České domácnosti nakupují potraviny zásadně ve slevách, více než čtvrtina si musí vystačit jen se základními potravinami

Hradec Králové, 19 prosince 2022 – Zdražování potravin zásadně ovlivňuje nákupní chování českých zákazníků. Podle průzkumu, který si nechala vypracovat společnost KRUK Česká a Slovenská republika (KRUK), která se zaměřuje na správu pohledávek finančních ústavů a korporátních zákazníků, nyní více než polovina (54 %) českých domácností nakupuje potraviny zásadně ve slevách. Za potraviny domácnosti nejčastěji utratí 5 000 až 10 000 korun (37 %) domácností, ale skoro třetina domácností (30 %) si vystačí i se 3 000 až 5 000 korunami měsíčně. Přes 10 000 korun utratí za potraviny jen 18 % domácností.

Ve slevách nakupují potraviny spíše ženy (61 %) než muži (47 %), více než čtvrtina (28 %) domácností si pak musí vystačit jen se základními potravinami. Necelých 19 % domácností začalo nakupovat méně kvalitní potraviny, než byly zvyklí a 15 % Čechů se snaží omezit svoje náklady na potraviny úpravou jídelníčku. Každá desátá domácnost (10 %) nakupuje potraviny v zahraničí, kde jsou levnější. 

Více než pětiny českých domácností se zdražování potravin zatím nijak nedotklo a nakupují je stejně jako dříve. Uskromnit se ale museli především penzisté, rodiče na rodičovské dovolené a lidé bez zaměstnání. Zásadní pomoc s pořizováním potravin, například prostřednictvím potravinové banky, ale zatím potřebuje pouze minimum českých domácností,“ vysvětluje Jaroslava Palendalová, generální ředitelka společnosti KRUK.

Více než osm z deseti českých domácností (82 %) utratí za potraviny do 10 000 korun měsíčně. Vyšší náklady na potraviny uvádějí spíše muži, vysokoškoláci a obecně lidé ve věku 45 až 54 let. Větší částky za nákup potravin utrácejí také lidé zaměstnaní v armádě a bezpečnostních složkách, v sektoru IT a telekomunikací nebo ve zdravotnictví. Nákupy ve slevách nejvíce využívají nezaměstnaní a penzisté, stejně jako zaměstnanci ze sektoru zemědělství, lesnictví, obchodu a služeb. 

Téměř bez ohledu na věk, měsíční příjem a sociální postavení jsou Češi velmi citliví na ceny a rádi vyhledávají slevové akce. V regionech sousedících s Polskem navíc neváhají za nákupem levnějších potravin vycestovat do zahraničí – dokonce více než třikrát častěji, než činí průměr z celé republiky,“ dodává Jaroslava Palendalová. 

Nejvyšší výdaje za potraviny uvádějí v průzkumu obyvatelé Prahy, naopak starší lidé z menších měst si častěji vypomáhají vlastním chovem hospodářských zvířat a pěstováním potravin.

O společnosti KRUK
Společnost KRUK Česká a Slovenská republika s.r.o. (KRUK) je členem skupiny KRUK – mezinárodní společnosti, založené v roce 1998 a působící v České republice, Polsku, Rumunsku, Německu, Itálii, Španělsku a na Slovensku. Společnost KRUK se zaměřuje na správu pohledávek finančních ústavů a korporátních zákazníků. Spravuje pohledávky bank, pojišťoven, telefonních operátorů i poskytovatelů energií a dalších služeb. Partnerský, osobní přístup k zadluženým osobám či firmám a pochopení jejich situace jsou hlavní přednosti, kterými se KRUK vyznačuje. Cílem tohoto přístupu je motivovat zadlužené osoby k zahájení jednání o splacení dluhů. Více informací o společnosti KRUK je k dispozici na webu www.cz.kruk.eu.