Někteří lidé kupují vánoční dárky se značným předstihem, to ale neznamená, že se trefí do aktuálního vkusu obdarovaného. I Ježíšek se může splést. Ale zklamáním u stromečku to končit nemusí. Přinášíme rady, jak na vrácení nevhodných dárků.
V dnešní době je mnoho lidí, kteří kupují dárky přes internet. Jenže takové věci se nevyplatí kupovat hodně dopředu. Alespoň v případě, že krabici necháte rozbalit až toho, pro koho je dárek určen.
„U věcí koupených přes internet je totiž stěžejní lhůta 14 dnů, která se počítá ode dne následujícího po převzetí zakoupeného zboží. Podstatné také je, že 14denní lhůta na vrácení zboží se počítá od převzetí zboží, nikoliv od jeho zaplacení nebo objednání. A v případě, kdy vás obchodník o možnosti odstoupit do 14 dní neinformoval, máte na odstoupení od smlouvy jeden rok a čtrnáct dní. Co se týče převzetí, zboží lze převzít od doručovací společnosti, na pobočce obchodníka nebo například z dnes populárních doručovacích boxů,“ vysvětluje Miroslav Šperka, advokát a partner V4 Group.
Pokud však třeba najdete již objednanou věc někde levněji, můžete odstoupit od smlouvy už před převzetím zboží. V takovém případě je však třeba odstoupení od smlouvy zaslat obchodníkovi co nejrychleji. V případě expedice zásilky totiž může obchodník trvat na tom, že máte povinnost si zboží převzít, případně vám může naúčtovat fixní částku za nepřevzetí zboží nebo cenu poštovného.
Vrácení dárku však není úplně jednoduché. „Odstoupit od uzavřené kupní smlouvy přes internet a vrátit nevhodný dárek zpět prodejci ale nelze vždy. Občanský zákoník stanovil několik výjimek, kdy tak nelze učinit. Jedná se o případy, kdy bylo zboží speciálně upraveno prodávajícím podle přání spotřebitele, jako jsou například trička s vlastním potiskem nebo nábytek na míru. Odstoupit do 14 dnů nelze také u zboží, které po otevření uzavřeného obalu již nelze z hygienických důvodů vrátit, leda by zákazník vracel zboží ještě neotevřené. Jedná se například o zboží, jakým je kosmetika nebo spodní prádlo,“ komentuje Miroslav Šperka a dodává, že také nelze odstoupit od nákupu zboží získaného formou dražby nebo od nákupu zvukových záznamů, počítačových programů (pokud byl porušen jejich původní obal) nebo nákupu zboží, jež rychle podléhá zkáze.
Některé e-shopy mohou mít výhodnější podmínky v rámci svých akcí na vrácení vánočních dárků. Někteří obchodníci mohou mít například výhodné lhůty na odstoupení od kupní smlouvy, a to 30 nebo i 60 dní. Je však třeba mít na paměti, že spotřebitel se musí ke zboží chovat ohleduplně, jelikož odpovídá za snížení jeho hodnoty v případě poškození. Vrácené zboží tedy musí být vždy v nezměněném stavu a bez poškození.
Originální balení je mýtus
Mnoho lidí se domnívá, že nelze reklamovat zboží, pokud vyhodili původní krabici. Obecně prodejce nemůže po kupujícím požadovat vrácení zboží v originálním obalu. Problém může nastat, když je obal součástí zboží, jako například různá dárková balení, sběratelské edice nebo třeba sluneční brýle v pouzdře. V takovém případě musí zákazník obal vrátit spolu s daným zbožím.
Zákon nevyžaduje žádnou konkrétní formu pro odstoupení od smlouvy. Česká obchodní inspekce však doporučuje, aby odstoupení bylo písemné. Není však třeba posílat dopis, odstoupení stačí zaslat e-mailem. Telefonické odstoupení od kupní smlouvy nemusí být dostačující, pokud není následně potvrzeno písemně. Různé e-shopy mají na svých stránkách návod, jak zboží vrátit, reklamovat nebo od kupní smlouvy odstoupit.
