Pomocí chytrého telefonu se pacienti nyní mohou prokázat i při komunikaci s lékařem. Bankovní identita se v Česku stala normou, své využití tak našla i v odvětví telemedicíny. Využívání zdravotnických aplikací je tak s jejím přispěním bezpečnější a jednodušší. Podle odborníků má služba ověření totožnosti na základě bankovní identity také potenciál oslovit nové uživatele. Naučí je i rozlišovat mezi distanční lékařskou péčí a pochybnými internetovými poradnami.
Bankovní identita – unikátní autentifikátor, díky kterému se lze bezpečně přihlásit do bezpočtu portálů provozovaných státem i soukromými firmami. Od ledna loňského roku ji lze využít třeba v rámci očkovacího portálu, datové schránky nebo portálu České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ). Nyní si služba razí cestu také odvětvím zdravotních služeb. „Při využívání medicínských aplikací nebo online konzultací s lékařem poskytují pacienti druhé straně řadu citlivých informací. Bankovní identita posouvá zabezpečení podobných údajů na zcela novou úroveň. Uživatelé navíc díky ní nemusí řešit ani žádná přístupová hesla nebo formuláře, přihlášení jednoduše potvrdí otiskem prstu ve svém chytrém telefonu,“ říká Václav Vachta, generální ředitel zdravotnické skupiny EUC, největšího poskytovatele ambulantní péče u nás. Podle jeho slov jde především o zásadní posun na poli telemedicíny – tedy lékařské péče poskytované na dálku.
Bezpečnější a pohodlnější
Ověření identity pomocí bankovního účtu se v Česku i ve světě stává normou. „Poskytnout firmě nebo instituci své osobní údaje, číslo občanského průkazu nebo kartičky pojištěnce vyžaduje určitou míru důvěryhodnosti. Bankovní identita má jednoznačný potenciál o ní řadu nových uživatelů přesvědčit – i v oblasti zdravotnictví. Celý ověřovací proces se tím navíc značně zjednoduší,“ dodává Václav Vachta. Sama zdravotnická skupina EUC ostatně přihlašování pomocí bankovní identity službou BankID umožňuje v rámci své telemedicínské služby Lékař online 24/7, která poskytuje pacientům vyšetření na dálku. Podle odborníků jde o důležitý krok vstříc profesionální distanční medicíně. „V českém online prostředí jsme zvyklí spíše na pochybné poradny a hledání diagnostických informací na vlastní pěst na internetu. Využití bankovní identity je pro Čechy způsobem, jak odlišit skutečnou telemedicínu od predátorských webů a domácí samodiagnostiky,“ komentuje Václav Vachta.
Jak to funguje?
Pro občany ČR je bankovní identita něco jako digitální občanka, pomocí které se mohou vedle přihlášení do internetového bankovnictví, bezpečně a jednoduše elektronicky prokázat při používání online služeb státu, např. na Portálu občana, Očkovacího portálu, nebo třeba portálu ČSSZ. Službu BankID, tedy přihlašování prostřednictvím bankovní identity ke službám soukromých firem, mohou v současnosti využívat klienti hned pěti bank – České spořitelny, ČSOB, Monety Money Bank, Komerční banky a Air Bank. V roce 2022 se plánují připojit také Raiffeisenbank, Fio banka, mBank a Unicredit Bank.
„Lidé si nemusí zřizovat nic nového, pouze využijí svou stávající metodu přihlášení k elektronickému bankovnictví a potvrdí svou identitu. Díky BankID budou klienti EUC moci využívat jednodušší a bezpečnější způsob komunikace s lékaři,“ uzavírá Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita, a.s., která BankID pro firmy provozuje.
Lékař online 24/7:
je služba distanční medicínské péče, kterou nabízí EUC. Pacient může své zdravotní problémy řešit s lékařem okamžitě, prostřednictvím chatu nebo videohovoru přes mobil či počítač, odkudkoli, kde je připojení k internetu. Služba je dostupná 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Pacient předem online vyplní inteligentní dotazník s anamnézou. Lékař poté reaguje do 30 minut, vyšetření trvá obvykle 6-10 minut a je naprosto diskrétní a bezpečné. Zkušenosti lékařů ze služby Lékař online 24/7 ukazují, že 7 z 10 případů vyřeší online. Pokud lékař nedokáže vyřešit problém online, může doporučit i osobní návštěvu, objednat pacienta k dalším vyšetřením, vystavit e-recept nebo žádanku na vyšetření covid-19. Během vyšetření totiž lékař vytváří zdravotnickou dokumentaci, o níž se lze opírat při následné péči – pacientovi je vystavena lékařská zpráva, kterou může následně předat například svému praktikovi. Jako poskytovatel zdravotních služeb musí EUC pracovat s jednoznačně ověřeným pacientem pro účely poskytování zdravotních služeb, sdílení zdravotní dokumentace nebo zasílání e-receptu pacientovi. K ověřování totožnosti klientů, kteří si chtějí aktivovat svůj profil v aplikaci mojeEUC, proto služba využívá technologii Bank ID.
Více na www.euc.cz/lekar-online/
Skupina EUC:
Zdravotnická skupina EUC tvoří největší síť ambulantních klinik v ČR. Je největším poskytovatelem ambulantní péče, prémiové péče, mamoscreeningu a lékařské péče pro zaměstnavatele. Od roku 2011 do roku 2020 investovala 974 milionů korun především do modernizace přístrojů, vzdělávání zaměstnanců a elektronizace systémů a služeb. Ve 25 zdravotnických zařízeních napříč ČR, 11 mamocentrech, 23 lékárnách a 11 laboratořích zaměstnává 2 230 zdravotníků, kteří poskytnou péči téměř 1,3 milionu pacientů ročně. Na podzim 2017 vydala jako první v sektoru zdravotnictví v ČR emisi dluhopisů, v celkovém objemu 1,4 miliardy korun. Více na www.euc.cz
Bankovní identita:
společnost Bankovní identita, a.s. pomocí digitální platformy BankID propojuje firmy a instituce s bankami. Bankovní identita lidem usnadňuje přihlašování, ověřování a potvrzování transakcí a nejnověji i digitálně podepisovat dokumenty. Akcionáři Bankovní identita, a.s. jsou Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Equa bank, Fio banka, Komerční banka, mBank, Moneta, Raiffeisenbank a UniCredit Bank.