Neodkládejte aktualizace. V mobilním telefonu i počítači používejte vždy nejnovější verze softwaru. Nové verze mají totiž opravené chyby a záplatované zranitelnosti. Použití zastaralého softwaru může hackerům umožnit, aby se dostali k vašim osobním informacím.
- Nikdy nevěřte příliš dobrým nabídkám, jako jsou například „Exkluzivní lék na koronavirus za 150 dolarů“ nebo „80% sleva na nový iPhone“. Ale buďte velmi opatrní i při varovných zprávách a vždy radši napřímo kontaktujte danou společnost, ať už vám přijde nějaká upomínka z banky nebo třeba zpráva o nedoručené zásilce.
- Chraňte se před phishingovými útoky. Důležitým prvním krokem k ochraně je pochopení taktik hackerů a rizik souvisejících s phishingovými útoky. Moderní phishingové kampaně jsou ale sofistikované a je pravděpodobné, že řada lidí podvod nepozná. Důležité je proto používat i bezpečnostní řešení na ochranu koncových bodů a e-mailů a pokročilé anti-phishingové řešení.
Sledujte novinky o bezpečnostním týmu Check Point Research:
Blog: https://research.checkpoint.com/
Twitter: https://twitter.com/_cpresearch_
Sledujte novinky o společnosti Check Point:
Twitter: http://www.twitter.com/checkpointsw
Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware
Blog: http://blog.checkpoint.com
YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/check-point-software-technologies
O výzkumném týmu Check Point Research
Check Point Research poskytuje zákazníkům společnosti Check Point Software a širší bezpečnostní komunitě detailní informace o kyberhrozbách. Výzkumný tým shromažďuje a analyzuje data o globálních kyberútocích ze sítě ThreatCloud, chrání tak před hackery a zajišťuje, že všechny produkty Check Point jsou aktualizované a mají nejnovější ochranu. Výzkumný tým se skládá z více než 100 analytiků a výzkumných pracovníků, kteří spolupracují také s dalšími bezpečnostními společnostmi, donucovacími orgány a organizacemi CERT.
O společnosti Check Point Software Technologies
Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) je přední poskytovatel kyberbezpečnostních řešení pro vlády a organizace po celém světě. Chrání zákazníky před kyberútoky 5. generace prostřednictvím unikátních řešení, která nabízí bezkonkurenční úspěšnost zachycení malwaru, ransomwaru a jiných pokročilých cílených hrozeb. Check Point nabízí víceúrovňovou bezpečnostní architekturu, Infinity Total Protection s pokročilou prevencí hrozeb 5. generace, a tato kombinovaná produktová architektura chrání podnikové sítě, cloudová prostředí a mobilní zařízení. Check Point navíc poskytuje nejkomplexnější a nejintuitivnější nástroje pro správu zabezpečení. Check Point chrání více než 100 000 organizací všech velikostí.