Praha, 29.4.2022 – Sourcing Days představují světu české exportéry. Podle agentury CzechTrade, která tyto B2B akce organizuje, získali tuzemští dodavatelé právě díky účasti na Sourcing Days zakázky za stovky milionů korun. Obvykle se nejčastěji konají pro partnery ze sousedních, evropských zemí, hlavně z Německa. Letos se k nim přidala i vzdálenější teritoria, jako jsou Indonésie nebo Spojené arabské emiráty. Každoročně se opakuje Sourcing Day Tschechien v Plzni, kde denně probíhá až 200 termínovaných jednání s významnými německými společnostmi. Na konci dubna se konal vůbec největší Sourcing Day – ve Vídni se setkaly více než čtyři desítky českých firem se 76 nákupčími zastupujícími 14 agentur při Organizaci spojených národů.
Čeští dodavatelé na Sourcing Days jednají přímo s vedením nebo obchodními úseky významných zahraničních subjektů, a mají tak příležitost navázat lukrativní kontakty. „Díky účasti na akci tohoto druhu získaly české firmy zakázky za stovky milionů korun. Služba je velmi užitečná tím, že exportérům zajišťuje konkrétní jednání s obchodními partnery, ke kterým by se vlastní cestou dostali jen velmi obtížně. Při osobním setkání obě strany jednají už o detailech nabídky,“ komentuje Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade. Například teď v dubnu si zástupce nejvyššího vedení z indonéské společnosti Sinbad/Tigaraksa Satria vybral k jednání 17 z 21 přihlášených českých výrobců z oborů potravinářství i kosmetiky. Podle agentury má zhruba polovina z nich vysoké šance na uzavření zakázky.
Letos proběhly již desítky jednání
Na rok 2022 je zatím naplánováno deset takovýchto B2B setkání, některé z nich již proběhly. Kromě Sourcing Day pro indonéskou společnost to dále byly například polský hobby market Jula, kde mělo o prezentaci zájem 40 českých firem, a nakonec se uskutečnilo 18 jednání. Na konci března se konalo 17 jednání zástupců českých firem s představiteli maloobchodního řetězce Nesto Group ze Spojených arabských emirátů.
Dvě velké akce se tento rok konaly ve Vídni. Jednou z nich byl Czech Startup Day, o který projevilo zájem 14 českých podniků, jednání proběhlo celkem 30. „V těchto dnech se v prostorách českého velvyslanectví ve Vídni koná vůbec největší setkání, a to s nákupčími agenturami při OSN. Během dvou dnů se zde fyzicky nebo v on-line formě setkává téměř 80 zástupců ze Světové zdravotnické organizace, Světové banky, organizace UNICEF a dalších 11 agentur spadajících pod Organizaci spojených národů se 145 vybranými dodavateli z Česka, Slovenska a Maďarska,“ uvádí Radomil Doležal.
Není potřeba nikam jezdit
Ve většině případů se Sourcing Days konají přímo v České republice. „Hlavní výhodou pro exportéry je, že nemusí trávil mnoho hodin hledáním kontaktů, zasíláním nabídek a cestováním za hranice naší země. Zahraniční společnosti si zase pochvalují naši pomoc s předvýběrem dodavatelů. Zájem o účast je pravidelně velký, roste a reakce jak ze strany zahraničních nákupčích, tak i českých výrobců jsou velmi pozitivní. Jde o smysluplnou podporu exportérům,“ uvádí Radomil Doležal.
V rámci Sourcing Days agentura CzechTrade nejprve díky dobré znalosti českého trhu vytipuje vhodné dodavatele, kteří mohou být perspektivní pro obchodní spolupráci. Z těch si pak nákupčí vybere ty, se kterými by se rád osobně setkal. Součástí následného jednání může být i návštěva výrobního podniku. „Dlouhá léta pořádáme B2B setkání pro partnery z Německa, Rakouska, blízké Evropy. Letos máme za sebou už dvě akce s nákupčími z exotických krajin, jako jsou SAE nebo Indonésie,“ vyjmenovává destinace Radomil Doležal.
Čeští dodavatelé budou jednat v Plzni
Na červen připravuje CzechTrade setkání s německými nákupčími v rámci Sourcing Day Tschechien v Plzni. „Po tříleté pauze, kdy se jednání v rámci této akce konala výhradně on-line, se toto setkání vrací do mnohem příjemnější a efektivnější, osobní roviny. Účast zatím za německou stranu přislíbilo 14 společností napříč odvětvími,“ říká Kristýna Kubíčková, ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade Německo.
Mezi zahraničními společnostmi, které již využily Sourcing Days k nalezení nových dodavatelů, jsou například OBI LUX TOOLS, Mol Group, Land Rover Jaguar, Innogy, Volocopter, Mitsubishi Hitachi Power System, Embraer, TEDI, Sandvik Coromant AB, Rheinmetall Defence, INKO21, Halfords, Uniper, OSHMA, Krone nebo Aston Martin. Sourcing Days se účastní firmy z mnoha různých oborů od strojírenství, přes energetiku a automobilový průmysl až po kosmetiku či potravinářství.
O agentuře CzechTrade
CzechTrade je agentura na podporu obchodu a již 25 let je partnerem českých firem na jejich cestě k exportním úspěchům. Jejím cílem je usnadnit českým firmám rozhodování o výběru vhodných teritorií, zkrátit dobu vstupu na daný trh, podpořit aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí, a především eliminovat rizika spojená se vstupem na nové, neznámé trhy. Zahraniční kanceláře agentury CzechTrade poskytují služby v 57 zemích na pěti kontinentech.