Praha, 17. února 2021 – Alza.cz a. s. zaznamenala loni nejrychlejší růst za posledních 10 let, dosáhla obratu 37,3 miliardy korun bez DPH (1,4 mld. EUR) a za rok zpracovala 15,8 milionů objednávek. Téměř polovina z nich byla uhrazena kartou online a v sezoně čtvrtina doručena do AlzaBoxů.
Alza.cz dosáhla loni podle předběžných výsledků obratu 37,3 miliardy korun bez DPH. E-shop tak rostl nejrychleji za uplynulých deset let, a to o 28 % za rok. Počet unikátních zákazníků se rozrostl na téměř 5 milionů. Ti na e-shopu vytvořili 15,8 milionů objednávek.
„O tom, že nám zákazníci v náročných časech věřili, svědčí růst ve všech zemích, kde působíme. V ČR jsme rostli o 23 %, na Slovensku to bylo 36 % a v Maďarsku 27 %. Obrovský úspěch jsme zaznamenali v Rakousku a Německu, kde jsme vyrostli o 250, resp. 236 %,“ uvedl Tomáš Havryluk, místopředseda představenstva Alza.cz.
Kromě expanze investovala Alza do rozvoje svých služeb a nabízeného portfolia zboží. „Zaměřili jsme se na naše privátní značky např. sportovní vybavení Campgo či Stormred, ořechy Bery Jones nebo příslušenství k mobilním telefonům AlzaGuard a produkty AlzaPower či ekologickou drogerii AlzaEco,“ okomentoval rostoucí šíři sortimentu Petr Bena, místopředseda představenstva Alza.cz a dodal: „Také obrat programu Alza Dropshipment meziročně vzrostl o 220 %, i díky zapojení nových velkých partnerů jako například prodejce módy Zoot nebo Alkohol.cz. Zároveň jsme spustili program Alza Partner pro prodej dárkových poukazů třetích stran či program Sdílej a ušetři pro skupinové nakupování.“
Zásadním se během pandemie ukázalo rozhodnutí intenzivně budovat síť samoobslužných výdejních AlzaBoxů, které umožňují jedno z nejbezpečnějších vyzvednutí objednávek. E-shop během roku jejich počet více než ztrojnásobil na 700. „Rychlost a současně bezpečnost doručení se stala jednou z hlavních potřeb zákazníků. Proto jsme rozšířili služby AlzaExpresu na 11 měst v Česku, západní Slovensko a Budapešť a spolupráci s Liftagem do 20 měst. S ním jsme vloni rozvezli přes 100 tisíc objednávek,“ zdůraznil Tomáš Havryluk.
V roce 2020 pokořilo 15 specializovaných segmentů miliardovou hranici. „Mezi nové miliardové speciálky se zařadily beauty a drogerie, hobby a zahrada, hračky, nositelná elektronika, služby, sport a tiskárny a spotřební materiál. Alza se tak stala opravdovým širokosortimentním prodejcem zboží a služeb,“ uvedl Jan Sadílek, ředitel marketingu v Alza.cz. Mobilní telefony pak přesáhly obrat 4 miliard, těsně pod touto metou skončily notebooky, domácí elektro a příslušenství pro IT a mobilní telefony. „Rekordním dnem pro nás byl 14. prosinec s tržbami 292,5 milionů korun a 119 715 objednávkami. To představuje v průměru 1,39 objednávky za sekundu,“ doplnil Sadílek.
Změny v chování zákazníků se projevily v preferenci bezhotovostních platebních metod. Téměř 70 % všech plateb bylo provedeno platební kartou. Na úkor dříve velmi oblíbené platby dobírkou nebo v hotovosti při převzetí zboží se zvýšil podíl online plateb kartou na 46 %. U dodavatelů zase díky možnosti rychleji financovat jejich pohledávky vzrostlo meziročně využití služby Alza Invoice Financing o více než 440 procent.
Firma v roce 2020 téměř zdvojnásobila pomoc potřebným oproti roku 2019. Věnovala milion korun na vývoj plicních ventilátorů CoroVent, zapojila se do skupiny COVID19CZ a pomáhala s rozjezdem linky 1212. Na vlastních 3D tiskárnách tiskla ochranné štíty pro své zaměstnance i pracovníky nemocnic, poskytla ochranné pomůcky, dezinfekce a stany pro lidi bez domova. Do své CSR platformy Souhvězdí pomoci už zapojila 80 neziskových organizací s více než 100 projekty, na jejichž podporu se vybralo více než 2,2 milionu korun. Další podpora putovala sociálně znevýhodněným dětem v Česku, na Slovensku i v Maďarsku, kterým Alza věnovala notebooky, aby se mohly zapojit do online výuky. Nadačnímu fondu pro předčasně narozené děti a jejich rodiny věnovala finanční dar v hodnotě 1,5 milionu korun.
O společnosti Alza.cz a.s.:
Lídr internetového trhu a udavatel trendů, taková je Alza. Svědčí o tom nejen rekordní obrat roku 2020, ve kterém Alza utržila 37 miliard Kč bez DPH, ale také řada inovací na poli e-commerce (vlastní doprava AlzaExpres využití sdílené logistiky Liftaga, platba a prodej BTC a LTC, online prodej elektromobilů a solárních elektráren, testování znovupoužitelných REPETEBOXŮ, zavedení unikátních služeb AlzaNEO, AIF, výuka na VŠE, privátní značky AlzaPower a AlzaEco, expanze do zemí EU a také platformy Alza Partner pro partnerský prodej poukazů na služby a Alza Dropshipment pro externí dodavatele. Alza doručuje své zboží i o víkendu, kdy jsou také otevřeny všechny její provozovny. Zákazníci si mohou objednávky vyzvednout v široké síti nonstop výdejních AlzaBoxů, kterých ke konci roku 2020 bylo spuštěno více než 700. Společnost se chová odpovědně, do své CSR platformy Souhvězdí pomoci zapojila již přes 80 neziskových organizací a pravidelně pomáhá útulkům se svým projektem Alza Pelíšek. Nejdůležitější Alza milníky naleznete zde.