BlueGhost vytvořil pro Muzeum literatury digitálního průvodce

Muzeum literatury se rozhodlo přenést exponáty ze svých sbírek do online prostoru. Na digitalizaci spolupracuje s agenturou BlueGhost.

Praha 13. prosince Muzeum literatury, mapující ve svých sbírkách literární historii, spustilo 18. října na stránkách online.muzeumliteratury.cz digitálního průvodce českou literaturou. Cílem je učinit z literární historie přístupnější a inspirující zdroj poznání. V oblasti digitalizace spolupracuje s agenturou BlueGhost. 

Krokem k digitalizaci reaguje Muzeum literatury, které spadá pod Památník národního písemnictví, na současný trend „fygitálního“ světa, v němž se přirozeně propojuje fyzické a digitální prostředí. „Pokud dnes vstupujeme do kulturní instituce, neznamená to, že vypínáme naše chytré telefony. Naopak, pokud se nám téma výstavy zdá zajímavé, máme tendenci s ním interagovat – vyhledávat související informace, fotit si zajímavé momenty, nahrávat si poznámky, sdílet zážitky. Smartphone tak přirozeně nabízí rozšířenou realitu výstavy. Aplikace Muzea literatury jde současnému návštěvníkovi vstříc a přináší i tento rozměr,“ popisuje Lukáš Pilka z BlueGhostu. 

Digitálním průvodcem chce Muzeum literatury oslovit publika na dvou různých místech. První představují čtenáři, pedagogové a studenti, kteří ve webové aplikaci, ať už se nacházejí kdekoliv, najdou témata od „Máchovského intermezza“ přes „Národní obrození“ až po „Ženu v panteonu“. Druhými jsou návštěvníci expozice v nově otevřené budově v pražské Bubenči, kde aplikace tvoří novou interaktivní vrstvu. 

Na webu si mohou internetoví uživatelé u jednotlivých témat prohlédnout vybrané kapitoly, artefakty, obrázky, kurátorské komentáře a audio záznamy a zároveň zkoumat českou literaturu pomocí kontextuální sítě, kterou tvoří vazby mezi autory, tématy a exponáty. V muzeu pak mohou návštěvníci přes webovou aplikaci a QR kódy získat doprovodné informace o exponátech, které se nevešly do popisků ve fyzických sálech. 

„V digitálním průvodci však najdou uživatelé mnohem víc. Kromě klasického audio průvodce mohou využívat i sběratelské rozhraní, v němž si mohou vytvářet vlastní sbírku z vystavených předmětů – načtené předměty si ukládají do své kolekce podobným způsobem jako na Pinterestu. Z výstavy tak odcházejí s ‚virtuálním suvenýrem‘, který si mohou kdykoliv později zobrazit skrze unikátní URL adresu, která jim po odchodu z muzea přijde do emailu,“ vysvětluje Lukáš Pilka z agentury BlueGhost, která je pod digitálním průvodcem podepsána. 

Zmíněné sběratelské rozhraní může sloužit také jako vzdělávací nástroj, který umožňuje lektorům dávat svým studentům zadání typu „prohledej muzeum a ulož si X  exponátů, které…“. Do budoucna se počítá i s dalšími edukačními materiály. 

V tuto chvíli se v online prostředí nachází jedenáct témat a několik set exponátů, které odpovídají obsahu výstavních sálů Muzea literatury. S tím, jak se budou expozice ve fyzickém muzeu obměňovat, budou nová témata přibývat i na webu. „Aplikace tak dokáže uchovat výstavy, které již skončily a jejichž obsah by po rozebrání instalace zmizel ze světa. Předcházíme tím problému, kdy výsledky mnohaletého snažení kurátorů se dostanou na veřejnost pouze na několik málo měsíců, po nichž zmizí z  výstavních sálů a stanou se nedostupnými,“ dodává Lukáš Pilka s tím, že kromě dalších „příběhů“ z české literatury se do aplikace dostanou postupně i videa a archivní audio materiály. 

V neposlední řadě aplikace dodává zpětnou vazbu kurátorům, a to v podobě statistických údajů o tom, s jakými tématy a exponáty uživatelé nejčastěji interagují, jaké QR kódy otevírají, o co se zajímají a co si ukládají do svých návštěvnických sbírek. Již nyní mohou sledovat, že k nejžádanějším tématům patří 19. století v nás, Máchovské intermezzo nebo Čechy národních obrození. 

Muzeum literatury se svým krokem k digitalizaci zařadilo k dalším muzejním institucím, které začaly své sbírkové předměty dávat k dispozici online. Podle analýzy projektu Otevřené sbírky, který mapuje stav digitalizace a zpřístupňování kulturního dědictví v České republice, bylo na jaře letošního roku digitalizováno 14,5 % z celkového počtu sbírkových předmětů. Online přístupných je však pouze 36 % z nich. 

Muzeum literatury

Muzeum literatury patří pod Památník národního písemnictví, který byl před 70 lety umístěn v budovách Strahovského kláštera. Po získání bubenečské Petschkovy vily a po její rekonstrukci se do ní Památník národního písemnictví přestěhoval a pod názvem Muzeum literatury se 18. října otevřel veřejnosti. V nových prostorách o rozloze téměř 1000 m² nabízí stálou expozici i kratší tematické výstavy. Archivní materiály doplňují autorská audiovizuální díla současných umělců, k dispozici je také rozsáhlý digitální katalog s rozšiřujícími informacemi. V multifunkčním sále i v přilehlé zahradě probíhají doprovodné a lektorské programy. Zrekonstruovaná budova disponuje nejen výstavními prostory a zahradou, ale i moderními odbornými pracovišti a studovnami, které poskytují badatelské služby.

BlueGhost

Digitální agentura BlueGhost pomáhá s tvorbou webových aplikací a složitějších webů. Nabízí rovněž outsourcing vývojářů, tvorbu ecommerce aplikací, e-shopů nebo firemních webů. Za svou práci byla několikrát oceněna na soutěžích jako WebTop100, Zlatý středník, Fenix content marketing nebo Awwwards. Je autorem podcastu BlueGhost Update, jenž byl oceněn jako Firemní podcast roku 2021.

Press centrum: https://bit.ly/presscentrumblueghost

Webové stránky: www.blueghost.cz 

Facebook: https://www.facebook.com/blueghost.cz/

Instagram: https://www.instagram.com/blueghost.cz/

LinkedIn: https://cz.linkedin.com/company/blueghost.cz