Českým outletovým centrům se daří. Turisty nahradili Češi, kteří mění své nákupní chování 

Od květnového opětovného otevření všech tuzemských nákupních center si zájem českých zákazníků pochvalují především outlety. Češi, kteří jsou v posledních měsících ještě citlivější na ceny, utrácejí za módní produkty v outletových centrech daleko více než v minulosti. Znojemský Freeport Fashion Outlet je i bez rakouských zákazníků má srovnatelnou návštěvnost s předchozím rokem a stejný trend potvrzuje i štěrboholská Fashion Aréna, jejíž návštěvnost meziročně stoupla dokonce o 12 %.    

Dopady koronavirových omezení nebo rostoucí inflace ještě více posílila cenovou sensitivitu tuzemských zákazníků. Jak dokazují interní data dvou nejnavštěvovanějších outletových center, zákazníci jsou nyní za výhodnými nákupy odhodlaní urazit i daleko větší vzdálenost. Znojemský Freeport Outletu se musel vypořádat se zcela chybějící rakouskou klientelou, která tvoří až polovinu jejich běžné návštěvnosti. „Tu nám z velké části vynahradili Češi, kteří k nám nyní dojíždějí i ze vzdálenějších regionů. Nakupují více racionálně a jdou za konkrétním zbožím, za něj jsou ale ochotni utratit více peněz než před covidem. S tržbami jsme tak na stejných číslech jako v roce 2019,“ komentuje situaci Jan Procházka, ředitel outletového centra Freeport Fashion Outlet. 

Zásadní roli v rostoucím zájmu o tento typ center ale hraje i širší nabídka značek a sortimentu. „Oděvní značky se musely vypořádat s kolekcemi, které jim zůstaly v uzavřených obchodech. Řada z nich tento problém řešila přesunem celých kolekcí k nám. V posledních měsících nás navíc oslovují i společnosti, které do outletových center ještě před dvěma lety vůbec nechtěly,“ říká Lenka Čapková, ředitelka outletového centra Fashion Arena Prague Outlet a dodává: “Tento trend ilustruje například značka GAP, která u nás v květnu otevřela svůj první český outletový obchod. Skvělé obchodní výsledky má ale například i jediný outletový obchod Pietro Filipi Collection, který jsme znovuotevírali na konci července a od té doby jej navštívilo už bezmála 40 tisíc zákazníků.

I pražské outletové centrum se potýkalo s úbytkem zahraničních zákazníků. Ještě v roce 2019 byli mezi nejpočetnějšími skupinami turistů zástupci asijských zemí. Dnes jsou to turisté z Israele, Arabských států a Ruské federace. Za nový trend Čapková označuje ale i změnu času, ve který zákazníci do centra chodí. Od května má pražská Fashion Aréna o víkendech, které jsou vždy nejvytíženější, otevřeno o hodinu dříve. Ještě před dvěma lety by centrum ráno navštívili jednotlivci, dnes jsou jich během první hodiny už stovky. Ostatně nakupovaní v netradičních hodinách se Fashion Aréně osvědčilo už při jejich tradiční a zákazníky vyhledávané akci Late Night Shopping, která se bude opět konat již 15. října.