Společnost DPD, největší soukromý balíkový přepravce v České republice, spustí v srpnu své první samoobslužné boxy. DPD boxy budou jako jediné v Česku schopny zásilky nejen vydávat, ale i posílat. Zákazníci nebudou pro obsluhu potřebovat aplikaci ani Bluetooth a box si poradí i s většími zásilkami. Úhrada dobírky bude probíhat online kartou přes platební bránu před samotným vyzvednutím balíčku.
![](https://feeditczarchive.files.wordpress.com/2021/07/foto1.jpg?w=1024)
Na konceptu fungování celé výdejní sítě včetně zavedených výdejních míst Pickup spolupracuje DPD se společností Creative Dock. Dodavatelem samotných boxů je pak rakouská společnost KEBA, která už zajišťovala boxy například v Lotyšsku či Estonsku. Právě probíhá fáze instalace prvních “pilotních” boxů, a to v rámci 12 pražských lokalit. Bude se jednat o dobře dostupná místa v blízkosti obchodních center a administrativních budov.
“S našimi boxy jsme si dali načas z toho důvodu, že jsme nechtěli na trh pouštět jen tak nějakou “krabici”, ale naopak nabídnout našim zákazníkům a e-shopům technologicky vyspělou a plně automatizovanou službu. Jsem rád, že se nám to podařilo a společně s týmem z Creative Dock už ladíme jen poslední detaily. Boxy v podstatě rozšíří stávající síť výdejních míst Pickup, kterých máme v České republice již více než 1300 a na kterých bude také nově možné zásilky podávat ” vysvětluje Miloš Malaník, generální ředitel DPD.
Vyzvednutí i odeslání do 20 vteřin
DPD boxy jsou určeny nejen pro zákazníky e-shopů, kteří se při doručení nechtějí vázat na kurýra, ale také na ty, kdo potřebují balíček poslat a hledají jednoduché, rychlé řešení. Výhodou je nepřetržitý provoz 24/7, úložní doba 48 hodin a otevření boxu zadáním PIN kódu bez nutnosti mít speciální aplikaci nebo Bluetooth. Zákazníkovi stačí zadat PIN a otevře se mu příslušná schránka. Z ní si balíček vezme a zase ji zavře. V případě odeslání zákazník načte QR kód, který mu byl vygenerován při zadání objednávky prostřednictvím nové webové aplikace Z ruky do ruky a box následně vytiskne přepravní štítek, který zákazník nalepí a balík vloží do schránky. Celý proces by měl trvat maximálně 20 vteřin.
Pokud e-shop nebude nabízet doručení do samoobslužného boxu DPD, ale přepravu s DPD, zákazník si tam může balíček přesměrovat v aplikaci DPD Kurýr.
Každý box obsahuje přes 80 přihrádek různých velikostí. Do té největší se vejde balík s rozměry 75 x 60 x 45 cm a hmotností až 15 kg. Bezpečnost zaručuje neustálý kamerový dohled a zásilky jsou v ceně přepravy standardně pojištěny do 50 000 Kč.
Z výzkumu E-shopper barometer, který DPD každoročně provádí, vyplývá, že zákazníci při vrácení zboží do e-shopu preferují odeslání z podacího místa. Po skončení pilotní fáze se proto boxy rozšíří do měst nad 50 000 obyvatel a do konce roku 2023 je v plánu celorepublikové pokrytí.
O DPD
Společnost Direct Parcel Distribution je součástí skupiny DPDgroup, největší sítě balíkové přepravy v Evropě. Se svými 1 800 kurýry a 1 300 výdejními místy Pickup je DPD předním doručovatelem v České republice. Jako jediný přepravce na trhu nabízí službu Predict – zákazník předem ví, kdy mu bude zásilka doručena, a to na 1 hodinu přesně. Zároveň si v aplikaci DPD Kurýr může změnit čas nebo místo doručení podle svých preferencí. Jako součást DPDgroup využívá DPD přes 58 000 výdejních míst Pickup napříč celou Evropou a doručuje do 230 zemí světa. Společnost DPDgroup chce působit jako přední hybatel změn v rámci e-commerce sektoru a vedoucí hráč v oblasti udržitelného doručování. DPDgroup je zcela CO2 neutrální společnost. Svou uhlíkovou stopu při doručování zásilek a provozu dep soustavně snižuje a veškeré své emise plně kompenzuje prostřednictvím nejrůznějších ekologických projektů, které jsou součástí strategie DrivingChangeTM.