„Řádně doručeným odstoupením od smlouvy se uzavřená kupní smlouva ruší a zákazníkovi vzniká povinnost vrátit prodávajícímu zboží do 14 dnů a prodávajícímu povinnost vrátit zákazníkovi kupní cenu a předtím vzniklé náklady na doručení, a to do 14 dnů od odstoupení od kupní smlouvy,“ vysvětluje Šperka a dále upozorňuje, že prodávající nemá povinnost vrátit kupní cenu spotřebiteli dříve, než mu spotřebitel předá vrácené zboží nebo jinak prokáže, že zboží už odeslal. Také dodává, že náklady na vrácení zboží, tedy poštovné, hradí kupující.
Náklady na vrácení zboží hradí zákazník, ledaže nebyl prodávajícím o této povinnosti předem výslovně poučen, což může být uvedeno v obchodních podmínkách.
Platba musí být vrácena stejným způsobem, jakým byla provedena. Tedy pokud bylo zaplaceno v hotovosti, bude platba vrácena v hotovosti. Pokud byla platba provedena převodem, bude platba vrácena na stejný bankovní účet. Také není možné vrátit platbu v náhradní hodnotě třeba formou poukázek, poskytnutím slevy, jiné věci atp.
Leckdo se domnívá, že je jistější koupit dárek v kamenné prodejně, protože se pak lépe vrací. Ale není tomu tak. Prodejce zákazníkovi vyhovět nemusí, protože toto zákon bez dalšího neumožňuje. Často obchod nabídne výměnu za jiné zboží nebo třeba poukázku ve stejné hodnotě.
„Prodejce ale může sám dobrovolně připustit odstoupení od kupní smlouvy a umožnit vrácení zboží. V tomto případě, kdy prodejce poskytuje spotřebiteli jistý nadstandard nad rámec zákona, může prodejce vyžadovat speciální podmínky pro vrácení zboží. Typicky se může jednat o povinnost vrátit zboží nepoužité, s originálními visačkami nebo namísto vrácení kupní ceny obdržíte pouze poukaz na nákup jiného zboží u téhož obchodníka,“ uvádí Šperka a doporučuje pozorně číst účtenky a podmínky vrácení zboží v kamenných prodejnách. Podmínky totiž mohou být u každého obchodu trochu jiné.
V této souvislosti je třeba zmínit, že pro vrácení zboží je potřeba mít potřebné doklady.
Zboží s Číny má svá specifika
Stále více narůstá na oblibě nakupování zboží prostřednictvím populární platformy AliExpress, Shein a mnoha dalších. Dlouhou dobu si spotřebitelé z EU mohli objednávat prostřednictvím tohoto portálu zboží z Číny. Jedinou ochranou, která jim byla poskytována, byla možnost reklamovat zboží, tj. domáhat se vrácení peněz v případě, že zboží nedojde včas, jedná se o jiné zboží nebo je zboží poškozené.
Nově však dbá AliExpress na to, aby měli spotřebitelé z EU stejná práva, jako když kupují zboží přes internet v EU. Prodejce tak musí spotřebiteli z EU poskytnout zákonnou záruční dobu v délce minimálně 2 let a zákazníci mohou zboží vrátit do 14 dnů a požadovat vrácení peněz. Případné spory z uzavřených smluv mohou spotřebitelé řešit u soudu země, ve které žijí.
O V4 Group:
V4 Group je poradenská skupina sdružující advokáty, daňové poradce, auditory a účetní na území Visegrádské čtyřky. Svým klientům nabízí komplexní poradenské služby na jednom místě. Kromě standardních služeb lokálního charakteru nabízí skupina řešení specifických požadavků v oblasti mezinárodního zdanění, transferových cen a přeshraničních akvizičních procesů.
V4 Group působí v České republice, Slovenské republice, Polsku a Maďarsku.