Průzkumy Comgate: Také po Vánocích hlásí e-shopy lepší situaci než kamenné provozovny

Meziročně lepší tržby i optimističtější výhled do roku 2023 – také po Vánocích hlásí podnikatelé  v e-commerce lepší situaci než ti v kamenných provozovnách. Vyplývá to z dvou průzkumů, které společnost Comgate provedla mezi obchodníky, kteří používají platební bránu, a těmi s platebními terminály.

HRADEC KRÁLOVÉ, 1. února 2023 – Průzkumy, které společnost Comgate provedla nejen mezi svými klienty s platební bránou a platebními terminály, navazovaly na dotazníkové šetření z podzimu 2022. Zatímco tehdy obchodníci zaznamenávali svůj výhled na vánoční sezónu a průběh příprav, tentokrát hodnotili, jak vrchol roku dopadl z pohledu tržeb, s jakými překážkami se potýkali, a jaká mají očekávání od roku 2023.

Zevrubný pohled na oba průzkumy potvrzuje trend, který naznačily už podzimní dotazníky – že obchodníci v e-commerce hlásí pozitivnější data než ti s kamennými provozovnami. Například v meziročním srovnání tržeb mezi vánoční sezónou 2022 a 2021 zaznamenalo 36,6 % e-shopařů nárůst, v maloobchodu a službách si zlepšení pochvaluje 27,1 % respondentů.

V otázkách zaměřených na největší výzvy vánoční sezóny panuje mezi oběma skupinami relativní shoda – na internetu i v „offline“ světě se obchodníci nejvýrazněji potýkali s růstem cen u dodavatelů a s poklesem poptávky na straně kupujících. Tyto kategorie zároveň respondenti považují za největší výzvy a hrozby, kterým budou čelit v roce 2023.

Pokud jde o výhled do začínajícího roku, také zde si vyšší míru optimismu drží podnikatelé v e-commerce – 38,5 % z nich očekává nárůst minimálně o 15 %. Mezi respondenty s kamennými provozovnami jich vidí blízkou budoucnost podobně pozitivně 23,5 %.

„Průzkumy naznačují, že ekonomické překážky jsou pro podnikatele s kamennými provozovnami výraznější než pro ty v e-commerce, což jistě souvisí i s mírou režijních nákladů. Zároveň se stále projevuje přesun části zákazníků na internet. I tenhle faktor může situaci v online světě vylepšovat,” domnívá se ředitel Comgate Jakub Ouhrabka. „Z obou průzkumů je znát obava z rostoucí opatrnosti zákazníků – jak při hodnocení uplynulé vánoční sezóny, tak při výhledu do roku 2023.“

Analýza obou průzkumů vedle sebe staví relevantní otázky a porovnává výstupy z obou dotazníků.

Vyhodnocení průzkumu e-commerce a průzkumu maloobchodu a služeb přinášejí pohled na jednotlivé odpovědi i s komentářem a rozdělením na segmenty.

Více o Comgate

Comgate je ryze česká společnost, která poskytuje platební služby – platební brány pro e-shopy a platební terminály do prodejen. Platební brána Comgate se profiluje jako vysoce výkonná brána s nejširším spektrem platebních metod a zároveň nejnižší cenou pro e-shopy. Transparentnost je základem firemní kultury Comgate – ceny služeb, sazebník, smluvní i technická dokumentace služby jsou veřejně dostupné na webu. Brána Comgate prošla v květnu 2022 významnou inovací uživatelského rozhraní, díky tomu dále vylepšila úspěšnost dokončených plateb.