Komentář společnosti Datart k listopadovým tržbám maloobchodu

V souvislosti s dnešním zveřejněním dat Českého statistického úřadu shrnujícím tržby maloobchodu v České republice za listopad 2022 si Vám v zastoupení tiskové mluvčí společnosti Datart Olgy Dolínkové dovoluji poslat krátký komentář shrnující trendy retailu v tomto období.

„Celý segment maloobchodu zažívá v posledních měsících v důsledku inflace a zvýšených nákladů na bydlení pokles zájmu zákazníků a celkového objemu nákupů. To se projevuje i v oblasti elektroniky. Zákazníci šetří na zbytném zboží a nakupují jen to, co skutečně potřebují. I přes propad trhu ukazují data společnosti DATART ze závěru loňského roku velmi dobré výsledky. Projevila se naše dlouhodobá strategie propojení retailu s online prodejem. 

Po covidovém období se zákazníci postupně vrací do prodejen. Oceňují možnost odborného poradenství a příležitost prohlédnout a otestovat zboží. Návštěvnost prodejen DATART se tak meziročně zvýšila o 30 %. Zákazníci se více zaměřují na prodejní akce a slevy. S nákupem jsou proto ochotni počkat a nakoupit za výhodnější ceny. V prodejní akci pak pořizují i dražší zboží, jako jsou velké domácí spotřebiče či televizory. Trendem je vysoký zájem o energeticky úsporné spotřebiče, které mohou dlouhodobě šetřit energetické náklady domácností. Zákazníci také více vyhledávají informace, využívají odborné rady a více zvažují každý nákup. Tendence zákazníků nakupovat jen to, co skutečně potřebují, se projevuje například menším zájmem o sušičky prádla, robotické vysavače nebo automatické kávovary.

V předvánočním a vánočním období se celkový objem prodejů společnosti DATART přehoupl přes 3 mld. korun a překonal tak čísla z předchozího roku. Zákazníci v tomto období nakoupili 2,2 milionu kusů zboží. V segmentu mobilních telefonů jsme zaznamenali meziroční nárůst o 23 %, u notebooků o 4 % a zvýšený zájem byl také o výrobky péče o tělo a vlasy, elektrické zubní kartáčky, topidla a ohřívače vzduchu. Největší nárůst jsme zaznamenali v segmentu příslušenství, kde zájem o příslušenství pro mobily vzrostl o 38 %, u sluchátek pak o 15 %,“ komentuje výsledky maloobchodu Olga Dolínková, tisková mluvčí DATART.