Nákupní chování Čechů zaznamená každý rok řadu změn a letos se jednalo vzhledem k mimořádné situaci o období opravdu výjimečné. Velká část obchodů se přesunula z kamenných provozoven do e-shopů, mnozí si poprvé vyzkoušeli inovativní platební metody nebo nové možnosti doručování zboží. Změnila koronavirová krize nákupní zvyklosti Čechů?
Události posledního roku a s ním spojené restrikce a preventivní opatření vlády donutily Čechy ke změnám postojů a návyků i co se týká nakupování. Nakupování online či platbu kartou si vyzkoušela i velká většina odpůrců finančních technologií a online sektoru. Často totiž neměli jinou volbu. Tržby v e-shopech tak trhaly rekordy. Podle analýz APEK měla v loňském roce e-commerce podíl na českém maloobchodě ve výši 16,2 %, což je o 3,4 procentního bodu více než o rok dříve. Nyní kamenné obchody opět otevírají, v pandemii preferované bezkontaktní platby již nemají automaticky prioritu. Co na to zákazníci?
E-shopy a kamenné obchody ruku v ruce
Postoj Čechů k online nakupování nebo platebním kartám zjišťoval průzkum společnosti Cofidis mezi 550 respondenty a jeho výsledky ukazují, že nákupy v kamenných obchodech stále preferuje třetina lidí. To, že jsou kamenné obchody pro zákazníky nadále důležité, potvrzuje i situace posledních týdnů, kdy otevřela velká část dlouho zavřených obchodů. Ty přilákaly obrovské množství lidí, jejichž zájem zatím opadá jen pozvolna. Naproti tomu i přední české e-shopy registrují od té doby pouze mírný pokles poptávky.
„Forma nakupování i prodeje prošly v posledním roce změnou. Jak kamenné obchody, tak i e-shopy narazily během pandemie na své limity. Část kamenných obchodů byla nucena v zájmu zachování své existence přesunout svůj byznys do virtuálního světa. E-shopy si zase ověřily, že v některých případech nedokáže online nakupování plně nahradit kamennou prodejnu. Mnoho z nich tak začalo využívat prostory k vydávání zboží nebo jako showroom. Do budoucna lze očekávat, že budou e-shopy a kamenné obchody úspěšně existovat paralelně vedle sebe. V Cofidis tomuto trendu propojení elektronického obchodu s tím kamenným říkáme ‚phygital‘,“ říká Cyril Křůpala, marketingový ředitel společnosti Cofidis.
Bezkontaktní placení získalo důvěru
Přestože bezhotovostní placení v Česku v minulých letech již zdomácnělo, mnozí lidé zůstávali stále obezřetní. To situace během pandemie, kdy byl preferován bezpečnější a hygieničtější bezkontaktní způsob placení a někteří obchodníci dokonce přestali přijímat hotovost, změnila. Již během prvních měsíců hlásily finanční instituce rapidní nárůst žádostí o bezkontaktní platební karty a vzrostly objemy transakcí uskutečněných prostřednictvím karet či mobilních telefonů.
„Platbu kartou si vyzkoušeli i lidé, kteří do té doby finanční technologie odmítali. A je zřejmé, že mnohé jejich zkušenosti byly pozitivní, protože důvěra v platby kartou vzrostla. V současné době v bezpečnost placení kartou v e-shopech věří více než třetina dotazovaných, v kamenných obchodech pak dokonce více než polovina lidí,“ popisuje Křůpala.
Chytré aplikace a rozvoj online služeb
Krize se stala také příležitostí pro mobilní aplikace a jejich využití k nakupování. Během pandemie se vývojáři doslova předháněli a denně přicházeli s novými aplikacemi a vychytávkami. Zkušenosti s nakupováním prostřednictvím mobilní aplikace má dle průzkumu nyní už téměř čtvrtina dotazovaných.
Kromě toho se pandemie podepsala i na dalším rozšiřování online služeb, jako je třeba online podepisování smluv.
„Online podepisování smluv nabízíme již několik let a během pandemie se stalo díky eliminaci rizikových kontaktů obzvláště oblíbené jak mezi zákazníky, tak mezi finančními poradci. Celkem u nás bylo prostřednictvím online podpisu v posledním roce realizováno 85 % veškerých smluv ke klasické půjčce,“ dodává Cyril Křůpala z Cofidisu.
COFIDIS je silná mezinárodní finanční skupina, která působí na českém trhu již od roku 2004. Nyní je zastoupena v 8 evropských zemích. Společnost COFIDIS s.r.o. se specializuje na poskytování spotřebitelských úvěrů a nabízí svým klientům a obchodním partnerům širokou paletu finančních produktů. Výhodná úvěrová nabídka, dlouhodobé zkušenosti a individuální přístup řadí COFIDIS mezi značkové společnosti v oblasti nebankovních úvěrů.