Část podniků zůstává zavřená. Přesto byly červencové gastro tržby rekordní

Praha 17. srpna 2021 – Kolik gastro podniků padlo covidu za oběť, zůstává i v druhé polovině prázdnin otázkou. Přetrvávající pandemická omezení, která se týkají především nočního života, stále nedovolila některým typům zařízení naplno obnovit provoz. I přes nižší počty však česká gastro scéna v červenci dosáhla nejvyšších tržeb za uplynulých dva a půl roku. Vyplývá to z údajů společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá víc než čtvrtina tuzemského trhu.

„Souhrnné tržby gastropodniků, které používají náš pokladní systém, byly v červenci o 5 procentních bodů vyšší než loni ve stejném období. Ještě výrazněji překonaly i předloňský vrchol sezóny, kdy nebyl žádný covid. Nedá se ovšem říct, že by rekordní tržby způsobila pouze rekordní návštěvnost. Minimálně zčásti je nárůst obratu způsoben i zdražováním,“ odhaduje ředitel Dotykačky Petr Menclík. 

Souhrnné gastro tržby: srovnání vybraných měsíců v letech 2019, 2020 a 2021
U každého měsíce je vlevo uveden výchozí rok 2019, doprava pak pokračují sloupce za roky 2020, případně2021. Žlutě je zvýrazněn rekordní červenec 2021 (zdroj: Dotykačka Holding)

Diskotéky stále v propadu

U většiny segmentů platí, že v porovnání s loňským létem, kdy se gastro trh vzpamatovával z první vlny koronakrize, počty otevřených podniků ještě o něco klesly. Jedinou výjimku v tomto ohledu představují kavárny a rychlá občerstvení, kde počty zařízení – i přes krizi – mírně rostou. Souhrnné tržby však byly v první polovině prázdnin navzdory nižšímu počtu fungujících podniků většinou meziročně srovnatelné nebo vyšší. 

Černý Petr nadále zůstává pouze u diskoték a nočních klubů. Ty jsou už dva roky hluboko v červených číslech. „Některé z těchto podniků upravily své zaměření a začaly provozovat tradiční gastro služby, případně se proměnily v bary. Ani to ale k záchraně velké části z nich nestačí,“ komentuje Menclík.

Doslova renesanci naopak už od jarního rozvolnění zažívá kategorie sportbarů. Jejich tržby překračují ty loňské o desítky procent už několik měsíců v řadě. „Je znát, že fanoušci byli hladoví po sportovních přenosech. Začalo to hokejovým mistrovstvím světa, následovalo Euro, a v červenci plynule navázaly Wimbledon a olympiáda,“ vyjmenovává ředitel Dotykačky.

Z krajů je na tom nejhůř Karlovarsko

Pokud jde o jednotlivé kraje, pouze Praha se počtem otevřených provozoven blíží předcovidovému létu 2019, zbytek republiky je na nižších číslech (v některých krajích klesly počty gastro podniků za uplynulé dva roky až o pětinu). 

Z pohledu tržeb jsou lídry Jihomoravský, Středočeský a Liberecký kraj. Naopak nejhůř jsou na tom kraje Karlovarský a Zlínský. Speciální postavení má Praha. Číselně je zde vidět oproti předcovidovému létu 2019 mírný nárůst tržeb, ale ten zůstává pod úrovní růstu cenové hladiny. V reálu tak na zdejší podniky stále výrazně dopadá úbytek zahraničních turistů.

Dotykačka je poskytovatelem řešení a služeb v oblasti pokladních systémů pro malé a střední podnikatele v segmentu Horeca, obchodu a služeb. Společnost vznikla v roce 2015 a z dynamicky se rozvíjejícího start-upu je v současnosti jedním z evropských lídrů na trhu moderních pokladních systémů. Úspěšné pokladní řešení vyvinuté na platformě Android poskytuje živnostníkům, malým a středně velkým firmám spolehlivý nástroj pro zefektivnění jejich podnikání. Skupina Dotykačka s.r.o., do které kromě Dotykačky patří také Smart Software s pokladnou Markeeta zaměstnává 130 lidí ve třech zemích a obsluhuje dohromady více než 24 000 platících uživatelů. Celosvětově si aplikaci Dotykačka stáhlo na svá zařízení přes 75 000 uživatelů. Společnost má nyní obchodní zastoupení v České republice, Polsku a Německu. Už v roce 2016 se firma zařadila mezi Českých 100 Nejlepších. Dotykačka poskytuje v zahraničí svoje služby také pod značkou Dotypos. Více informací viz www.dotykacka.cz.