DPD, součást největší sítě balíkové přepravy v Evropě, na základě svého nejnovějšího výzkumu E-shopper Barometer analyzovala online nákupní chování zákazníků v rámci Evropy i České republiky. Z průzkumu vyplývá, že u evropské populace ve věku 55+ se nejoblíbenějšími kategoriemi pro nakupování v loňském roce staly knihy a móda. V České republice naopak převládá obliba potřeb pro volný čas. Online nakupování získalo v posledních dvou letech na ještě větší oblíbenosti a zejména kvůli pandemii se senioři stali významnější zákaznickou skupinou – většina z nich nakupovala online vůbec poprvé. Stejně jako zbytek Evropy, v České republice ve většině případů uskutečňují své nákupy prostřednictvím notebooku, na druhém místě jsou pak stolní počítače.
![](https://feedit.cz/wp-content/uploads/2022/05/2022-05-20-11_16_40-NOVE-fotografie-–-Disk-Google-720x1024.png)
Mezi kategorie, ze kterých vybírají Češi starší 55 let nejčastěji, patří zboží určené pro volnočasové aktivity (63 %) móda (47 %) a krása a zdraví (45 %). Oproti evropskému průměru (42 %). Češi obecně nakupují volnočasové produkty v nadprůměrném množství. Obliba této sekce převládá již od počátku pandemie, avšak procentuální rozdíl mezi Českou republikou a zbytkem Evropy má sestupnou tendenci.
Senioři preferují ekologičtější možnosti doručení a kladné recenze jsou pro ně důležitým kritériem
Kritériem, které se ukázalo pro objednávající ve věku 55+ v České republice při online nákupech jako nejdůležitější ve 100 % případů, je možnost zobrazit a přečíst si recenze daného produktu, což platí i pro zbytek Evropanů. Pro 99 % respondentů je pak důležitá nabídka ekologičtější varianty doručení. Naopak skutečnost, která 94 % Čechů, ale i Evropanů, od dokončení objednávky odradí, je absence informací o dopravci, který zásilku doručí. Čím se Češi od zbytku Evropy poměrně liší, je preference možnosti zaplatit zboží na dobírku, které využívá v České republice až 32 % respondentů 55+, zatímco ve zbytku Evropy se zaplacení až při převzetí zásilky těší oblibě jen u 9 % populace stejné věkové kategorie. Chováním, které je specifické pro tuto věkovou skupinu, je pak psaní recenzí po obdržení zboží, v Česku tak učiní 47 %, přičemž v rámci Evropy je to 41 %.
V Evropě, a stejně tak v České republice nákupy v rámci e-commerce neustále rostou a nově také u starších ročníků. Dnešní online nakupující mají sice v e-commerce důvěru, ale zároveň očekávají služby na velmi vysoké úrovni. Stejně jako 66 % Evropanů, většina pravidelných online nakupujících v České republice, konkrétně 63 %, má své oblíbené webové stránky, odkud pravidelně objednává zboží. Na svůj mobilní telefon se při online nákupech spoléhá až 60 % Čechů, přičemž celých 74 % navštěvuje alespoň jednou týdně sociální síť Facebook. Nejoblíbenější metodou platby je pak s 65 % platební karta a hned za ní bankovní převod s 45 %. Více jak polovina Čechů (52 %) již někdy uskutečnila nákup na
zahraničním e-shopu, a to především z důvodu výhodnějších cenových nabídek, zatímco 18 % tuto možnost dosud nikdy nevyužilo.
O DPD
Společnost DPD (Direct Parcel Distribution) je součástí skupiny DPDgroup, největší sítě balíkové přepravy v Evropě. Cílem DPD je stát se globálním vzorem v oblasti udržitelného doručování a hlavním hybatelem rozvoje e-commerce. DPD 100% kompenzuje uhlíkovou stopu vytvořenou při doručování a provozu. Se svými 1 800 kurýry a 1 300 výdejními místy Pickup je DPD předním doručovatelem v České republice. Jako jediný přepravce v Česku nabízí službu Predict – zákazník předem ví, kdy mu bude zásilka doručena, a to na 1 hodinu přesně. Zároveň si v aplikaci DPD Kurýr může změnit čas nebo místo doručení podle svých preferencí.
Díky DPDgroup mohou zákazníci DPD využít přes 70 000 výdejních míst Pickup napříč celou Evropou a posílat zásilky do 230 zemí světa díky značkám DPD, Chronopost, SEUR, BRT a Jadlog. DPDgroup je síť balíkové přepravy společnosti GeoPost, která je holdingem vlastněným La Poste Groupe.