Nabídka SUV v tuzemsku vzrostla za rok o 12 %, přesto nepokryje poptávku

Nabídka automobilů na českém trhu se za poslední dva roky rapidně zúžila. Jedině vozů SUV se v letošním roce objevilo v nabídce více než vloni. Na poptávku to ale nestačí. 

Praha 23. září 2021 – Prohloubení krize v automobilovém průmyslu je markantní v nabídce vozů, které byly zatím letos inzerovány na českém trhu. Podíváme-li se na nabídku automobilů podle typů karoserie, klesl letos počet nabídnutých vozů ve všech kategorií kromě SUV. SUV naopak meziročně přibylo o 12 %. Poptávka ale vzrostla dokonce o 32 %. Spolu s tím roste i cena. U SUV cena vzrostla o více než 13 %, nejméně pak vzrostla u MPV (7,1 %). Vyplynulo to z analýzy trhu skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.

Nabídka automobilů na českém trhu nadále klesá v důsledku výpadků ve výrobě nových automobilů, a to i přesto, že prodejci hlásí naopak zvýšenou poptávku. „Příkladem krize v automotive sektoru může být srovnání nabídky a poptávky u vozů SUV. Poptávka SUV podle našich analýz letos vzrostla o třicet dva procent. Nabídka na trhu ale ve srovnání s loňskem vzrostla jen o dvanáct procent,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO. Nabídka vozů s ostatními druhy karoserií na domácím trhu nadále klesá. Například jen za poslední rok ubylo vícemístných automobilů 14 %, hatchbacků 5 % a vozů kombi 4 %.

Spolu s klesající nabídkou automobilů roste jejich cena. Nejvyšší nárůst ceny automobilů inzerovaných na českém trhu je meziročně vidět u pick-upů, kde cena vzrostla dokonce o 32 %, konkrétně ze 190 000 na 250 000 korun. U vícemístných automobilů vzrostla cena o 18 %, v případě oblíbených SUV o 13,3 %. Nejméně stoupla cena u MPV, a to jen o 7,1 %. „Naopak pozitivní trend vnímám ve stáří inzerovaných automobilů na trhu, které se výrazně nezvyšuje, a to hlavně v důsledku zpomalení dovozu ojetin ze zahraničí, které dlouhodobě patří mezi nejrizikovější. Vidět to je opět nejlépe u SUV, jejichž stáří se v inzertní nabídce na trhu pohybuje nejčastěji na hranici 5,8 roku a na tachometru mají do sto tisíc kilometrů. Z dovozu jich je necelá třetina,“ doplnila Topolová. Naopak například vozy MPV, kterých je na trhu z dovozu 61,4 %, jsou nejčastěji ve stáří 10,4 roku a mají najeto 165 000 kilometrů.

Nejčastěji inzerované modely aut v České republice dle karoserie v roce 2021

KombiHatchbacksuv
1.Škoda Octavia31 182Škoda Fabia12 206Škoda Yeti4 166
2.Škoda Fabia19 019Škoda Octavia10 355VW Tiguan3 659
3.VW Passat12 934Škoda Rapid6 863BMW X52 842
4.Škoda Superb7 980VW Golf4 919Skoda Kodiaq2 707
5.Ford Focus5 507Ford Focus2 142Kia Sportage2 552