Praha 23. 3. 2022 – Průměrná docházka na zájmové kroužky a sporty klesá dlouhodobě, ale pandemie tento trend výrazně urychlila. Po zavedení opatření proti onemocnění Covid-19 v roce 2020 klesla docházka svěřenců na tréninky o celou pětinu. Vyplývá to z anonymizovaných dat služby eos club zone pro správu a řízení klubů, kterou využívá na 150 klubů s 60 tisíci členy.
Průměrná docházka sportovců na tréninky a další události, jako jsou návštěva posilovny nebo například regenerace, činila v roce 2019 v České republice 70 %. V dalším roce, tedy 2020, kdy vypukla covidová pandemie klesla průměrná docházka za celý rok na pouhých 56 %. Na předcovidové hodnoty se nevrátila ani během letních měsíců v roce 2020, kdy vláda rozvolnila opatření, což umožnilo organizaci tréninků alespoň ve venkovních prostorách.
„V naší aplikaci si kluby, respektive trenéři, můžou vytvářet události v kalendáři. Sportovci poté potvrzují, nebo naopak odmítají svou účast, takže trenéři mají přehled kolik lidí můžou očekávat. Trenéři si poté můžou u každého jednotlivce odškrtnout, zda skutečně dorazil, a tvořit si tak statistiky,“ říká Ondřej Syrový, jednatel eos media.
Se zavedením covidových opatření narostlo i množství zrušených tréninků a událostí. Do března 2020 rušily kluby v průměru 3 události měsíčně. V březnu musely upravit rozvrhy a na klub připadlo v průměru 70 zrušených událostí.
V roce 2021 docházka klesla ještě víc. Na tréninky a veškeré události organizované kluby se nedostaví ani polovina svěřenců, kterým je událost určena. Průměrná docházka v roce 2021 činila 49 %. Tento trend pokračuje i v roce 2022 – docházka za první dva měsíce je 48%. Pro srovnání průměrná docházka za první dva měsíce v roce 2019 činila 71 %.
Z dat společnosti vyplývá, že v roce 2021 měli nejlepší docházku sportovci ve zlínském kraji, tam činila 62 %, naproti tomu pomyslné poslední místo zaujali svěřenci v kraji královéhradeckém s docházkou necelých 40 %. Pokud se na data podíváme z pohledu sportovního odvětví, nejlepší docházku si udržují fotbalisté s 69 %, nejhorší pak plavci s 41 %.
„Začátek druhého čtvrtletí 2020 byl krušný pro všechny sportovce i trenéry. Prakticky ze dne na den jsme nemohli trénovat. Pro některé sportovce to bylo za trest, jiní to brali jako zpestření a dočasnou úlevu. Čekali jsme, že jakmile se holky a kluci budou moct vrátit na hřiště, budou nadšení. Bohužel zapálení pro sport během sezení doma ochladlo nebo přetrvávaly obavy rodičů i sportovců ze znovuzastavení činnosti. Zatím se nám jejich chuť do sportu nedaří znovu nastartovat tak, jak tomu bylo v době předcovidové, a to i vinou dalších karanténních opatření v roce 2021 i 2022,“ komentuje Ladislav Štancl, trenér florbalového klubu Sokoli Pardubice.
O firmě eos media s. r. o.
eos media s.r.o. je na trhu od roku 2016 a sídlí v Ústí na Orlicí. Název i činnost firmy jsou inspirované řeckou Éós, bohyní úsvitů a červených ranních „cloudů“. Eos media je skupina digitálních kreativců, realizující e-shopy, internetové stránky na míru, grafický a tiskový servis nebo digitální marketing. Hlavním produktem firmy je služba eos club zone, zajišťující jednoduchý a efektivní management sportovních klubů a také jejich moderní webovou prezentaci. Služba eos club zone je k dispozici ve webové i mobilní aplikaci. Umožňuje kompletní komunikaci mezi všemi členy klubu, spravovat a párovat veškeré platby, sledovat docházku a mnoho dalšího. V současnosti aplikaci využívá víc než 150 klubů a spolků s celkovým počtem uživatelů víc než 60 000 v 18 různých sportech.