Na vánoční sezónu se dopravní společnosti připravují i rok dopředu posílením technologií, zaměstnanců a kapacit

V souvislosti s většími výdaji během vánočních svátků a většími nákupy roste dramaticky i objem zásilek. Složitost dodavatelského řetězce, kapacitní krize a potřeba včasného dodání tak zvyšují během svátečních oslav obrovský tlak na odesílatele. Proto se logističtí manažeři musí zaměřit na plánování a včasnou přípravu na období sváteční špičky. 

Vrchol roku, tedy předvánoční sezóna je pro nás alfou a omegou celého roku. Některé přípravy probíhají celý rok, ale ty hlavní začínají v létě,“ vysvětluje Pavel Vyoral z Pošty bez hranic, www.postabezhranic.cz.

Funkční systém, včasná data a správná predikce

Co se provozu týče, jde především o to, aby všechny dodávky, kamiony, depa, dopravníky a váhy byly “ve formě“. Zdánlivá banalita může mít před Vánocemi fatální následky u každého dopravce. Stejně tak je důležité připravit na vyšší nápor i samotný systém. „Naším velkým benefitem je to, že jsme si celý logistický systém postavili na míru a nyní z toho můžeme těžit na úrovni automatizace, validace dat, snižování chybovosti,“ říká Pavel Vyoral z Pošty bez hranic, www.postabezhranic.cz.

Nejzásadnějším bodem přípravy jsou pro společnost data od klientů. Důležité je vždy vyexpedovat všechny zásilky, které v daný den klient zadal. S blížící se sezónou se tato data několikrát násobí, a právě proto je velmi důležité, aby společnosti měla všechna data včas, mohli tak predikovat počty zásilek a na základě toho plánovat další kroky, jako například plánování tras, řízení objemu zásilek s ohledem na kapacity dep a efektivita práce.

Posílení personálních kapacit je před Vánoci nutností

Před Vánocemi se spousta firem snaží posílit své stavy, aby tak co nejvíce zefektivnily svou práci, vypomohly stávajícím zaměstnancům a zároveň mohly zaručit co nejrychlejší dodání. Takový postup je identický nejen u všech dopravců, ale i e-shopů. Často tuto příležitost využívají studenti nebo lidé, kteří potřebují částečné úvazky před Vánoci. Navíc, když se lidé osvědčí v tom největším frmolu, často si se zaměstnavatelem udrží spolupráci i nadále.

Personální kapacity posilujeme na sezónní práce, cca od října do prosince. Poslední měsíce roku zaměstnáváme kolem 200 lidí, abychom zvládli všechny zásilky zpracovat včas,“ potvrzuje Pavel Vyoral z Pošty bez hranic, www.postabezhranic.cz.

Klíč k úspěchu je v našem týmu a v jeho přístupu a odhodlání

Na některé věci se však připravit úplně nedá, doba covidová postihla i dopravce. Ovšem situaci se daří zvládat. „Naši zaměstnanci neustále projevují neskutečnou míru loajality. Každý den vidím, že musí řešit personální výpadky operativně, někdy je potřeba hodně napnout síly, vymyslet nová řešení a hledat inovativní cesty. Kolegiální přístup našeho týmu Pošty bez hranic je to nejhodnotnější firemní stříbro, které máme. A všem za jejich přístup patří velké poděkování a úcta za to, jak na logistickém hřišti dokáže jeden za druhého zabrat. Bez nadsázky jsem na kolegy hrdý,“ říká Pavel Vyoral z Pošty bez hranic.

Zvládnutá komunikace je důležitější než kdy jindy

Oblastí, jejíž důležitost každý dopravce nebo provozovatel eshopu zjistil pár let nazpět a měla obrovskou prioritu hlavně minulý rok, je komunikace. Poslední 2 měsíce roku jsou náchylnější na mimořádné situace, které mohou mít pro dopravce a ve výsledku i e-shopy a jejich zákazníky nemilé následky. Proto je dobré si dlouho dopředu zjistit predikce e-shopů na množství zásilek a následně s těmito informacemi pracovat na úrovni svozů a třídění. „Letos do sezóny pravděpodobně nezasáhne Covid-19 tak výrazně, jako minulý rok. Přesto jsme na tuto variantu nachystaní. Např. víme, že v případě lockdownu okamžitě stoupne počet zásilek ze dne na den,“ říká Pavel Vyoral z Pošty bez hranic, www.postabezhranic.cz.

V případě rozšíření Covidu-19 je možné, že někteří dopravci nebudou do daných oblastí doručovat. V ten moment musí být společnost flexibilní a okamžitě vybrat jiného dopravce, který je schopen zásilky doručit. „Scénářů máme po minulém roce o dost víc, ale věříme, že jsme letos nachystaní na výbornou. Především pro klienty jsme pak připravili na webu stránku, kde je o všem důležitém informujeme. Najdete ji na postabezhranic.cz/vanoce,“ dodává Vyoral.