Svoboda zvířat, jedna z nejstarších nevládních organizací v Česku, je tvůrcem několika úspěšných kampaní i sbírek. V posledním roce spustila kampaň na podporu pokusů bez zvířat, v níž se jí povedlo oslovit celkem přes 1,2 milionu lidí a vybrat přes 3,3 milionů korun od 13 600 dárců.
Nosným pilířem kampaně s názvem Za pokusy bez zvířat se stalo video s osobnostmi jako jsou Ben Cristovao, Veronika Čermák Macková, Dewii, Jana Stryková a další. Diváci v něm vidí bezprostřední emoce, které vyvolávají reálné záběry pokusů na zvířatech. Žádná z celebrit nebyla schopna video dokoukat do konce. Kreativní ředitel agentury Havas Petr Čech spot dokonce nominoval na reklamu roku v rozhovoru pro Seznam Zprávy: „Stačilo přidat děsivou zvukovou stopu a nechat prostor pro fantazii diváků, aby si představili ten horor, na který se influenceři ve videu dívají. Mně stačilo pár vteřin a emoce mě dostaly. Reklamu jsem musel rychle vypnout. Moje uši na ni neměly žaludek,“ prohlásil.
Veronika Čermák Macková během sledování děsivých záběrů z laboratoře, ve které probíhají pokusy na zvířatech.
„Koncept videa od nás převzala i nově vzniklá organizace v Bulharsku. Jen během několika dní nasbírala přes 30 tisíc podpisů. Video s influencery podle českého vzoru vytvořili ochránci zvířat také v Polsku, Německu a Rakousku. Naše video pomohlo nasbírat několik tisíc podpisů i na Slovensku,” doplňuje specialistka na online komunikaci Jolana Haismanová.
Cílem kampaně bylo získat co nejvíce podpisů pod Evropskou občanskou iniciativu. Zatím se jich podařilo získat 85 000 a tím pětinásobně překročit minimální limit podpisů za Českou republiku. Pokud se Svobodě zvířat a dalším evropským organizacím podaří do konce srpna získat 1 milion ověřených podpisů, musí se Evropský parlament problematikou testování na zvířatech zabývat. Evropská občanská iniciativa je velmi efektivní nástroj, kterým mohou lidé docílit skutečné změny legislativy a tedy i každodenní reality více než 10 milionů zvířat, která jsou za rok v rámci EU k pokusům zneužita. Celkem už iniciativu podepsalo přes 640 000 Evropanů.
K pokusům se kromě myší, potkanů a ryb používají také na psi, opice, prasata a koně. Po jejich skončení bývají zvířata použita k dalším pokusům nebo usmrcena.
V březnu tohoto roku spustila Svoboda zvířat aktivační kampaň pro záchranu zvířat, která zůstala opuštěná kvůli válečnému konfliktu na Ukrajině. Na finanční sbírku již přispělo téměř 7 000 lidí a během krátké doby přesáhla celková částka výši 8,7 milionů korun. Stala se tak jednou z nejúspěšnějších sbírek v Evropě.
Sběr podpisů za ukončení pokusů na zvířatech jde pomalu do finále. Zbývají poslední 2 měsíce, aby organizace dokázaly s problematikou pokusných zvířat seznámit co nejvíce lidí. I proto Svoboda zvířat uspořádala v Praze videomapping, projekci inspirovanou motivy Alenky v říši divů s ilustracemi králíčka, který je častým symbolem kampaní pro ukončení testování. “Některá zvířata chovaná pro účely pokusů nevidí přirozené světlo za celý svůj život. Světlo se proto stalo komunikačním prostředkem v naší performanci, která chce divákům tuto smutnou skutečnost přiblížit,” uvádí autorka projekce, Gabriela Procházka, která spolupracuje i se známým festivalem Signal.
Videomapping s tématikou Pokusů na zvířatech proběhl 24. května v Praze na Letné
Organizace spojila fundraising s podpisovou výzvou. Podporovatelé mohou na stránce www.zapokusybezzvirat.cz připojit svůj podpis pod evropskou iniciativu, zároveň odeslat finanční dar a také sdílet výzvu na svých sociálních sítích. “Peníze, které takto od veřejnosti získáváme, investujeme zpět do reklam a dalších aktivit, které nám pomáhají sbírat další podpisy,” uvádí Barbora Bartušková Večlová, předsedkyně Svobody zvířat.
Více informací:
Organizace Svoboda zvířat je celostátní nezisková organizace pro ochranu zvířat. Vychází z myšlenky, že každý život má svou vlastní neopakovatelnou hodnotu, která není závislá na momentálním hodnocení člověkem. Věnuje se zejména advokační činnosti, mění legislativu ve prospěch zvířat. V nedávné minulosti vedla např. úspěšnou kampaň za konec zneužívání divokých druhů zvířat v cirkusech či za ukončení chovu zvířat na kožešiny. Nyní se věnuje především tématu pokusů na zvířatech. Dále v rámci SZ v Plzni funguje samostatná Sekce na ochranu koček.
Gabriela Procházka je multimediální umělkyně zabývající se světelným uměním a instalacemi. Studovala na Fakultě umění a designu J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, absolvovala stáž na akademii v Paříži a Jeruzalémě. Svou tvorbu vystavovala na mnoha velkých festivalech nových médií – Spektrum (Berlín), RGB Light (Řím), Mezinárodní festival technologií (Delft), Signal, Lunchmeat nebo The New Now Festival digitálního umění (Essen).
Petr Čech již 6. rokem zastává funkci kreativního ředitele marketingové agentury Havas. Ta spravuje marketingové kampaně pro české dráhy, Amazon, Magnesia, Amnesty Internacional a jiné.