Na jaře Češi rekordně utráceli za gastro Navážou i v létě?

9. června 2022 – Po měsících, kdy provozovatelé restaurací a hospod čelili nejistým výdělkům, měli na jaře konečně důvod k radosti. Navzdory okolnostem Češi nezanevřeli na návštěvy gastro podniků a utráceli v nich rekordní sumy. Souhrnné tržby v první polovině května dokonce atakovaly loňské maximum. Vyplývá to ze zjištění společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá největší počet tuzemských gastro podniků. 

„Letos nás překvapily už Velikonoce, kdy v první polovině dubna vyletěly tržby gastro podniků zhruba o 20 procentních bodů výš, než je běžné. V dalších týdnech jsme pak pozorovali tradiční nástup letní sezóny, ovšem druhý květnový týden předčil veškerá očekávání. Do restaurací, kaváren i barů zamířilo – nejspíš díky slunečnému počasí – podstatně víc lidí, než je obvyklé. Tržby typické pro vrchol sezóny tak přišly o dva až tři měsíce dřív,“ shrnuje ředitel Dotykačky Petr Menclík.

Rekordy podle počasí

Z dlouhodobých pozorování společnosti Dotykačka vyplývá, že počasí hraje v tržbách gastro podniků klíčovou roli. Během slunečných dnů bývají jejich výdělky až o desítky procent vyšší. I v druhé půlce května ruku v ruce s mírným ochlazením tržby i návštěvnost znovu o něco poklesly. Poslední víkend však díky návratu letního počasí opět nastartoval vlnu optimismu.

Podle ředitele Dotykačky se dá usuzovat, že pokud bude teplé a slunečné léto, mohli by se gastro podnikatelé těšit na překonání loňských prázdninových tržeb. Otázkou ovšem je, jestli by to vzhledem k inflaci a zdražování vstupů znamenalo také vyšší výdělky. Zároveň je otázkou, jak lidé zareagují na současné navyšování cen. „Nakolik Češi omezí návštěvy gastra, ukáží teprve následující týdny. Spolehlivěji budeme schopní vyhodnotit statistiky nejdřív tak za měsíc,“ uvádí Petr Menclík.

Hokej letos netáhl. Pomůže fotbal?

K návštěvnosti a vyšším tržbám gastra můžou přispět i významné sportovní akce. Alespoň loni to tak fungovalo. Například fotbalové mistrovství Evropy a hokejové mistrovství světa přitáhly v roce 2021 spoustu diváků, kteří si užívali hromadné fandění. Letošní rok ale může být všechno jinak. 

„Květnový hokejový šampionát návštěvnost gastro podniků nijak speciálně nezvýšil. Netušíme, proč to tak bylo, ale čísla mluví jasně. Dokonce ani v den, kdy se hrálo finále o titul a český tým vybojoval bronz, jsme v návštěvnosti nezaznamenali žádný speciální výkyv. Češi letos nejspíš fandili především z domácího gauče,“ doplňuje Menclík.  

Je tedy otázkou, jestli sportovní fanoušky přitáhne alespoň aktuální fotbalová Liga národů, případně další události jako tenisový Wimbledon či cyklistická Tour de France. 

Dotykačka ČR s.r.o. je poskytovatelem řešení a služeb v oblasti pokladních systémů pro malé a střední podnikatele v oblastech horeka, obchodu a služeb. Společnost vznikla v roce 2017 a navázala na činnost společnosti Dotykačka, s.r.o., která působila na českém trhu od roku 2015. Z dynamicky se rozvíjejícího start-upu postupně vznikl jeden z evropských lídrů na trhu moderních pokladních systémů. 

Dotykačka ČR aktuálně provozuje na dvou trzích víc než 15 tisíc pokladen a naplňuje svou misi šetřit podnikatelům čas a peníze, aby se oni mohli naplno věnovat svému podnikání. Poskytuje spolehlivé nástroje, které usnadňují digitalizaci procesů ve firmách a zefektivňují jejich řízení i rozvoj. Hodí se do každého pohostinství, prodejny či zařízení poskytující služby. V roce 2016 se firma zařadila mezi Českých 100 Nejlepších. Dotykačka poskytuje v zahraničí svoje služby také pod značkou Dotypos. Více informací viz www.dotykacka.cz.