Asociace komunikačních agentur se obrací na influencery a zadavatele, aby nepodporovali dezinformace. Veřejnost upozorňuje na typické znaky fake news. Současně zahajuje kampaň, která bude navádět zájemce o pomoc Ukrajině na názorný rozcestník pomoci.
„Zájem o pomoc ze strany agentur a jejich zaměstnanců se projevil hned v den invaze. Na rozsáhlém internetovém fóru jsme konzultovali různé návrhy s ukrajinskými kolegy. Ti označili finanční dary a boj proti dezinformacím za momentálně nejnaléhavější potřebu. Počítáme s tím, že zadání se bude v čase měnit a přijdeme s novými iniciativami,“ říká Marek Hlavica, ředitel AKA.
Obrovské vzepětí pomoci ze stran jednotlivců i organizací dovedlo komunikační průmyslu ke spolupráci s neziskovou organizací Česko.Digital, která vytvořila praktický rozcestník pomoci stojimezaukrajinou.cz. Ten třídí pomoc na různé druhy a poskytuje kontakty na prověřené organizace a bankovní účty. Živelný zájem pomáhat totiž tříští úsilí a konsolidace pomoci je ku prospěchu věci.
Kampaň dobrovolnicky zpracovávají členské agentury asociace. Kreativa vznikla ve WMC Grey, pomáhá pražský McCann, komunikaci v on-line a na sociálních sítích zajišťuje Dark Side s podporou Magnas Media WundermanThompson. Vzniká i televizní spot. S medii pomáhají mediální agentury, platformy a media, stejně jako významné značky, které poskytnou svůj předplacený reklamní prostor. Kampaň by měla být spuštěna v řádu dnů.
Boj se vede také v kyberprostoru. Proto se AKA se spolkem Nelež obracejí na zadavatele reklamy, aby vyloučili ze svého mediálního plánování dezinformační platformy. Praktický návod, jak to udělat je dostupný na www.nelez.cz. Řada dezinformačních webů už je vypnuta, ale některé nadále fungují a jistě budou vznikat další.
Cílem dezinformátorů jsou také influenceři. Agentury Triad a Konektor se angažují v jejich edukaci tak, aby nepodléhali záměrné manipulaci a nešířili dezinformace dál. K rozpoznávání dezinformací směřuje i další edukativní kampaň zaměřená na veřejnost. Ta bude mít delší průběh a upozorní veřejnost na typické znaky falešných zpráv. AKA rovněž prohlubuje dlouhodobou komunikaci k zadavatelům, kteří mohou i nezáměrně podporovat příjmy dezinformačních webů svojí reklamou. Zadavatelé teď sami proaktivně hledají cesty, jak tomu zabránit a jak neposkytovat falešným zprávám vyšší míru důvěryhodnosti tím, že se v jejich sousedství objevují renomované značky.
„Zájem o pomoc ze strany agentur a jejich zaměstnanců se projevil hned v den invaze. Na rozsáhlém internetovém fóru jsme konzultovali návrhy a nápady s ukrajinskými kolegy. Ti označili finanční dary a boj, proti dezinformacím za momentálně nejnaléhavější potřebu. Počítáme s tím, že zadání se bude v čase měnit a přijdeme s novými iniciativami,“ říká Marek Hlavica, ředitel AKA.
O AKA
AKA – Asociace komunikačních agentur je výběrová organizace nejvýznamnějších subjektů v oblasti komerční komunikace sdružující mediální, reklamní, CRM a marketingové agentury. Jejím cílem je zajišťovat příznivé prostředí pro podnikání členů, budování dobrého jména oboru, odborné vzdělávání a podpora aktivit ke zvyšování profesionální úrovně odborníků na komunikaci. Rovněž dbá o etické standardy komerční komunikace prostřednictvím Rady pro reklamu, jíž je spoluzakladatelem.