Neprodané potraviny z Alberta pomáhají také zvířatům. Přes 165 tun jídla loni zamířilo do záchranných stanic

Záchranné stanice, myslivecké spolky i hmyzí farma. Celkově do 24 organizací loni zamířilo více než 165 tun ovoce, zeleniny nebo pečiva, které už nejsou vhodné k lidské konzumaci a nemohou být darované potravinovým bankám. Díky rozšíření spolupráce s organizacemi podporující zvířata a zapojení více prodejen do darování je to meziročně sedmkrát více. Potravinové přebytky takto nyní darují na tři desítky obchodů Albert. Prostředky, které zvířecí spolky ušetří, mohou využít na samotnou péči o živočichy.

Za každou potravinou stojí množství práce, přírodních i energetických zdrojů. V ideálním případě by proto všechny potraviny měly skončit jako pokrm. „Předcházení plýtvání jídlem je v Albertu dlouhodobě prioritou v oblasti udržitelnosti. Už více než 10 let úspěšně rozvíjíme partnerství s potravinovými bankami. Albert je již několik let největším dárcem potravin. Stále ale zůstávají potraviny, které již nejsou vhodné k lidské konzumaci, anebo je potravinové banky z kapacitních důvodů nemohou uplatnit. Proto jsme v roce 2021 zahájili spolupráci se spolky, které se starají o zvířata. Jenom za loňský rok jim pomohlo přes 165 tun ovoce, zeleniny či pečiva,“ vysvětluje Jiří Mareček ředitel komunikace a udržitelnosti obchodů Albert.

Aktuálně míří především ovoce a zelenina, ale také pečivo z více než tří desítek obchodů, a to do 24 organizací v Čechách i na Moravě. Nejčastěji jde o záchranné stanice či myslivecké spolky, ale zajímavostí je i hmyzí farma. „V loňském roce se nám podařilo ztrojnásobit počet zapojených prodejen a stejně tak organizací, kterým potravinové dary pomáhávají,“ dodává Jiří Mareček. „Tuto úspěšnou spolupráci letos plánujeme dále rozvíjet,“ uzavírá.

Zbylé prostředky pomáhají s péčí o živočichy

Partnerství s obchody Albert hodnotí pozitivně i samotné zvířecí spolky. „Pro ovoce a zeleninu jezdíme dvakrát týdně a pokryje nám většinu naší spotřeby,“ říká Václav Nejman, vedoucí záchranné stanice hlavního města Prahy pro volně žijící živočichy, a upřesňuje: „Hodnotné je pro nás všechno. Bez těchto darů by nám zůstalo mnohem méně prostředků na péči o zvířata, veterinární ošetření a provoz našich výjezdových vozidel.“

Jednou z prodejen, které se zvířecími spolky aktuálně spolupracují, je supermarket ve Vlašimi.  „Několikrát týdně k nám jezdí pro ovoce, zeleninu a pečivo místní záchranná stanice. Od začátku je vše velmi dobře nastaveno a perfektně funguje,“ popisuje manažerka Magdalena Jelínková. „Udělalo mi radost, když nám zavolala vedoucí stanice, aby vyjádřila spokojenost. Nás v prodejně totiž také těší, že potraviny dále pomáhají,“ popisuje.

O Albertu

  • Obchody Albert působí na českém trhu více než 31 let. První obchod, supermarket v Česku pod názvem Mana 6. června 1991 v Jihlavě.
  • Síť prodejen Albert má více než 330 obchodů po celé České republice, hypermarkety a supermarkety Albert najdou zákazníci v každém kraji. Ve velkých moravských městech obchodník nabízí také online službu Albert domů zdarma.
  • Albert patří mezi největší soukromé zaměstnavatele v Česku, o zákazníky se denně stará 20 000 zaměstnanců.
  • Nadační fond Albert založil řetězec Albert 1. září 2009 za účelem podpory zdravého životního stylu dětí i jejich rodičů a podpory vzdělávání, integrace a rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněných skupin.
  • Zdravé stravování podporuje Nadační fond Albert prostřednictvím vzdělávacího programu Zdravá 5, který přibližuje dětem principy zdravé výživy a zdravého životního stylu. Sociálně znevýhodněné děti fond podporuje prostřednictvím hlasování zákazníků v rámci programu Bertík pomáhá a projekty Obchůdky s Albertem a Do Alberta na praxi.
  • Za dlouhodobou podporu dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí získal Albert v roce 2018 ocenění Bílá vrána.
  • V roce 2021 Albert získal certifikát TOP Odpovědná velká firma, Nadační fond Albert patří podle 
  • mezi TOP 25 firemních fondů a nadací podle objemu rozdělených příspěvků.
  • V roce 2019 vláda v čele s premiérem ocenila Albert cenou Odpovědného zahraničního investora za mimořádný přínos v podpoře rozvoje regionů. 
  • Mottem Albert je „Stojí za to jíst lépe“. Jako odpovědný obchodní má jasně stanované cíle a konkrétní kroky, které dělá pro budoucnost, zdraví i přírodu. Mezi základní pilíře ESG strategie „Zdravě a udržitelně“ patří neplýtvání potravinami, široká nabídka prokazatelně zdravých potravin či podpora komunit. 
  • Albert vydal první report o udržitelnosti za rok 2021, který přináší v přehledné formě dosavadní výsledky i konkrétní příběhy a dotýká se také závazků, které obchodník učinil pro budoucí léta.