Mediální obraz k 17. 1. 2023: Aktuální vývoj mediálního obrazu prezidentských kandidátů

Uplynulý týden přinesl vrchol předvolebních soubojů. V TV, rozhlase i v online médiích se odehrálo hned několik prezidentských debat a prezidentští kandidáti za sebou mají první kolo volby, z něhož postoupili Petr Pavel a Andrej Babiš. Jak se vše promítlo do mediálního obrazu posledních dní?

Finálová devítka nasbírala celkem 40 415 zmínek, více než dvojnásobek ve srovnání s předchozím obdobím, což odpovídá vyvrcholení předvolebních „bitev“. Nejvíce výstupů patří pondělí 16.1., kdy média pokrývala nedělní výsledky voleb i povolební tiskové konference a vystoupení jednotlivých kandidátů. Andrej Babiš a Petr Pavel, prezidenští kandidáti postupující do druhého kola, mají od soboty každodenně prakticky stejné mediální pokrytí, každý s více jak 1000 zmínkami denně. Jen v pondělí o nich česká média v součtu napsala více jak 2500krát. Je to vůbec poprvé od začátku listopadu, kdy někdo z kandidátů v jejich počtu dohnal Andreje Babiše. Další si drží odstup s výstupy v řádech stovek. Mezi top 6 kandidátů se v uplynulém období vyšvihl i Marek Hilšer, který získal mediální pozornost svým odstoupením z debaty na TV Nova a dosáhl tak na 7% podíl. 

Sociální sítě žijí volbami, čemuž odpovídá i počet zmínek, kdy se šesti nejmedializovanějším kandidátům podařilo získat 374 352 výstupů, což je téměř trojnásobný růst. Nejvíce – i vzhledem ke svým vystoupením – rezonuje v online prostoru Andrej Babiš, jehož podíl výstupů se oproti minulému období navýšil a připsal si 67,8 %. Danuše Nerudová oproti tomu oslabila (13,6 %), Petr Pavel jako vítěz prvního kola naopak posílil (11,9 %).

Server idnes.cz se nejvíce věnoval Andreji Babišovi (522 zmínek) a Petru Pavlovi (340 zmínek). O Danuši Nerudové psal nejčastěji blesk.cz (307 zmínek), stejně jako o Pavlu Fischerovi (241 zmínek) a Marku Hilšerovi (151 zmínek). Jaroslav Bašta, skokan uplynulého období, nasbíral nejvíce výstupů v Deníku (144 zmínek).

Pravidelný úterních komentářů k mediálnímu obrazu prezidentských kandidátů vznikl na základě transparentních ověřených dat, které projektu Mediální obraz dodává Monitora Media. Komentář připravil Marek Steiger, expert na komunikaci, Monitora Media, kterého můžete z jakékoli části komentáře citovat. Pro denní aktuality sledujte náš Twitter