Praha, 1. září – Děti jsou v dnešní době zahlceny informacemi daleko více než předchozí generace. Jednoduchý přístup k jakýmkoli různým informacím ale přináší i problém – děti jsou daty zavaleny, neumí je vyhodnocovat a zpracovávat. Jsou proto i více ohroženy manipulací. Nově se proto budou učit informace zpracovávat už v 5. ročníku základních škol.
Od nového školního roku se v rámci revize Rámcových vzdělávacích programů ministerstva školství mění výuka informatiky. Jedním z hlavních cílů revize je, aby si žáci na prvním stupni vybudovali první představy o tom, jak se zpracovávají a zaznamenávají data. „Děti jsou totiž zavaleny informacemi. Neumějí je správně vyhodnotit, rozlišit pravdivé informace
od těch nepravdivých a vybrat si z nich to podstatné pro svou potřebu. Proto se nyní budou vyhodnocování dat více věnovat už na 1. stupni,“ vysvětluje ředitel obchodu a marketingu Nakladatelství Fraus Pavel Brejcha.
„Už od útlého věku přicházíme s různými daty do styku každodenně. Potřebujeme se proto naučit, jak data získat, reprezentovat, rozdělit
i vyhodnotit. Tyto dovednosti jsou klíčové a lze je přiměřeně rozvíjet
už na prvním stupni,“ dodává Pavel Brejcha.
Nakladatelství Fraus pro nastávající školní rok připravilo první ucelenou řadu učebnic informatiky, ve které se mj. speciálně zaměřuje i na práci s daty. Datové výchově je proto věnován samostatný pracovní sešit „Hledá se Puffy“. Cvičení v něm jsou vřazena do atraktivního „dataktivního příběhu“, děti budou s daty pracovat hravou formou a bude podporována jejich motivace.
Pracovní sešit je určen primárně pro žáky 5. ročníků, lze jej ale využít
i v 6. třídách. Obsahuje především cvičení, která po dětech vyžadují data analyzovat a interpretovat, třídit je. Zároveň musejí hledat a vnímat souvislosti. Cílem je, aby děti po nacvičení těchto dovedností byly zdatnější v promýšlení souvislostí. „Budou si moci vytvářet vlastní názor podložený fakty a budou tak i odolnější vůči manipulaci. Právě ta je největším nebezpečím v množství dat, které nyní musejí děti zpracovávat,“ přidává Pavel Brejcha. Děti se proto v hodinách informatiky či matematiky budou učit pozorně číst, nevěřit všemu, co je napsáno či řečeno, budou nad daty kriticky přemýšlet, zpracovávat je a vyhodnocovat.
„Děti se už nyní učí pracovat s různými základními tabulkami či grafy
a používají základní matematické funkce. Nový pracovní sešit je ale navíc učí o datech přemýšlet,“ doplňuje Pavel Brejcha.
Namísto formálního výkladu tak děti řeší konkrétní „dataktivní“ cvičení – odhalují chyby v grafech, řeší nesrovnalosti v textech, hledají vlastní cesty, jak úkol vyřešit. Zároveň přemýšlejí nad řešením společně, např. díky práci ve dvojicích, kdy má „dataktiv“ svého „parťáka“, často i oponenta.
Výuka v hodinách informatiky či matematiky má být zároveň více přizpůsobená dětem a jejich individuálnímu rozvoji, má být hravá, plná her, experimentů i diskuzí. Úkoly v pracovním sešitě jsou proto rozděleny do různých stupňů obtížnosti tak, aby výuka byla smysluplná
a zajímavá pro všechny.Hledá se Puffy je součástí komplexu tří učebnic informatiky určených pro
4. – 6. ročník. Celý projekt prošel v minulém roce intenzivní pilotní výukou na 18 školách po celé ČR. Učitelé s více než 500 žáky si i v tak náročné praxi kombinující prezenční
a vynucenou distanční výuku úspěšně vyzkoušeli přínosy jednotlivých aktivit a cvičení. A i díky tomu projekt právě zdárně prošel schvalovacím řízením MŠMT jako první ucelená řada učebnic informatiky.