- Přezout na letní pneumatiky by do konce dubna chtělo stihnout více než 62 % českých šoférů, dalších 8 % plánuje vyměnit obutí do konce května
- Téměř 5 % respondentů přiznalo, že se chystá „dojíždět“ zimní pláště
- Velká většina řidičů přiznává, že koronavirová pandemie měla vliv na to, kolik kilometrů ujeli během posledních 12 měsíců. Necelá polovina motoristů hlásí menší nájezd
- Více než 46 % dotázaných uvedlo, že by použití letních (nebo celoročních) pneumatik mělo být v letních měsících povinné stejně jako u zimních plášťů
Praha, 31. března 2021 – Počínaje prvním dubnovým dnem končí českým motoristům povinnost používat na silnicích zimní pneumatiky, pokud se na komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.
Podle očekávání rovněž měla na řidiče dopad koronavirová epidemie – přesto více než čtvrtina z nich najela kvůli pandemii více kilometrů než před rokem. Vyplývá to z nového průzkumu společnosti Continental Barum s.r.o.* pro nadcházející sezonu, podle kterého v Česku přezuje na letní pneumatiky 80 % majitelů osobních automobilů.
Použití letních pneumatik není v České republice povinné a obecně se na letní pneumatiky doporučuje přezout ve chvíli, kdy se teploty dlouhodobě drží nad 7° C. Podle aktuálního průzkumu společnosti Continental by takřka polovina českých motoristů dokonce podpořila názor, aby používání letních (nebo celoročních) pneumatik bylo přikázáno zákonem, podobně jako to platí u zimního obutí. Proti takové zákonné úpravě by se ale postavilo 35 % respondentů.
Ze stejného šetření také vyplývá, že do konce dubna chce mít přezuto na letní pneumatiky více než 62 % českých řidičů, přičemž 8 % dalších se k tomuto kroku chystá do konce května. Na letní pneumatiky poté z různých důvodů nepřezouvá 20 % motoristů. Mezi nejčastější příčiny patří používání celoročního obutí, snaha tzv. „dojet“ opotřebované zimní pneumatiky a finance, což může souviset se současnou pandemií koronaviru. V případě dojíždění zimních plášťů v létě je také vždy nutné přizpůsobit jízdu aktuálním podmínkám.
„Při používání zimních pneumatik v létě doporučujeme opatrnost a obezřetnost. Směs ani konstrukce zimních pneumatik nejsou určeny pro použití při vyšších letních teplotách. Kromě horších jízdních vlastností se prodlužuje i brzdná dráha a za deště je třeba dávat pozor na aquaplaning. Pokud se řidiči přesto rozhodnou zimní pneumatiky dojíždět, rozhodně by měli dbát zvýšené opatrnosti na cestách,“ uvádí Aleš Langer z oddělení Technického zákaznického servisu Continental Barum.
Koronavirus ovlivnil i řidiče
Průzkum společnosti Continental dále potvrdil, že probíhající koronavirová epidemie má vliv i na dění na českých silnicích. Celkem 45 % řidičů uvedlo, že kvůli koronaviru najezdilo za posledních 12 měsíců méně kilometrů než za stejné období před tím. Naopak 27 % respondentů zaregistrovalo meziročně vyšší kilometrový nájezd – mírná nadpolovina z nich dokonce o více než 5 000 kilometrů.
Trendem posledních let se stal nárůst oblíbenosti celoročních pneumatik. I když jejich služeb stále využívají jen jednotky procent řidičů, do budoucna by se tento počet mohl zvýšit. Více než jedna třetina respondentů uvedla, že o pláštích, které je možné používat po celý rok, již uvažovala. Jejich hlavní výhodu vidí řidiči především v jejich praktičnosti a časové úspoře při přezouvání. Podstatný význam pro ně rovněž má finanční úspora. Na druhou stranu téměř dvě třetiny řidičů o celoročních pneumatikách neuvažuje – nejčastěji proto, že se domnívají, že tento typ není dobrý ani na zimu a ani na léto. Přitom vývoj nejnovějších dezénů a směsí výrazně zlepšil zejména špatné vlastnosti těchto pneumatik v zimě a v létě, kvůli kterým byly vlastnosti celoročních pneumatik dříve příliš vzdálené pneumatikám letním, či zimním. V současnosti se jedná o moderní a bezpečné pneumatiky pro obě období.
„Celoroční pneumatiky se vyplatí především řidičům, kteří během roku najezdí méně kilometrů na kratší vzdálenosti. V posledních letech vidíme, že obliba celoročních plášťů u českých řidičů pomalu roste. Jedním z důvodů je i neustálý vývoj technologií, které vylepšují jízdní vlastnosti a bezpečnost těchto pneumatik. Nesporná výhoda je i finanční a časová úspora – řidiči však nesmějí zapomínat na fakt, že jde o kompromisní řešení, které s sebou nese jistá omezení. Při jejich výběru doporučujeme řídit se testy nezávislých odborníků,“ upozorňuje Magda Nagy, ředitelka divize marketing Continental Barum s.r.o.
* Statistické údaje pocházejí z online průzkumu společnosti Continental Barum s.r.o., realizovaného v ČR v březnu 2021 na vzorku 2145 respondentů, starajících se o výměnu pneumatik na svém vozidle.
Continental AG
Continental vyvíjí pokrokové technologie a nabízí služby pro udržitelnou a provázanou mobilitu lidí a jejich majetků. Technologická společnost, založená roku 1871, nabízí bezpečná, účinná, inteligentní a cenově dostupná řešení pro vozidla, stroje, dopravu a přepravu. V roce 2020 dosáhla společnost Continental předběžného obratu 37,7 miliardy eur a v současné době zaměstnává více než 235 000 zaměstnanců v 58 zemích světa.
Divize pneumatik má v současnosti 24 výrobních a vývojových míst po celém světě. Jako jeden z předních světových výrobců pneumatik, který zaměstnává kolem 56 000 zaměstnanců, generovala v roce 2020 předběžné tržby ve výši 10,2 miliardy eur. Continental se v oblasti výroby pneumatik řadí mezi technologické leadery a nabízí širokou řadu produktů pro osobní i nákladní vozy a pro jednostopá vozidla. Prostřednictvím neustálých investic do výzkumu a vývoje zásadním způsobem přispívá k zajištění nákladově efektivní a ekologické mobility zákazníků. Portfolio divize pneumatik obsahuje také služby, zaměřené na obchod s pneumatikami a jejich použití ve flotilách, stejně jako digitální systémy řízení pro pneumatiky nákladních vozidel.
Continental AG je v České republice zastoupen výrobními a prodejními jednotkami v Adršpachu, Brandýse nad Labem, Jičíně, Otrokovicích, Ostravě, Horšovském Týně a také sesterskou společností Vitesco Technologies ve Frenštátě pod Radhoštěm, Trutnově a v Ostravě. Slovenskou republiku zastupují výrobní závody Púchov, Zvolen a Dolné Vestenice. Koncern Continental AG zaměstnává v České republice a na Slovensku na 17 200 zaměstnanců. Do portfolia společnosti patří pneumatiky značek Continental, Barum, Semperit, Matador a General Tire.
Odkazy
www.continental.cz
www.continental-corporation.com